جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یافته‌های الکترود یاگنوستیک در گروهی از کارکنان یک کارخانه خودروسازی


یافته‌های الکترود یاگنوستیک در گروهی از کارکنان یک کارخانه خودروسازی
● سابقه و هدف:
آسیب دستگاه اسکلتی- عضلانی در مشاغلی که فرد کاری را به طور مداوم تکرار می کند از مشکلاتی است که به دلیل ایجاد زیان های جسمی و اقتصادی از دیر باز مورد توجه خاص بوده است. این مطالعه جهت برآورد شیوع این گونه اختلالات در کارگران خودروسازی کشور طراحی شده است.
● مواد و روش ها:
تحقیق به روش توصیفی بر روی کارکنان خودروسازی زامیاد انجام گرفت. کارکنانی که حداقل به یک مشکل اسکلتی- عضلانی مبتلا بودند در محل کارخانه توسط متخصص طب فیریکی و توانبخشی ابتدا مورد معاینه فیزیکی دقیق قرار گرفته و سپس آزمون های الکترودیاگنوستیک اندام ها به طور کامل در مورد آنها انجام گرفت.
● یافته ها:
از ۲۰۵۷ نفر عضو کارخانه، ۱۶۴۹ نفر کارگر و ۴۰۸ نفر کارمند بودند. ۵۳ نفر از گروه کارمندان (۱۳%) و ۱۲۲ نفر از گروه کارگران (۷.۴%) حداقل یک شکایت اسکلتی عضلانی داشتند. پارستزی اندام فوقانی شایع ترین شکایت بود (۶۲% افراد مورد مطالعه و ۵.۲۵% کل کارکنان). در معاینه فیریکی، ۲۹ درصد افراد مورد مطالعه دچار بازوی تنیس باز یا تاندنیت دو سر بازو به صورت توام یا مجزا در یک یا دو سمت بدن بودند. در آزمون های الکترودیاگنوز انجام شده از ۱۷۵ مرد مورد مطالعه ۵۱ نفر (۲۹%) دچار سندرم تونل مچ دستی، یک یا دو طرفه، ۹ نفر دچار آسیب ریشه های عصبی کمری و ۲ نفر دچار سندرم کوبیتال یک یا دو طرفه بوده اند. اختلاف فراوانی سندرم تونل مچ دستی بین دو گروه کارمندان و کارگران معنی دار بود (P<۰.۰۰۱).
● نتیجه گیری:
سندرم تونل مچ دستی در کارکنان صنایع خودروسازی شیوع بالایی دارد و مطالعات بیشتر جهت تعیین دقیق علل از ارگونومیک بروز این مشکل در کارخانجات خودروسازی و تبیین تمهیدات پیشگیرانه جهت کنترل بروز این اختلال توصیه می شود.
شهلا حاجی علی عسگر
مژگان ابراهیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید