پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ارزش تشخیصی گرانولهای مناطق سازمان دهنده هستک بر اساس شمارش و الگوی SAPA در بیماریهای پوست


ارزش تشخیصی گرانولهای مناطق سازمان دهنده هستک بر اساس شمارش و الگوی SAPA در بیماریهای پوست
● سابقه و هدف:
از آنجاییکه ارزش تشخیص گرانولهای مناطق سازمان دهنده هستک (Ag-NOR:Argirophilic Nucleolar Organizer Region) بر اساس شمارش و الگوی Subjective Asessment Pattern Ag-NOR (SAPA) در بیماریهای پوست فراوانی دارد، بهمین منظور این مطالعه با هدف شمارش تعداد گرانولهای Ag-NOR و بررسی الگوی ذهنی بر اساس تقسیم SAPA در سرطان سلولهای سنگفرشی (SCC: Squamous Cell Carcinoma)، کراتوز خورشیدی (SK: Solar Keratosis)، سرطان سلولهای بازال (BCC: Basal Cell Carcinoma) و مقایسه آن با پوست سالم انجام گرفت.
● مواد و روشها:
در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد ۶۹ مورد، شامل ۱۸ مورد SCC، ۱۸ مورد SK، ۱۸ مورد BCC و ۱۶ مورد پوست سالم مورد بررسی قرار گرفت. این نمونه ها توسط روش Ag-NOR رنگ آمیزی شده و توسط آسیب شناس شمارش گرانولهای Ag-NOR و SAPA صورت گرفت و با استفاده از روشهای آماری غیرپارامتری در نرم افزار SPSS نسخه ۱۰.۵ داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. P value<۰.۰۵ از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
● یافته ها:
میانگین شمارش گرانولهای Ag-NOR در SCC برابر ۲.۹۲، در SK برابر ۲.۲۹، در BCC برابر ۱.۵۹ نسبت به پوست سالم که ۰.۹۳ بوده است (p-value<۰.۰۰۱). میانگین بر اساس SAPA score برای BCC, SK, SCC و پوست نرمال به ترتیب ۵, ۶.۳۵, ۷.۶۱, ۷.۹۴ بوده است. (p-value<۰.۰۰۱).
● نتیجه گیری:
بر اساس این مطالعه ارزش تشخیص گرانولهای Ag-VOR بر اساس شمارش و الگوی SAPA در بیماریهای پوست ارزشمند و کارآمد می باشد.
علیرضا منصف
سیدمحمد حسینی پناه
مژگان ابراهیمی
حسین محجوب
فاطمه اقبالیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید