سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

نتایج اولیه پیوند اتولوگ یاخته های بنیادی کشت داده شده روی پرده آمنیون در نقص کامل یاخته های بنیادی لیمبوس


نتایج اولیه پیوند اتولوگ یاخته های بنیادی کشت داده شده روی پرده آمنیون در نقص کامل یاخته های بنیادی لیمبوس
● هدف:
ارزیابی نتایج اولیه پیوند اتولوگ یاخته های بنیادی کشت داده شده بر روی پرده آمنیون در مبتلایان به نقص کامل یک طرفه یاخته های بنیادی لیمبوس.
● روش پژوهش:
مطالعه بر روی ۴ چشم از ۴ بیمار مبتلا به نقص کامل یک طرفه یاخته های بنیادی لیمبوس ناشی از سوختگی شیمیایی یا حرارتی انجام شد. جهت تایید نقص کامل یک طرفه یاخته های بنیادی لیمبوس، در همه موارد، ایمپرشن سیتولوژی انجام شد. از لیمبوس چشم سالم تحت بی حسی موضعی، قطعه ای برداشته و بر روی پرده آمنیون کشت داده شد. دو هفته بعد، گسترده یاخته ای به دست آمده از کشت، به روش استاندارد، در چشم معیوب پیوند گردید. بیماران به فواصل منظم بعد از عمل پیگیری شدند. در ویزیت های پی گیری، علاوه بر معاینه کامل بالینی، به ویژه عود یا پیشرفت وسکولاریزیشن، میزان کدورت قرنیه و ترمیم نقص اپی تلیومی مورد توجه قرار گرفت و تصویربرداری دیجیتالی انجام شد. در همه موارد، ایمپرشن سیتولوژی بعد از جراحی نیز انجام گردید.
● یافته ها:
بیماران بین ۵ تا ۱۳ ماه پیگیری شدند. در سه مورد کاهش کدورت و وسکولاریزیشن قرنیه به وضوح دیده شد. ایمپرشن سیتولوژی، نشان دهنده ماهیت قرنیه ای اپی تلیوم پوشاننده قرنیه در هر ۳ مورد بود. تغییرات ملتحمه ای در یک با ۲ قطاع قرنیه در هر سه مورد وجود داشت ولی قرنیه این ۳ بیمار، آماده پیوند قرنیه جهت بازتوانی دیده بود. یک مورد با شکست مواجه شد؛ به طوری که تغییرات ملتحمه ای در کل سطح قرنیه وجود داشت. پس از جراحی، دید بیماران در همه موارد بهبود یافت.
● نتیجه گیری:
پیوند اتولوگ یاخته های بنیادی کشت داده شده بر روی پرده آمنیون، به نظر، روشی موثر برای پیوند یاخته های لیمبوسی است. اظهارنظر قطعی، به پیگیری بلندمدت این بیماران و نیز نتایج طولانی مدت بعد از پیوند قرنیه نیاز دارد.
محمدعلی جوادی
بهرام عین الهی
علیرضا برادران رفیعی
نسرین رفعتی
مژگان رضایی کنوی
حسین بهاروند
مرضیه ابراهیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید