سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فتح جام زرین هفتم با زوج حمایت و انگیزه


فتح جام زرین هفتم با زوج حمایت و انگیزه
تیم پیروزی قهرمان شد، آن هم پس از شش فصل و دقیقه ۹۵. پرسپولیس قهرمان شد اما اینبار در گام آخر نه ملوانی بود که استقلال را ببرد و نه ابراهیم اسدی که با فتح دروازه فجر، جام قهرمانی را در تهران حفظ کند.
پرسپولیس قهرمان شد و این موفقیت را مدیون حمایت های کاشانی و روحیه و انگیزه بالای قطبی است. زوجی رویایی که با خط بطلان کشیدن به حاشیه های وحشتناک این تیم در فصل جاری در نهایت زمینه ساز فتح جام هفتم توسط سرخپوشان شدند.
▪ اپیزود اول: انتخاب زمانی که حبیب کاشانی در جنگ مدیریتی انصاریفرد را خانه نشین کرد، همه فکر می کردند پرسپولیس با مدیری که هیچگونه پیشینه ورزشی ندارد، روزهای بسیار تلخی را تجربه می کند. جدایی دنیزلی هم تاثیر بدی در جو باشگاه گذاشته بود اما کاشانی با درایتی خاص، زمام امور فنی را به استیلی سپرد تا وی به همراه مرزبان تازه وارد، پرسپولیس را برای حضور در هفتمین دوره لیگ برتر آماده سازند. همچنین مدیرعامل جدید پرسپولیس از میان گزینه های داخلی و خارجی، مربی تیم ملی کره جنوبی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد تا عملکرد فرسایشی و منفی حاشیه سازان برای سناریوی غیر منتظره افشین قطبی، به تاخیر بیفتد.
▪ اپیزود دوم: درگیری سادگی و رو راستی قطبی یک حسن بزرگ برای شخصیت اجتماعی اش محسوب می شد اما تبعات منفی زیادی در زمینه فنی برایش به جای گذاشت. وی با زندگی در چنین فضای مسمومی غریبه بود زیرا حاشیه سازان ضمن تغییر صحبت های صمیمی و بدون قصد و غرض این مربی در رسانه ها، کوچکترین واکنش این مربی را با تحلیل های غیرمنطقی و هدفدار وارونه و منفی جلوه می دادند تا هرچه زودتر و بهتر زمینه برکناری این مربی را فراهم سازند. بزرگنمایی های غیر منصفانه درگیری این مربی با استیلی، مرزبان، نیکبخت، شیث رضایی، مامانی که در هر تیمی امکان رخ دادن آن وجود دارد، باعث شد در مقاطعی از زمان پرسپولیس دچار افت و خیزهایی شود اما در نهایت و برخلاف انتظار با حمایت کاشانی این مشکلات برطرف شد تا پرسپولیس به سمت سرمنزل مقصود حرکت کند.
▪ اپیزود سوم: حمایت مدیر مدرسه ای که مدیرعامل شده بود، می دانست چگونه باید با بچه های شرور این مدرسه جدید برخورد کند. کاشانی پس از اخراج مرزبان و شیث با آنها به نحوی عمل کرد که با مصاحبه های خود جو پرسپولیس را بیش از این به هم نریزند تا این تیم همچنان برای قهرمانی در لیگ هفتم به میدان برود. حتی در زمانی که پرسپولیس در نیم فصل دوم دچار افت شد و شکست های تلخ و سنگینی را برابر پگاه، ذوب آهن، راه آهن و استقلال اهواز تجربه کرد و در شرایطی که جو عمومی حاکم از برکناری قطبی و انتصاب استیلی به سمت سرمربی به عنوان شوکی مثبت نام می برد، کاشانی از سرمربی پرسپولیس حمایت کرد و ثمره همین حمایت ها جشن قهرمانی جام هفتم بود.
▪ اپیزود چهارم: آرامش ادبیات فوتبال ایران با حضور افشین قطبی در راس هرم فنی هدایت محبوب ترین تیم باشگاهی تغییر کرد. قطبی در همه شرایط به سوالات خبرنگاران با آرامش و طمأنینه خاص پاسخ می داد و حتی تیم های حریف را در صورت پیروزی و شکست برابر پرسپولیس می ستود. این همان مهره گم شده فوتبال ایران بود که بعضا مربیان و بازیکنان حریف را به تحسین سرمربی و تیم پرسپولیس وا می داشت. اما این پرسپولیس بود که بزرگترین سود را از این ادبیات برد زیرا این برخوردها ضمن جذب بیشتر تماشاگران، جو حاکم بر رسانه های عمومی و حتی مخالفان را به سود این تیم تغییر داد تا در سایه این مسائل پرسپولیس بحران های پیش رو را با سلامت پشت سر بگذارد.
▪ اپیزود پنجم: روحیه قطبی بمب روحیه بود که در لیگ هفتم منفجر شد. وی از همان ابتدای کار پرسپولیس را به عنوان قهرمان لیگ قلمداد کرد و همین صحبت ها تاثیر زیادی در افت روحیه حریفان و افزایش قدرت عملکرد شاگردانش داشت. خیلی از تیم های مقابل تحت تاثیر این صحبت ها احساس می کردند برابر تیمی بازی می کنند که به این راحتی نمی بازد و بازیکنان این تیم هم در سایه همین صحبت های روحیه بخش با تفکر پیروزی به میدان می رفتند. قطبی حتی زمانی که پرسپولیس از جام حذفی حذف شد، یا در هفته های پایانی در اهواز شکست تلخ و سنگینی را تجربه کرد و یا پس از کسر شش امتیاز از پرسپولیس هم، بر عقیده خود که همانا قهرمانی پرسپولیس در این فصل بود، تاکید می کرد و در نهایت ثمره این روحیه بخشیدن ها در دو بازی پایانی برابر صباباتری و سپاهان شکوفا شد و پرسپولیس حتی پس از دریافت گل تساوی هم امیدوارانه برای رسیدن به پیروزی تا آخرین گام جنگید.
▪ اپیزود پایانی: انگیزه،خیلی ها اعتقاد داشتند که پس از پایان نیم فصل نخست لیگ برتر، تعدادی از عوامل درونی پرسپولیس با عوامل خارجی همراهی می کنند تا این تیم با سرمربیگری قطبی قهرمان لیگ برتر نشود. شاید این موضوع وجود داشت و حتی بی انگیزگی تعدادی از بازیکنان در مسابقات، حتی زمانی که پرسپولیس عقب می افتاد، آن را تا حدودی تائید می کرد اما انرژی فوق العاده روحی و تفکرات قطبی در استفاده از نفرات جایگزین و همچنین بیماری کاشانی مزید بر علت شد تا بازیکنان ذخیره و جانشین بهتر از گذشته بازی کرده و به قول سرمربی پرسپولیس با قلب شیر برای پیروزی بجنگند. این همان اتفاقی بود که باید رخ می داد زیرا قطبی می دانست اگر بازیکنان پرسپولیس با دانستن ارزش تیم و خود با حمایت تماشاگران متعصب خود در مسابقات به میدان بروند هیچ بازیکن و تیمی نمی تواند مانع از نتیجه گیری آنها شود و در مجموع تنها پرسپولیس می توانست پرسپولیس را شکست دهد. شکل گیری تمام این اتفاقات در نهایت باعث شد که پرسپولیس پس از شش فصل انتظار و آرزوی تماشاگران این تیم برای دیدن قهرمانی تیم محبوبشان، هفتمین جام زرین لیگ برتر را بالای سر ببرد. پرسپولیس قهرمان شد و بازهم می گوئیم این موفقیت را مدیون حمایت های کاشانی و روحیه و انگیزه بالای قطبی است. زوجی رویایی که با خط بطلان کشیدن به حاشیه های وحشتناک این تیم در فصل جاری در نهایت زمینه ساز فتح جام هفتم توسط سرخپوشان شدند.
امیر ملکی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید