سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی علل ترمبوزوریدهای عمقی DVT در خانم ها در بیمارستان امام رضا (ع)، مشهد (۸۲-۱۳۸۰)


بررسی علل ترمبوزوریدهای عمقی DVT در خانم ها در بیمارستان امام رضا (ع)، مشهد (۸۲-۱۳۸۰)
● هدف:
ترمبوز وریدهای عمقی DVT ـ Deep venous thrombosis یکی از بیماریهای شایع عروقی در خانمها می باشد که علت آن شیوع بیشتر ریسک فاکتورهایی چون وزن زیاد، بی تحرکی و ریسک فاکتورهای خاصی چون حاملگی و نیاز به مصرف قرصهای جلوگیری از حاملگی (Oral contraceptive) می باشد. این بیماری به علت عوارضی چون آمبولی ریه که خطر بالایی به همراه دارد و سندرم پس از ترومبوز (post thrombotic syndrome) که خود باعث از کار افتادگی نسبی طولانی و پیدایش زمینه ای برای عود بیماری می گردد و دیگر مشکلات فردی و اجتماعی که در درمان این بیماران بو جود می آید، ضرورت شناخت دقیق ریسک فاکتورها و ویژگیهای بالینی بیماران را مطرح می کند.
● مواد و روش ها:
این مطالعه بصورت مقطعی (Cross sectional) بر روی ۱۳۳ بیمار خانم که بر مبنای علایم بالینی و تایید پارالینی با تشخیص DVT از تاریخ فروردین ۸۰ تا شهریور ماه ۸۲ در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری بودند انجام شد. اطلاعات بیماران توسط چک لیست جمع آوری و با نرم افزار SPSS و Minitab مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
● یافته ها و نتایج:
در میان ۱۳۳ بیمار خانم مبتلا به DVT که در محدوده سنی یازده تا هشتاد و هشت سالگی قرار داشتند، بی حرکتی طولانی و بعد از آن مصرف OC در راس علل ایجاد DVT مطرح هستند. همچنین دو پیک سنی در بیماران وجود داشت که اولی کمتر از ۴۰ سال و دیگری بالای ۶۰ سال بود، که در گروه اول مصرف OC و سپس بی تحرکی و در گروه دوم بی تحرکی و سپس بدخیمی ها شایع ترین ریس فاکتورهای پیدایش DVT بودند. قابل توجه اینکه تمام بیمارانی که مصرف OC داشتند صرفا پای چپ آنها مبتلا بود.
محمود ابراهیمی
علی اصغر دادگر
سیدجواد حسینی نژاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید