شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کلینتون و پیروزیهای سیاه


کلینتون و پیروزیهای سیاه
پیروزی اخیر هیلاری رودهام کلینتون در ویرجینیای غربی به هیچ عنوان باعث خوشحالی و امیدواری واقعی او نشده است.!در حالی که خانواده کلینتونها سعی دارند وزن این پیروزی را به مراتب بیشتر از آن چیزی که هست نشان دهند،شواهد و مستندات موجود از شکست نهایی هیلاری در مقابل اوبامای سیاهپوست حکایت دارد.به عبا رت دیگر،حتی اگر هیلاری کلینتون در ایالات باقیمانده با اختلاف پیروز شود،قادر به غلبه نهایی برا باراک اوباما نخواهد بود.خصوصا اینکه پس از پیروزی کلینتون در ویرجینیای غربی،معادلات حزب دموکرات دوباره بر خلاف نظر وی و بیل کلینتون پیش رفته است.
در آستانه برگزاری انتخابات ویرجینیا شاهد بودیم که سناتور باراک اوباما با کسب چهار سوپر دلیگیت دیگر سناتور کلینتون را پشت سر نهاد.
تعداد سوپر دلیگیت‌های اوباما با احتساب نتایج روز دوشنبه به ۲۷۷ رسید که در قیاس با ۲۷۳ نماینده سناتور کلینتون، اوباما ۴ واحد پیش افتاده است.‌ ستاد حامی سناتور کلینتون در تلاش است تا مجددن برتری سابق را در سوپر دلیگیت ها بدست آورد.لازم به ذکر است که سناتور اوباما در یخش نمایندگان معمولی نیز تا کنون موفق به کسب ۱۸۶۹ نماینده شده است که برتری محسوسی نسبت به سناتور کلینتون با ۱۷۲۶نماینده دارد. با وجود پیش بینی بسیاری از کارشناسان مبنی بر شانس بسیار بیشتر سناتور اوباما ، سناتور کلینتون همچنان اصرار دارد که تا آخرین لحظه در گردونه رقابت باقی بماند.
از سوی دیگر،هیلاری کلینتون”،نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیرغم پیروزی دیروز خود در ایالت ویرجینیای غربی هنوز از “باراک اوباما”،رقیب اصلی هم‌حزبی خود عقب‌تر است.
کلینتون با تفاوت بسیار در ایالت ویرجینیای غربی در شرق آمریکا از سناتور ایالت ایلینویز این کشور پیشی گرفت و ۲۸ نماینده حزب دموکرات در ویرجینیای غربی را از آن خود کرد. کلینتون علیرغم این پیروزی هنوز در تعداد هیات‌های نمایندگی از اوباما عقب‌تر است. هیات‌های عالی نمایندگی تاثیر چشمگیری در انتخاب نامزد حزب دموکرات در گردهمایی این حزب دارند.
هیلاری کلینتون و باراک اوباما درگیر یک مبارزه انتخاباتی پنج ماهه هستند، اوباما هم از نظر آرای مردمی و هم از نظر سهم به دست آورده از کرسی‌های نمایندگی هیات‌های اعزامی ایالت‌ها به گردهمایی بزرگ حزب دموکرات، از کلینتون جلوتر است. در این حال سناتور کلینتون در چند رقابت پیشین موفق به پیروزی بر اوباما شده است.
بنا بر اعلام جدیدترین نتیجه انتخابات مقدماتی در آمریکا، باراک اوباما همچنان از نظر شمار ایالت‌هایی که در آنها به اکثریت آرا رسیده از کلینتون جلوتر است. در عین حال، تفاوت آرای دو طرف در حدی نیست که سناتور کلینتون را قانع کند به نفع باراک اوباما از دور رقابت‌ها خارج شود.
کسب آرای ۲۰۲۵ نماینده برای کسب نامزدی رسمی حزب دموکرات و رقابت با “جان مک‌کین”، نامزد برگزیده حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده این کشور لازم است.
اما اخیرا مسئله دیگری در اردوگاه دموکراتها رخ داده و آن حمایت جان ادواردز از باراک اوباماست.حمایت جان ادواردز ،سناتور تاثیرگذار حزب دموکرات از اوباما را می توان به عنوان سخت ترین ضربه ممکن بر پیکره هیلاری کلینتون تشبیه نمود.خانواده کلینتونها به هیچ عنوان تصور نمی کردند که ادواردز پس از پیروزی هیلاری در ایالت ویرجینیای غربی حمایت خود را از سناتور ایالت ایلنویز اعلام نماید.
باراک اوباما نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با کسب حمایت و تایید جان ادواردز یک قدم به شکست هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی این حزب نزدیکتر شده است.
جان ادواردز که در سال ۲۰۰۴ نامزد تصدی پست معاونت ریاست جمهوری حزب دموکرات‌ بود در مبارزات تبلیغاتی میشیگان رسما حمایت خود را از باراک اوباما اعلام کرد. این اقدام ادواردز به شادی کوتاه مدت کلینتون پس از پیروزی مقتدرانه‌اش در انتخابات مقدماتی ویرجینیای غربی پایان داد، اما وی گفته است که قصد دست کشیدن از مبارزات را ندارد.
ادواردز در سخنرانی خود ابتدا از هیلاری کلینتون به عنوان زنی آهنین که با مبارزات سرسختانه‌اش باعث تقویت حزب دموکرات شده است، تمجید کرد. اما پس از آن اعلام داشت: رای دهندگان دموکرات آمریکا تصمیم خود را گرفته‌اند و من نیز همینطور. وی در ادامه اذعان داشته است:
“ در حال حاضر تنها یک نفر وجود دارد که می‌فهمد الان زمان ایجاد تغییرات و رهبری جسورانه درآمریکاست و می‌داند چطور این تغییرات عمده را ایجاد کند و این فرد تنها باراک اوباماست. اوباما مردی است که می تواند سرمنشاء تغییری پایدار باشد که آمریکا به آن نیاز دارد. “
از طرف دیگر تری مک آلیف، رییس بخش مبارزات تبیلغاتی کلینتون این سخنرانی ادواردز را بی‌اهمیت تلقی کرد و اظهار داشت: ما برای جان ادواردز احترام زیادی قائلیم اما همانطور که رای دهندگان در ویرجینیای غربی نشان دادند، این مبارزه راه زیادی پیش رو دارد.
ادواردز درباره نیاز به کمک به فقرا و ایجاد یک نظام بهداشتی بهتر سخن گفت و اعلام کرد که سناتور اوباما از ابتکار عمل تازه او برای مبارزه با فقر - که ادعا می کند ظرف ۱۰ سال فقر را در آمریکا به نصف کاهش خواهد داد - پشتیبانی کرده است. وی پیشتر در سخنان خود با تجلیل از “پشتکار، قوت و عزم” هیلاری کلینتون گفت که او عمیقا به طبقه کارگر آمریکا اهمیت می‌دهد.
یکی دیگر از برتری‌های اوباما نسبت به هیلاری کلینتون برخورداری از منابع مالی بیشتر است. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون ۲۰ میلیون دلار بدهی دارد. از این روتداوم حضور بی فایده هیلاری کلینتون در رقابت با اوباما سبب صرف هزینه های بیشتر برای سناتور ایالت نیویورک خواهد شد.هیلاری کلینتون تصور می کرد که‌با جلب آرای کالیفرنیا و نیویورک می توان مانع از پیروزی نهایی اوباما در حزب دموکرات شد.اما علی رغم کسب پیروزی کلینتون در این ایالات،اوباما با اتکا به آرای اکثر آمریکایی ها درایالات دیگر توانست خود را به عنوان اصلی ترین گزینه حزب دموکرات جهت رقابت با مک کین معرفی نماید.
واقعیت امر این است که کسب پیروزیهای مکرر توسط هیلاری کلینتون در رقابتهای باقیمانده نمی تواند وزنه معادلات حزب دموکرات را به سود وی دگرگون نماید.ضمن آنکه اوباما از اکنون مبارزات تبلیغاتی خود علیه جان مک کین،نامزد حزب جمهوریخواه را آغاز نموده است تا به این وسیله خود را پیروز انتخابات دورن حزبی دموکراتها معرفی نماید.در عین اینکه در جریان رقابتهای باقیمانده در حزب دموکرات نیز هیلاری کلینتون با توجه به‌قانون تقسیم امتیازات بر اساس درصد آرا نمی تواند امتیازات خود را به اوباما برساند.زیرا قهرا اوباما در انتخابات باقیمانده امتیازات دیگری را به سود خود کسب خواهد نمود.
در نهایت اینکه هیلاری کلینتون بنا بر نوع شخصیت و غروری که در خانواده کلینتونها نهفته است،حاضر به پذیرش شکست زودهنگام خود از سناتور سیاهپوست ایالت ایلنویز نیست.شکستی که کمتر کسی در آستانه آغاز رقابتهای درون حزبی دموکراتها تصور آن را می کرد.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید