پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه‌ای واکنش زیرجلدی دو نوع گوتاپرکای ایرانی آریادنت و در دندان کاویان


بررسی مقایسه‌ای واکنش زیرجلدی دو نوع گوتاپرکای ایرانی آریادنت و در دندان کاویان
● مقدمه:
پرکردن کانال یکی از مراحل مهم درمان ریشه است. در این میان کوتاپرکا ماده ای است که بیش از یک قرن از زمانی که بومن (Bowman) برای اولین بار از آن به عنوان ماده پرکننده کانال ریشه دندان استفاده کرد، می گذرد. در ایران شرکت های مختلفی اقدام به تولید گوتاپرکا می نمایند. مطالعه حاضر به بررسی خصوصیات بیولوژیکی این دو نوع گوتاپرکا می پردازد.
● مواد و روش کار:
جهت مقایسه Invivo گوتاپرکای ایرانی در دندان کاویان با مشابه ایرانی خود (آریادنت) از روش کاشت زیر جلدی این مواد در موش آلبینو (Albinus Rat) استفاده گردید. ۱۸ حیوان بالغ با میانگین وزن ۲۸۰ گرم تحت جراحی قرار گرفته و در پشت هر حیوان سه برش به موازات ستون فقرات ایجاد و در دو محل یک مخروط گوتاپرکا همراه با لوله پلی اتیلن کاشته شد (آریادنت در قدام سمت راست و در دندان کاویان در قدام سمت چپ). در محل سوم لوله خالی پلی اتیلن (در خلف سمت راست) به عنوان کنترل قرار داده شد. حیوانات در فواصل ۱۵، ۳۰، ۶۰ روز کشته و نمونه ها همراه با بافت اطراف برداشته شدند. پس از طی مراحل آماده سازی هیستوپاتولوژیک و رنگ آمیزی هماتوکسیلین - ائوزین (H&E) نمونه ها درارتباط با متغیرهای ضخامت کپسول، شدت و وسعت التهاب و پرولیفراسیون عروق، دژنرسانس سلولی و ضایعات پیش سرطانی مورد بررسی قرار گرفتند.
● نتایج:
نتایج مشاهدات میکروسکوپی و محاسبات آماری نشان داد که التهاب ایجاد شده در همه نمونه ها از نوع مزمن بوده و ضخامت کپسول، شدت و وسعت التهاب و پرولیفراسیون عروق در هر کدام از سه دوره زمانی مورد مطالعه، در دو گوتاپرکای ایرانی آریادنت و در دندان کاویان از نظر آماری اختلاف معنادار وجود ندارد (p<۰.۰۵). دژنرسانس سلولی و ضایعات پیش سرطانی نیز در هیچ یک از نمونه ها دیده در مجموع با توجه به نتایج به دست آمده در گوتاپرکای در دندان کاویان و گوتاپرکای آریادنت هیچ گونه اختلاف معناداری از لحاظ آماری و توصیفی بین این دو نوع گوتاپرکا مشاهده نگردید.
● بحث و نتیجه گیری:
در نتیجه می توان گفت که گوتاپرکای در دندان کاویان همانند گوتاپرکای آریادنت توسط بافت همبندی به خوبی تحمل می شود و اختلاف آماری معناداری از نظر قابلیت سازگاری بافتی میان انواع گوتاپرکای مورد مطالعه مشاهده نشد.
حسین لباف
کیامرث هنردار
کیومرث نظری مقدم
رضا صداقت
کبری ابراهیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید