سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

انژین صدری چیست و چگونه با آن برخورد کنیم


انژین صدری چیست و چگونه با آن برخورد کنیم
آنژین صدری علامت واضح بیماری قلبی است که همان درد قفسه سینه ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است . این درد به علت کمبود اکسیزن قلب ایجادمی شود که میتواند به علت تنگی عروق کرونر یا اسپاسم این عروق ایجاد شود .آنژین صدری به صورت احساس فشار در قفسه سینه و درد با انتشار به گردن ،فک و بازوها ظاهر می شود.
▪ انواع آنژین:
دو نوع آنژین وجود دارد:
۱) آنژین پایدار:
این درد معمولا در زمانی اتفاق می افتد که استرس روحی یا استرس ورزشی وجود داشته باشد یعنی درد با استرس روحی یا ورزشی بوجودمی آید که با مصرف دارو یا قطع فعالیت و یا هردو بهبود می یابد.
۲) آنژین ناپایدار:
در اغلب اوقات درد ان قابل پیش بینی نیست و ممکن است درحالت استراحت نیز رخ دهد و مدت زمان درد نیز طولانی تر از آنژین پایداراست و ممکن است با درمان دارویی نیز بهبود نیابد که در این صورت با پزشکتان تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورزانس مراجعه کنید. درصورت عدم بهبود درد با استفاده از دارو فورا با پزشک تماس بگیرید یابهاورژانس مراجعه کنید.
● حمله قلبی چیست؟
وقتی قسمتی از عضله قلب شما به دلیل فقدان اکسیژن از بین برود حمله قلبی رخ می دهد که بدون اکسیزن عضله قلب خواهد مرد.
● تفاوت میان آنژین و حمله قلبی:
تفاوت اصلی بین حمله قلبی و آنژین این است که در حمله قلبی قسمتی از عضله قلبی واقعا می میرد ولی در آنژین عضله قلب نمی میرد با این وجود تشخیص قطعی حمله قلبی تنها بعد از انجام تستهای تشخیصی امکانپذیر است.
ـ نکته:برای کمک به پزشک در تشخیص لازم است درد قفسه سینه خود را دقیقا توضیح دهید .
از خودتان این سوالات را بپرسید :
۱) درد را چگونه احساس می کنید ؟ تیز، مبهم، احساس سفتی ، سنگینی یا فشرده شدن
۲) محل دقیق درد کجاست ؟
۳) آیا به جاهای دیگر مثل شانه، بازوها ،بین دو کتف، گلو یا فک نیز تیر می کشد ؟
۴) با چه فعالیتهایی درد شروع می شود ؟ مثل استرس و فعالیت
۵) درد چگونه فروکش میکند ؟مثلا با تغییر وضعیت یا با خوردن انتی اسید
۶) درد چه مدت طول می کشد؟
۷) چه موقع از روز این حمله ها بیشتر است؟
۸) آیا درد با علائم دیگری مثل تنگی نفس ، تعریق یا بیحالی همراه است؟
۹) آیا الگوی درد با قبل تفاوت دارد؟
پزشک می خواهد تا حد لازم در مورد علائم و نشانه های شما بداند بنابر این از گفتن هر انچه که احساس میکنید پروا نکنید . به یاد داشته باشید هر چه پزشک مشکوک تر باشد تستهای بیشتری برای تشخیص قطعی نیاز است.
● روش استفاده از قرص زیر زبانی
▪ بیمار باید در هنگام درد قفسه سینه بنشیند و قرص زیر زبانی را در زیر زبان قرار دهد زیرا در وضعیت ایستاده باعث کاهش فشار خون می شود
▪ قرص باید به طور طبیعی حل شود و بلعیده نشود تا دارو به طور کامل حلشود . بیماری که دهانش خشک است قبل از مصرف قرص کمی آب بنوشد یا دهان خود را خیس کند و قبل از حل شدن قرص زبان خود را حرکت ندهد.
▪ در صورتی که پس از مصرف یک قرص درد کاهش نیافت میتوان به فاصله هر پنج دقیقه تا سه قرص استفاده کرد و در صورت عدم بهبودی فورا به نزدیکترین اورژانس مراجعه نماید .نکته:نباید بیشتر از سه قرص در مدت ۱۵ دقیقه استفاده کرد- همیشه قرصهای زیر زبانی همراه داشته باشید .
▪ قبل از حل شدن قرصهای زیر زبانی زبان را حرکت ندهد و آب دهان را فرونبرد . اگر درد بیمار شدید است قرصها را با دندان خرد کند تا جذب دهانی سریعتر شود.
▪ به محض اینکه درد کاملا تسکین یافت هر مقدار از قرص که در دهان مانده را بیرون بریزد و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه جهت پیشگیری از سرگیجه یا غش استراحت کند ( مخصوصا اگر سردرد دارد)
▪ قرصهای زیر زبانی را میتوان جهت پیشگیری از دردهای آنژینی ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از انجام فعالیتهای سنگین بدنی مثل فعالیت جنسی یا بالا رفتن ازپله استفاده کرد . اثر دارو به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ادامه می یابد .
▪ باید در صورت افزایش درد ، تکرار درد، افزایش مدت درد یا شدت درد به اورژانس مراجعه کرد.
عوارض این قرصها شامل :
ـ گرگرفتگی
ـ سردرد
ـ کاهش فشار خون
ـ طپش قلب
ـ احساس پری سر
۱) باید از فاسد نبودن دارو مطمئن باشید در صورتی که احساس سوزش روی زبان ویا سردرد دارید قرصهای نیتروگلیسیرین سالم هستند برای بر طرف شدن سردرد میتوان از قرص استامینوفن استفاده کرد .
۲) قرصهای نیتروگلیسیرین در اثر گرما ، رطوبت، هوا، نور و باگذشت زمان اثر دارویی خود را از دست می دهند پس هر شش ماه یکبار باید این قرصها راتجدید کرد و این دارو باید در ظروف شیشه ای دربسته و تیره رنگ نگهداری شوند.
۳) نباید مصرف داروهای قلبی مخصوصا ترکیبات نیترات را به طور ناگهانی قطع کرد.
استفاده از نوع اسپری دارو:
۱) ظرف اسپری را تکان ندهید و روی زبان یا زیر زبان اسپری کنید .اسپری را استنشاق نکنید .
۲) ممکن است هر ۵ دقیقه تا سه بار (حداکثر) تکرار شود .
۳) پس از استفاده از اسپری حداقل تا ۱۰ ثانیه از بلعیدن اب دهان اجتناب کنید.
استفاده از نوع پماد موضعی:
از اپلیکاتوری که همراه بسته دارو تهیه شده است استفاده کنید دوز تجویز شده را بر روی اپلیکاتور بفشارید . پماد را بوسیله این اپلیکاتور روی محل مناسب بگذارید و پماد را به صورت یک لایه یکنواخت به سطح حدود ۵ سانتی متر مربع بچسبانید. این ناحیه باید بدون مو باشد و نواحی که بیشتر استفاده میشوند عبارتند از :
۱) سینه
۲) شکم
۳) سطح جلو ران و ساعد
پس از چسباندن پماد با یک پانسمان شفاف آنرا بپوشانید و با چسب انرا محکم کنید.از مالیدن پماد بر روی انگشتان پرهیز کنید و محلهای استفاده از پماد را هر بار به صورت چرخشی تغییر دهید . قبل از استعمال مجدد پماد را از محل قبلی بردارید ظرف محتوی پماد را در بسته نگهدارید و در مکان خنک حفظ کنید . هرروز در زمان معین بکار ببرید و ترجیحا به مکان عاری از مو مالیده شود و از مالیدن پماد بر روی پوست خراشیده یا تحریک شده یا محل زخم پرهیز نمایید.
منبع : پزشکان بدون مرز


همچنین مشاهده کنید