شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هدفی دشوار به نام طلای المپیک


هدفی دشوار به نام طلای المپیک
کسب عنوان اولی در تورنمنت اخیر بین المللی قطر و صعود تا رده سوم جدول بهترین پرتابگران امسال دیسک جهان، توفیق قابل توجهی برای احسان حدادی است و پرتاب ۲۰/۶۷ متری او در این تورنمنت بر ارزش های او مهر تایید تازه ای زد و تاکیدی مجدد بر کارآیی های او توصیف شد.
همان پرتاب و همان موفقیت باعث شد حدادی در جدول رده بندی مورد بحث به رده سوم برسد و هرچند این رده و رتبه در طول سال متغیر و تابع اتفاقات مختلف است و شاید در لیست بعدی حدادی قدری پایین بیاید، اما همین توفیق نیز ارزشی غیر قابل وصف دارد و عبور از مرز ۶۷ متر در پرتاب دیسک تحت هر شرایطی یک واقعه قابل بحث و توام با اعتبار است و این اتفاقی است که برای حدادی و به واقع جامعه ورزش ایران افتاده و به هیچ شکل نمی توان از اهمیت و ابعاد آن کاست.
در رده بندی بهترین های سال جاری و بهتر بگوییم در میان افرادی که امسال طولانی ترین و قوی ترین پرتاب ها را در رشته دیسک داشته اند، گرد کانتر از استونی با ۸۸/۷۱ متر پیشتاز است و ویرجیلیوس الکنا از لیتوانی با ۶۷/۶۸ متر در جای دوم قرار دارد و سپس به حدادی با رکوردی که از آن یاد کردیم، می رسیم. همان طور که قبلا گفتیم چون این فهرست در بر دارنده رکوردها و آمار و حاصل کار برترین پرتابگران سال است، پس هر تغییری در آن طی روزها و هفته های باقی مانده از سال جاری ( ۲۰۰۸) متصور و مقدور است و احتمال دارد در لیست بعدی یکی دو نفر دیگر حدادی را پشت سر بگذارند.
● متصور و امکان پذیر
بنابراین مهم تر از رتبه و مقام موجود در این جدول که متغیر است، میزان رکوردها و حاصل کار ورزشکاران است که امروز آینده را ترسیم می کند و نشان می دهد که چه مقام و جایگاهی برای آنها در میدان های مهم پیش رو متصور و امکان پذیر است.
آمار اخیر به ما گوشزد می کند که به خاطر جولان و قدرت نمایی کانتر و الکنا، امکان ایستادن نماینده ما بر سکوی المپیک بسیار کم است و تنها راه برای شکل گیری این قضیه این است که او در بهترین روز عمر خود ظاهر شود و حداقل ۶۸ متر بیندازد و از رقبای فوق حداقل یکی دو نفر یا بسیار پایین تر از سطح خود ظاهر شوند و یا طی دقایقی مانند مصدومیت و خطاهای فنی به کلی اوت و از جدول حذف شوند، بنابراین رتبه سومی حدادی در جدول بهترین پرتابگران جهان در سال جاری در عین این که بسیار باارزش است، تضمین و تاییدی بر پیروزی او در المپیک به حساب نمی آید و صرفا نشانگر وضعیت پرتاب دیسک دنیا در حال حاضر و در همین روزها است.
مشکل حدادی فقط مساله ای نیست که برشمردیم و اثر شگرف روحی ـ روانی المپیک بر افراد حاضر در این عرصه چیزی نیست که بتوان کوچک شمرد و از سهم و نقش آن در شکل گیری نتایج میدان های بزرگ غافل ماند.
● یک نمونه
چنین میدانی و فشار روحی فراوان آن باعث می شود که اکثر قریب به اتفاق حاضران در این رقابت ها اجبارا پایین تر از سطح خوبی عمل کنند و نمایشی کمتر از معمول داشته باشند و هر کسی این حقیقت را نداند، حدادی بیش از همگان با آن آشنا است. تابستان سال پیش که حدادی برای حضور در مسابقه های دوومیدانی قهرمانی جهان ۲۰۰۷ به هلسینکی فنلاند رفت، بر اثر فشار روحی مورد بحث بسیار کمتر از حالت عادی خود ظاهر شد و به نتیجه ای ضعیف تر هم رسید و در حالی که در تمرینات و حتی مسابقات از مرز ۶۷ متر عبور کرده بود، در فنلاند از ۶۴ متر فراتر نرفت و در سایه آن تنها به رتبه هفتم دنیا رسید که شاید کلا برای دوومیدانی ایران ارزشمند باشد اما برای آدمی با توانایی ها و استعدادهای شگرف حدادی اندک است.
امروز همان بیم و احتمال در ارتباط با المپیک برای حدادی متصور و ممکن است که او باز در آن میدان کم بیاورد و در نیل به هدفی بسیار دشوار به نام طلای المپیک ناکام باشد و اگر واقع بین باشیم با اوصاف فوق حتی کسب نقره و برنز المپیک هم برای او بسیار سخت و دور از انتظار خواهد بود.
● استعداد صرف
فقط ارایه نمایشی بسیار قوی و فاقد تزلزل و عبور از مرز ۶۸ و ۶۹ متر می تواند جوان اول دوومیدانی ما را بر سکوی المپیک بنشاند و تنها یک کار بسیار حساب شده از جانب او و مربیانش طی دو ماه و نیم باقی مانده تا المپیک می تواند وی را به سمت این هدف به پیش براند و حیف است که چنین نشود زیرا اگر او به لحاظ تجربه از الکنا و کانتر و پرتابگران امریکایی بهتر نباشد، از نظر استعداد صرف و قدرت برتر نشان می دهد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید