جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


جنگ قهرمانان مجازی در اکران تابستان


جنگ قهرمانان مجازی در اکران تابستان
استودیو «مارول» می‌خواهد از اشعه گاما کالایی پرفروش به‌دست آورد، به بیان دیگر آنان می‌خواهند «هالک شکست‌ناپذیر» را به یک مجموعه فیلم پرفروش تبدیل کنند.
هیولای خشمگین سبزرنگ که بر اثر انفجار یک بمب اشعه گاما به‌وجود آمده، نخستین بار سال ۱۹۶۲ در کتاب‌های مصور ظاهر شد و از طبقه برگزیده فوق‌قهرمانان به حساب می‌آید. در میان انبوه شخصیت‌های «مارول» که از «افراد ایکس» تا «موج‌سوار نقره‌ای» را دربرمی‌گیرد، تاکنون تنها «اسپایدرمن» توانسته به فروشی فوق‌العاده دست یابد. هالک، همراه با وجه دیگر شخصیتش که فردی احساساتی به نام دکتر بروس بنر است، حضور موفقی در تلویزیون، پارک‌های تفریحی و میان اسباب‌بازی‌های پرفروش داشته است.
با وجود این پرده بزرگ هنوز به هالک روی خوش نشان نداده است. در سال ۲۰۰۳ آنگ لی با فیلم پرهزینه «هالک» تلاش کرد موفقیت «اسپایدرمن» را تکرار کند اما این تلاش بی‌نتیجه ماند و تماشاگران شخصیت فیلم را به سخره گرفتند. «هالک» با بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شد اما مجموع فروش آن در آمریکای شمالی ۱۳۲ میلیون دلار و در کشورهای دیگر کمتر از این مبلغ بود.
اکنون «مارول» علنا اعلام کرده که در فیلم جدیدش از نو به سراغ این شخصیت رفته است. ستاره «هالک شکست‌ناپذیر» ادوارد نورتن است. در فیلم جدید همچنین شاهد اکشن بیشتری خواهیم بود (هالک با شخصیت جدیدی موسوم به «ابومینیشن» می‌جنگد) و از مضامین مورد علاقه بانوان نیز بیشتر بهره گرفته شده است (بنر عاشق می‌شود). هیولای فیلم آنگ لی قادر به حرف‌زدن نبود اما هالک جدید صحبت خواهد کرد. هالک در مجموعه تلویزیونی کارتون‌مانندی که طی سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲ پخش می‌شد نیز صحبت می‌کرد. در آن مجموعه نقش دو وجه شخصیت هالک را بیل بیکسبی و لو فریگنو قهرمان زیبایی‌اندام (که بدنش با رنگ سبز پوشیده شده بود)‌ بازی می‌کردند.
مارول و همکار پخش‌کننده‌اش «یونیورسال پیکچرز» که امید زیادی به موفقیت هالک دارند، فروش بالای کتاب‌های مصور جدید «هالک» را به فال نیک گرفته‌اند. به گفته دوید میسل، مدیر استودیو مارول: «واقعا به فیلم جدید افتخار می‌کنیم.
فیلم سال ۲۰۰۳ در حکم امتحان رانندگی برای یک اتومبیل جدید بود. بدین‌ترتیب توانستیم بفهمیم مردم چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارد.» با این وجود هنوز هم نشانه‌هایی از نگرانی در میان برخی از سرمایه‌گذاران مارول، طرفداران هالک و صاحبان سینماها وجود دارد.
دوگ کروتز، تحلیلگر رسانه‌ای،‌ در این‌باره می‌گوید: «خیلی‌ها هستند که اعتقاد چندانی به خوب بودن فیلم ندارند و به هیچ وجه در انتظار یک شگفتی نیستند.» تیزر فیلم ماه گذشته ارائه و بلافاصله با استقبال طرفداران کتاب‌های مصور مواجه شد.
این تیزر به گونه‌ای طراحی شده که کسی را به یاد فیلم سال ۲۰۰۳ نیندازد. ظاهر هالک جدید که خشمگین‌تر و سبزتر از فیلم قبلی است، مورد ستایش بسیاری از کاربران اینترنت قرار گرفته اما بسیاری از منتقدان متنفذ آن را نکوهش کرده‌اند.
«اینترتینمت ویکلی» جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم را «کاملا مصنوعی» دانست و سایت obsessedwithfilm.com از ظاهر هالک جدید با صفت «بسیار زشت» یاد کرد. در میان دست‌اندرکاران فیلم نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. به گفته برخی از مقامات استودیو که نخواستند نام‌شان فاش شود، طی چند هفته گذشته مشاجرات زیادی میان ادوارد نورتن و «مارول»، به‌عنوان تاییدکننده نهایی فیلم، رخ داده است. به گفته این افراد، نورتن که علاوه بر بازی در نقش اصلی بازنویسی فیلمنامه را نیز انجام داده، با صراحت اعلام کرده در صورت راضی‌نبودن از محصول نهایی در برنامه‌های تبلیغاتی آن شرکت نخواهد کرد.
سخنگوی ادوارد نورتن در این‌باره اظهار نظری نکرد اما میسل با طبیعی خواندن این‌گونه مسائل سعی کرد از اهمیت آن بکاهد: «همیشه وقتی به این مرحله از کار می‌رسیم، بحث و جدل‌های احساسی زیادی رخ می‌دهد.» او افزود: «ادوارد خیلی احساساتی است.
احساسی که او نسبت به هالک دارد، درست به اندازه ما است.» (برای کسانی که به شیوه صحبت‌کردن اهالی هالیوود آشنا نیستند، باید بگوییم که «خیلی احساساتی» صورت تشدید شده «آدم بسیار سرسخت» است.)
در عین حال اگر همه چیز بر وفق مراد پیش برود، این فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری، کارزار سختی را در زمان اکران پیش رو خواهد داشت. «هالک شکست‌ناپذیر» تابستان امسال باید در رقابت شانه‌به‌شانه بهترین برگ‌های برنده دیگر استودیوها شرکت کند. طی ماه‌های مه تا اوت سال جاری، ۷ فیلم با حضور قهرمانانی با توانایی‌های فوق‌بشری روی پرده خواهند رفت و همگی امید به جلب‌توجه تماشاگران دارند.
از جمله این فیلم‌ها می‌توان به جدیدترین ماجرای بتمن (شوالیه تاریکی) و «هنکاک» با بازی ویل اسمیت در نقش فوق‌قهرمانی انسان‌گریز اشاره کرد. «آیرون‌من» با بازی رابرت داونی جونیر به نقش صنعت‌گری ثروتمند که زرهی تمام‌قد برای خود می‌سازد، ماه آینده از سوی مارول و پارامونت روانه سینماها خواهد شد.
حتی استن لی، خالق شخصیت‌های هالک و آیرون‌من،‌ نیز امید زیادی به موفقیت فرزند سبز رنگش ندارد: «پیش‌بینی می‌کنم از فیلم قبلی پرفروش‌تر شود.» و پیش‌بینی او درباره آیرون‌من؟ «یک شگفتی بی‌نظیر.»
«یونیورسال پیکچرز» که کار پخش و بازاریابی «هالک شکست‌ناپذیر» را برعهده دارد، به شدت منکر بحرانی بودن اوضاع است. آدام فوگلسن، مدیر بازاریابی و پخش یونیورسال می‌گوید: «حاضرم با هرکس که منکر موفقیت فیلم است، مناظره کنم.» فوگلسن می‌گوید تیزر فیلم بیش از تمام محصولات قبلی یونیورسال در اینترنت بازدیدکننده داشته است. او ضمنا می‌افزاید شرکای تجاری و تبلیغاتی فیلم بیشتر از همه محصولات یونیورسال در سال ۲۰۰۸ بوده است اما از هیچ‌یک از آنها نام نمی‌برد.
یونیورسال به این نکته نیز اشاره می‌کند که هالک با بازی ادوارد نورتن، طبق نظرسنجی‌ای که اخیرا توسط سایت فروش بلیت Fandango انجام شده، مقام «موفق‌ترین تصویرسازی جدید از یک شخصیت» را در میان فیلم‌های تابستان به‌دست آورده است. (این فیلم با احتسابات تمام امتیازهایش، مقام هشتم را در میان «موفق‌ترین فیلم‌های تابستان ۲۰۰۸» به دست آورد.
مارول و یونیورسال در ترفندی دیگر از شخصیت آیرون‌من نیز برای تبلیغات خود سود جسته‌اند. تیزرهای دومین «هالک» و «آیرون‌من» به‌طور ترکیب‌شده با هم نمایش داده می‌شوند و داونی جونیر نیز در تیزر «هالک» حضور کوتاهی در نقش آیرون‌من خواهد داشت.
علی‌رغم این نشانه‌های امیدبخش ـ و تاکید مدام بر اینکه فیلم آنگ لی دچار سوءتعبیر شده بود ـ مارول و یونیورسال به شدت در تلاش هستند اشتباه‌های سال ۲۰۰۳ را تکرار نکنند. آنان تا پیش از رضایت کامل از جلوه‌های ویژه فیلم از نمایش هیولا خودداری کردند. یونیورسال هنگام نمایش فیلم گذشته تبلیغات زودهنگامی را آغاز کرده بود و افراد زیادی از ظاهر هالک انتقاد کردند که در نهایت باعث شد استودیو ۲۰میلیون دلار دیگر خرج ارتقای جلوه‌های ویژه فیلم کند.
یکی دیگر از مسائلی که در فیلم قبلی باعث آزار طرفداران هالک شده بزرگ‌شدن او به ۳ اندازه متفاوت بسته به میزان خشمش بود که در فیلم جدید این ایراد برطرف شده است. او در فیلم هر بار درست به اندازه ۹ فوت قد می‌کشد. دو استودیو همچنین با کمرنگ‌کردن نقطه ضعف‌های هالک سعی کرده‌اند وجه قهرمانی او را تا حد ممکن تقویت کنند.
شاید آشکارترین تغییر فیلم جدید را بتوان شباهت فراوان به مجموعه تلویزیونی دانست، چراکه بسیاری از مردم هالک را با این مجموعه به یاد می‌آورند. شاید به‌همین دلیل است که تهیه‌کنندگان واژه «شکست‌ناپذیر» را نیز به‌عنوان فیلم خود افزوده‌اند.
از دیگر شباهت‌های فیلم جدید به مجموعه تلویزیونی تغییر رنگ چشم‌های بنر به سبز روشن، هنگام عصبانی‌شدن است. در نهایت با توجه به نظرسنجی‌ها و پیام‌های اینترنتی، می‌توان گفت که طرفداران کتاب‌های مصور در مجموع از تماشای تیزر فیلم راضی بوده‌اند و امید زیادی به جبران شکست سال ۲۰۰۳ دارند.
بروکس بارنز
منبع: نیویورک تایمز، ۱۰ آوریل
منبع : وب سایت سینمایی سی نگاه


همچنین مشاهده کنید