پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


قلمرو ممنوع The Forbidden Kingdom


قلمرو ممنوع  The Forbidden Kingdom
▪ کارگردان: راب مینکاف.
▪ فیلمنامه: جان فوسکو.
▪ موسیقی: دیوید باکلی.
▪ مدیر فیلمبرداری: پیتر پاو.
▪ تدوین: اریک استرند.
▪ طراح صحنه: بیل برزسکی.
▪ بازیگران: جکی چان[اولد هوپ/لو یان]، جت لی[شاه میمون/راهب کم حرف]، مایکل انگارانو[جیسون تریپتیکاس]، لیو ییفی[گنجشک طلایی/دختر محله چینی ها]، کالین چاو[جنگ سالار یشمی]، لی بینگ بینگ[نی چانگ]، ونگ د شان[امپراطور یشمی پوش]، مورگان بنوا[لوپو]، جک پاسوبیک، جوانا کالیگنان.
▪ ١١٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ نام دیگر: King of Kung Fu.
▪ ژانر: اکشن، ماجرایی، کمدی، فانتزی، عاشقانه.
جیسون نوجوانی آمریکایی و عاشق فیلم های رزمی و کونگ فو است. همین امر باعث می شود تا سر از دکان گروبرداری اولد هوپ در محله چینی ها سر دربیاورد. اما یک روز بچه های قلدر محله او را وادار می کنند تا در راه یافتن به مغازه گروبرداری کمک شان کند.
نتیجه تلاش برای سرقت و تیر خوردن اولد هوپ است. لوپو سرکرده گروه که می بیند سرقت تبدیل به یک آدم کشی شده، تصمیم می گیرد تا تنها شاهد ماجرا یعنی جیسون را نیز از سر راه بردارد. جیسون نیز که برای دفاع از خود چوبدستی افسانه ای متعلق به شاه میمون را از مغازه اولد هوپ برداشته، پا به فرار می گذارد.
اما از پشت بامی سقوط کرده و زمانی که به هوش می آید خود را در چین باستان می یابد.
جیسون که از حضور در دهکده ای در چین باستان گیج شده، به زودی با حمله سواران جنگ سالار یشمی به آنجا روبرو می شود. در حال فرار از دست سواران با استاد کونگ فوی مستی به نام لو یان برخورد می کند. لو یان او را نجات داده و به او می گوید بر طبق افسانه ها شاه میمون در نبرد با جنگ سالار یشمی فریب خورده و توسط وی تبدیل به سنگ شده است.
مطابق پیشگویی های کهن باید چوبدستی به نزد صاحبش بازگردانده شود، تا شاه میمون پس از ٥٠٠ سال به حالت اولیه خود بازگردد. پس وظیفه جیسون است که چوبدستی را به کوهستان محل اسارت شاه میمون برساند. آن دو به راه می افتند و در طول مسیر با با راهبی کم حرف و گنجشک طلایی -دختر زیبا و یتیمی که تشنه گرفتن انتقام است- همراه می شوند.
راهب و لو یان تصمیم به آموزش جیسون می گیرند. همزمان جنگ سالار یشمی نیز مزدوری بی رحم به نام نی چانگ را با دادن وعده اکسیر حیات به دنبال آنها روانه کرده و جنگ میان دو طرف درمی گیرد. گروه بعد از زخمی شدن لو یان موفق به فرار از چنگ نی چانگ و افرادش می شوند. اما جیسون تصمیم خطرناکی گرفته و به تنهایی راهی کوهستان محل اقامت جنگ سالار یشمی می شود...
● چرا باید دید؟
بیل را بکش یا دیگر تقلیدها و نقیضه های هالیوود درباره سینمای رزمی هنک گنگ را فراموش کنید. چون قلمرو ممنوع یک ستایش نامه جانانه از این نوع سینما با حضور دو ستاره اصلی این گونه است. مخصوصاً که اولین حضور مشترک این دو ستاره در یک فیلم واحد نیز هست و اسطوره طراحی صحنه های رزمی-یوئن وو-پینگ نیز در پروژه حضوری چشمگیر دارد.
راب مینکاف انیماتور، نویسنده، تهیه کننده و کارگردانی آمریکایی را با دو کارتون کوتاه از ماجراهای راجر رابیت و سپس شیرشاه [١٩٩٤] شناختیم. موفقیت و شهرت با فیلم های استوارت کوچولو به سراغش آمد. اما از قرائن پیداست که علاقه شدیدی به شرق دارد تا جایی که سال گذشته با یکی از نوادگان کنفوسیوس به نام کریستال کونگ عقد ازدواج بسته و امسال نیز با قلمرو ممنوع که ریشه در افسانه های چینی دارد به قصد فتح گیشه های دو سوی اقیانوس دورخیز کرده است.
فیلم بر اساس یکی از چهار داستان بزرگ حماسی ادبیات چینی به نام "سفر به غرب" ساخته شده است. اغلب شخصیت ها[غیر از گنجشک طلایی که از یک فیلم دهه ١٩٦٠ وام گرفته شده و نی چانگ ضد قهرمان مونث با موهای یک دست سفید که از داستانی نوشته لیانگ یوشنگ می آید و تا امروز دوباره به فیلم تبدیل شده است.] و ماجراها از اساطیر چینی وام گرفته شده اند، مانند جنگ سالار یشمی که در اساطیر چینی فرمانروای آسمان هاست یا لو یان که قدیس تائویست مشهوری است و شاه میمون نیز از حماسه تخیلی قرن شانزدهمی نوشته وو چنگ ان گرفته شده است.
قلمرو ممنوع با بودجه ای ٧٠ میلیون دلاری تولید شده تا پیوند مقدس و پول سازی میان اسطوره های شرقی و قصه های پریان غربی فراهم کند. معجونی مرکب از جادوگر شهر از، کاراته کید، ساعت شلوغی، ببر کمین کرده اژدهای پنهان، میمون مست و .... و ادای دینی همراه با شوخی و مطایبه به بروس لی و دیگر بزرگان این رشته که به شکلی دیدنی در تیتراژ ابتدایی فیلم جمع شده اند.
فیلم مانندهمه فیلم های کلاسیک این گونه در کنار نمایش صحنه های چشمگیر و تماشایی نبرد، قصد دارد تا اصول شرافت، وفاداری، رفاقت و معنی واقعی کونگ فو را به جوان اول فیلم و تماشاگرانش منتقل کند و کمابیش هم موفق می شود.
اما آنچه برای تماشاگر این نوع سینما اهمیت دارد حضور دو غول چینی در کنار هم هست، حتی اگر قهرمان فیلم یک نوجوان آمریکایی باشد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید