جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تعیین برخی عوامل محیطی موثر بر بروز یا تکرار آسم در کودکان ۶ ماه تا ۶ ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یاسوج ۱۳۸۱


تعیین برخی عوامل محیطی موثر بر بروز یا تکرار آسم در کودکان ۶ ماه تا ۶ ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یاسوج ۱۳۸۱
● مقدمه و هدف:
آسم شایعترین علت بستری کودکان در بیمارستان، غیبت آنان در مدرسه و بیماری مزمن کودکان می‌باشد. اگرچه این بیماری خسارات مالی و جانی فراوانی را در جامعه ایجاد می‌کند، اما یک بیماری قابل پیشگیری است. مشاهدات مختلف نشانگر اثرات متفاوت محرکهای محیطی در آسم می‌باشد. لذا این پژوهش به منظور شناسایی برخی عوامل مؤثر بر بروز یا تکرار آسم در کودکان ۶ ماه تا ۶ ساله شهرستان یاسوج انجام گردید.
● مواد و روش کار:
این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در آن ۹۰ بیمار مبتلا به آسم به عنوان گروه شاهد در سال ۱۳۸۱ مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از بین بیماران سنین ۶ ماه تا ۶ سالة مراجعه کننده به مراکز آموزشی- درمانی شهرستان یاسوج به صورت ساده انتخاب گردیدند. در انتخاب گروه شاهد اصول تناسب و یکسان سازی رعایت گردید. سپس از همه آنان اطلاعاتی به وسیله پرسشنامه پرسشنامه گردآوری گردید و با نرم‌افزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته‌ها:
این مطالعه ارتباط معنی‌داری را بین استفاده از دخانیات در خانه و داشتن سابقه حساسیت در خویشاوندان درجه یک و بیماری آسم نشان داد. اما رابطه معنی‌داری بین میزان تحصیلات والدین و یا استفاده از شیر مادر در شش ماهه اول زندگی و بیماری آسم نشان نداد.
● نتیجه‌گیری:
با توجه به اثر استفاده از دخانیات درمنزل که در افراد دارای زمینه ژنتیکی مناسب باعث افزایش بروز آسم می‌گردد، نیاز به اجرای برنامه‌های فرهنگی در جهت کاهش استفاده از دخانیات بخصوص در منزل و محل‌های سربسته، در جامعه احساس می‌گردد.
سعیده حق بین
صدیقه ابراهیمی
مهرداد رضایی
عزیزاله پورمحمودی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید