شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر عصاره متانولی بومادران Achillea Wilhelmsii C.Koch بر تشنج ناشی از پیکروتوکسین در موش سفید کوچک


تاثیر عصاره متانولی بومادران Achillea Wilhelmsii C.Koch بر تشنج ناشی از پیکروتوکسین در موش سفید کوچک
● سابقه و هدف:
برخی از اثرات درمانی گیاهان دارویی از جمله بومادران مورد تحقیق قرار گرفته اند و با توجه به اینکه در بعضی منابع به اثرات ضد تشنجی این گیاه اشاره شده و در طب سنتی نیز از آن استفاده می شود، لذا در مطالعه حاضر اثر ضد تشنجی عصاره متانولی بومادران در موش سفید کوچک مورد مطالعه قرار گرفته است.
● مواد و روشها:
در این تحقیق از پیکروتوکسین به عنوان ماده تشنج زا که قادر به ایجاد تشنجات ژنرالیزه تونیک - کلونیک می باشد، استفاده گردید. ابتدا حیوانات با دوزهای تجربی مختلف از عصاره متانولی حاصل از روش پرکولاسیون گیاه بومادران پیش درمانی و بعد از ۲۰ دقیقه، پیکروتوکسین با دوز ۱۰ میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی تزریق شد. سپس میزان تاثیر عصاره در تغییر زمان شروع حملات تشنجی، دوام تشنج، مرگ ناشی از تشنج و درصد مرگ و میر در گروههای آزمایش و کنترل اندازه گیری و مقایسه شد.
● یافته ها:
نتایج بررسی نشانگر عدم تاثیر عصاره متانولی بومادران بر زمان شروع تشنج می باشد. از سوی دیگر مدت زمان دوام تشنج افزایش یافت (P<۰.۰۱)، ولی شدت تشنجات خفیف تر از گروه کنترل بود. همچنین نتایج بررسی نشان داد که دوزهای مختلف عصاره باعث به تاخیر افتادن زمان مرگ می شود (P<۰.۰۱). درصد مرگ و میر با دوزهای ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم کاهش داشته است (به ترتیب P<۰.۰۱ و P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
با توجه به نتایج، دوز ۱۰۰ mg/kg از عصاره بومادران بعنوان موثرترین دوز می باشد. عصاره بومادران باعث کاهش شدت تشنجات ژنرالیزه تونیک و کلونیک ناشی از پیکروتوکسین و همینطور تاخیر مرگ می گردد و می تواند مورد مناسبی جهت ادامه تحقیقات به عنوان یک داروی ضد تشنج باشد.
محمودرضا حیدری
صدیقه ابراهیمی
میترا مهربانی
عباس پرداختی
جلال وفازاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید