سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

دقت سونوگرافی در تشخیص آپاندیسیت حاد در مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان بعثت سنندج در سالهای ۸۲- ۸۱


دقت سونوگرافی در تشخیص آپاندیسیت حاد در مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان بعثت سنندج در سالهای ۸۲- ۸۱
● مقدمه:
آپاندیسیت حاد (التهاب حاد آپاندیس) شایعترین وضعیت شکم حاد جراحی است و بیشتر در دهه‌ های دوم و سوم عمر اتفاق می‌افتد. آپاندیسیت ساده می‌تواند با مرگ و میر بالایی همراه ‌باشد. ادعا می‌شود که ابزارهای کمکی تشخیصی می‌توانند بطور قابل توجهی تعداد آپاندکتومی‌ها را در بیماران بدون آپاندیسیت، تعداد سوراخ‌ شدگی‌ها (پرفوراسیونها) و زمان بستری در بیمارستان را کاهش دهند. اولتراسونوگرافی یکی از ارزانترین و ایمن ‌ترین این ابزارها می‌باشد و می‌ تواند به عنوان ابزار کمکی مناسب در تشخیص آپاندیسیت حاد مورد استفاده قرار بگیرد. این مطالعه با هدف تعیین میزان دقت سونوگرافی در تشخیص آپاندیسیت حاد بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس بیمارستان بعثت سنندج (استان کردستان) در سالهای ۸۲‌ـ۱۳۸۱ به انجام رسید.
● مواد و روشها:
جامعه آماری شامل کلیه بیمارانی بود که با وضعیت درد حاد شکم و با تشخیص بالینی و یا شک بالینی آپاندیسیت حاد به بخش اورژانس بیمارستان بعثت سنندج مراجعه کرده بودند. این مطالعه توصیفی بود. داده‌های لازم در هنگام بستری بیماران در اورژانس با روش مصاحبه و معاینه جمع ‌آوری می شد، نتایج سونوگرافی و پاتولوژی و وضعیت بیمار تا هنگام ترخیص از بیمارستان پیگیری و ثبت می‌شد، تمامی بیماران بدون توجه به نتایج سونوگرافی تحت عمل جراحی قرار گرفتند.در نهایت داده‌های بدست آمده وارد نرم‌افزاری آماری Spss.win گردید و با استفاده از این نرم‌افزار و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین) نسبت به تجزیه و تحلیل داده‌ها اقدام شد.
● یافته‌ها:
از نظر سونوگرافی ازمیان کل ۱۷۰ بیماری که توسط جراح تشخیص آپاندیسیت برای آنها داده شده بود ۱۵۰ مورد یعنی ۲/۸۸ درصد مبتلا به آپاندیسیت حاد بودند. طبق گزارش پاتولوژی ۹ مورد از ۱۵۰ موردی که بوسیله سونوگرافی مثبت گزارش شده بود آپاندیس نرمال داشتند (مثبت کاذب) دو مورد نیز منفی کاذب وجود داشت. حساسیت (Sensitivity) سونوگرافی در تشخیص آپاندیسیت حاد ۶۱/۹۸ و ویژگی (Specifity) آن ۶۶/۶۶ درصد بود. ارزش اخباری مثبت (PPV) سونوگرافی برای تشخیص آپاندیسیت حاد ۹۴% و ارزش اخباری منفی (NPV) سونوگرافی برای تشخیص آپاندیسیت حاد ۹۰% بود.
● نتیجه‌گیری:
تجربه ما پیشنهاد می‌کند که بیماران با تشخیص بالینی یا مشکوک آپاندیسیت حاد باید بطور روتین سونوگرافی شوند که این سونوگرافی باید بوسیله یک سونولوژیست با تجربه صورت گیرد تا هرچه بیشتر شاهد کاهش میزان آپاندکتومی منفی باشیم.
جعفر مبلغی
صادق ابراهیمی
عزت اله رحیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید