جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چالش‌‌های پیش‌روی در شبکه‌های نسل آتی


چالش‌‌های پیش‌روی در شبکه‌های نسل آتی
● NGN راهکاری برای افزایش نقدینگی
برخی از پرسش‌های اساسی هنگامی نیاز به پاسخ دارند که ما راجع به شبکه‌های نسل آتی سخن می‌گوییم.
آیا شبکه‌های نسل آتی قابل برنامه‌ریزی‌اند؟
آیا NGNها مشکل شبکه هوشمند را حل می‌کنند؟
کدام یک از شبکه‌های نسل آتی حلال مشکلات هستند؟
آیا NGN قابل تعامل است؟
آیا NGNها ارزش تاثیرگذاری را دارند؟
آیا خدمات NGNها توسعه‌ یافته‌اند؟
آیا سرور کاربردی (خدمت‌رسان) تنها یک نقطه کنترل کننده خدمات(SCP) است؟
و در نهایت اینکه آیا شبکه‌های نسل آتی برای گردانندگان شبکه سودزا هستند؟
همه موارد فوق از جمله سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.
در واقع، معرفی شبکه‌های نسل آتی برای دست‌اندرکاران مخابراتی، فرصت بسیار مغتنمی را در زمینه: توانمندی در نوسازی ارائه خدمت(یعنی نقدینگی) فراهم می‌‌آورد.
در این چشم انداز، NGNها باید توانایی پشتیبانی طبقه‌ بندی جدید خدمات را داشته باشند:
- خدمات ارتباطی فرد به فرد موجود، در برگیرنده پیغام‌های متحدالشکل.
- مشترک محوری/ خدمات در حد بالای تصور.
- خدمات داده‌ای/صوتی مختلط.
- خدمات e-call(برقراری تماس‌های وارده وب).
- یکپارچگی داده و صوتی VPN.
- مرکز تماس شبکه‌ای پیشرفته.
- کنفرانس صوتی و تصویری.
- خدمات چندرسانه‌ای IP .
یک ویژگی مشترک بین تمامی این خدمات، دسترسی بی‌وقفه به خدمات است، یعنی کاربران بدون توجه به موقعیت‌شان، که از کدام پایانه یا اینکه از کدام شبکه وصل شده‌اند، می‌توانند از سرویس مورد نظرشان استفاده کنند. این طبقه‌بندی جدید خدمات، بالاجبار در چندین محیط شبکه شامل: شبکه ثابت(PSTN،ISDN ،XDSL )، موبایل(GPRS ،UMTS-۳G) و اینترنت گسترش پیدا خواهد کرد.
الساندرا آندرتو تحصیلات خود را در زمینه رایانه در مارس ۱۹۹۵ از دانشگاه تورینو (ایتالیا) به پایان رسانده است و در همان سال وی به مرکز تحقیقات مخابرات ایتالیا ملحق شد. در ابتدا وی خود را درگیر ایجاد یک دوره اصلی دستیابی تینا (TINA) و نمونه آزمایشی یک پایگاه اصلی گسترش یافته تینا(TINA) کرد.
در سال ۱۹۹۷، او درباره سیر تکاملی SCEهای اصلی SIB در راستای ویژگی‌های خدمات SCEهای اصلی تحقیق کرد. در همان زمان، او به‌طور مستقیم خود را درگیر توسعه خدمات یک پایگاه تینا(TINA) کرد و مشارکت خود را در طرح‌های ACT شروع کرد.
در سال ۱۹۹۸، فعالیت اصلی مورد علاقه او تعریف، اجرا و تائید چارچوب یک سرویس جهت گسترش سریع خدمات در حد بالا در یک پایگاه تینا بود. از آوریل سال ۱۹۹۹ تا دسامبر ۲۰۰۰، وی روی طرح P۹۰۹ یورسکام(EURESCOM): "توانمندسازی در زمینه تکامل فناوری و انسجام اینترنت" کار کرد. در آن طرح او در هر دو زمینه طراحی و مدلسازی اجزای یک پایگاه/سیستم تجربی درگیر بود و در زمینه سیر تکاملی و یکپارچگی اینترنت تحقیق می‌کرد. از ژانویه ۲۰۰۱ تا نوامبر ۲۰۰۱، وی روی طرح P۱۱۰۹ یورسکام: «شبکه‌های نسل آتی : دیدگاه ارائه سرویس» جهت تعریف یک معماری مرجع برای شبکه‌های نسل آتی، تجزیه و تحلیل و تعریف احتیاجات و عوامل هر عنصر معماری مشابه، تحقیق درباره فناوری‌های جدید و پروتکل‌هایی در زمینه شبکه‌های نسل آتی و توسعه خدمات در حد بالای برخی از محصولات، کار کرد.
اخیرا، وی خود را درگیر فعالیت نوآوری سلول STAR SIP(آنچه که یک سرور کاربردی را مطابق فناوری SIP توسعه می‌بخشد) جهت گسترش و ارتقا چنین محصولاتی، کرده است.
او موضوعات و نتایجی از طرح P۱۱۰۹ یورسکام، « دیدگاه ارائه سرویس در شبکه نسل آتی» را ارائه کرده است. هدف نهایی او ارزیابی راه حل‌هایی برای NGNها در زمینه عوامل، قابلیت برنامه‌ریزی، میزان آزادی عمل و قابلیت تعامل در بین محصولات شبکه نسل آتی است. به ویژه این که بر اجرای متن خدمات(یعنی، مرکز تماس VPN) در بالاترین حد پایگاه‌های NGN اصرار دارد.
تا چندی پیش واژه شبکه‌های نسل آتی، واژه‌ای نا آشنا بود. در حال حاضر افراد مختلف، برداشت‌های متفاوتی در مورد شبکه‌های نسل آتی (NGN) دارند. چطور می‌توان معنی و مفهوم آنرا بیان کرد؟ NGN به عنوان راهکارهایی در عرضه خدمات مخابراتی، شامل مجموعه و گاهی اوقات شاخه‌ای از سوئیچ تلفنی به همراه سوئیچ بسته‌ای(بسته نرم‌افزاری) جهت مسیریابی یا دسترسی در اینترنت، IP و IT کاربرد دارد.
به طور شگفت‌انگیزی، غالبا اذهان مردم به سوی انتقال پروتکل‌های مخابراتی در یک شبکه IP (پروتکل H.۳۲۳) معطوف می‌شود. چرا ما باید روش‌های مخابراتی موجود را در یک انتقال IP مورد استفاده مجدد قرار دهیم؟ پاسخ معمول آن؛ کاهش هزینه‌های جاری است. آیا واقعا این نکته صحیح است؟ آیا تنها همین دلیل کافی به نظر می‌رسد؟ در واقع، پیدایش NGN، فرصت‌های مغتنمی را در اختیار متصدیان امور مخابراتی قرار می‌دهد که عبارتند از: توانمندی، نوسازی و ارائه خدمات(یعنی نقدینگی).
الساندار آندرتو در مقاله خود موضوعات و نتایج حاصله از طرح P۱۱۰۹ یورسکام (EURESCOM) مربوط به شبکه‌های نسل آتی شاخه « دیدگاه ارائه خدمات» را ارائه داده است. تمامی هدف؛ ارزیابی راه کارهایی برای NGNها است؛ از دیدگاه ارائه خدمات گرفته، تا درک تاثیرات گسترده‌تر NGNهای شناخته شده، هم در زیرساخت شبکه تلفن ثابت و هم زیرساخت شبکه تلفن سیار ۳G، در زمینه قابلیت تعامل و عملیاتی بودن محصولات شبکه نسل آتی، است.
او بر اجرای متن خدمات(یعنی مرکز تماس، VPN) در حد بالای پایگاه‌های NGN تاکید می‌ورزد. اجرای متن خدمات به معنای ارزیابی وضعیت پایگاه‌های خدماتی NGN جهت آماده‌سازی خدمات جدید در یک مسیر تفاهم‌آمیز توسعه یافته‌تر است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید