جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارزان‌ترین گوشی‌های پرفروش‌ دنیا


ارزان‌ترین گوشی‌های پرفروش‌ دنیا
به‌رغم رکود اقتصادی در اغلب کشورهای دنیا و افزایش قابل توجه قیمت غذا در کشورهای در حال توسعه، بازار جهانی گوشی موبایل همچنان داغ و پررونق است.
این همان چیزی است که اطلاعات و آمار به دست آمده از جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتیStrategy Analytics، آن را تایید می‌کند. براساس این گزارش، میزان صادرات جهانی گوشی‌های موبایل در اولین فصل سال ۲۰۰۸ با رشد سالانه ۱۴درصدی به ۲۸۲میلیون دستگاه رسیده است. این رقم اما در فصل اول سال ۲۰۰۷ برابر ۲/۲۴۷میلیون دستگاه بوده است. چنین رشدی که به عقیده کارشناسان بیش از هر زمانی در طول سال ۲۰۰۷ است درنتیجه افزایش چشمگیر تقاضای کاربران در کشورهای آسیا، آفریقا و دیگر کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاده است.
پرفروش‌ترین برندها
براساس گزارش Strategy Analytics، وضعیت تولیدکنندگان برتر، میزان فروش و سهم آنها از بازار جهانی گوشی موبایل تغییر چندانی نکرده است.
به این ترتیب پرطرفدارترین برند بازار یعنی شرکت Nokia هنوز جایگاه اول خودش را حفظ کرده است.
تولیدکننده فنلاندی گوشی موبایل با رشد کم توانست سهم خود را از بازار جهانی به ۴۱درصد در فصل اول امسال برساند.
بعد از Nokia هم شرکت Samsung در جایگاه دوم قرار دارد. این شرکت کره‌ای درواقع با انجام تغییراتی در طراحی گوشی‌های جدید خود توانست علاوه‌بر کاربران آسیایی نظر بسیاری از کاربران اروپایی و آمریکایی را جلب کند.
به این ترتیب سهم Samsung از بازار گوشی موبایل در اولین فصل سال ۲۰۰۸ به ۱۶درصد افزایش پیدا کرد.
جایگاه سوم اما با وجود کاهش سهم بازار هنوز در اختیار شرکت آمریکایی MOTOROLA است.
MOTOROLA که در سال ۲۰۰۷ دومین تولید کننده برتر گوشی موبایل در سرتاسر دنیا بود در این فصل سهم خود را از این بازار به ۱۰درصد رسانده است.
تحلیلگران بازار اما معتقدند سهم MOTOROLA رو به کاهش است چون این شرکت هیچ محصول جدید با امکانات یا طراحی متفاوت برای حفظ سهم خود تولید نکرده است.
این در حالی است که شرکت LG با افزایش سهم خود به ۹درصد در فصل اول سال ۲۰۰۸، بزرگ‌ترین تهدید برای MOTOROLA به حساب می‌آید.
علاوه بر MOTOROLA شرکت‌های SONY ERICSSON و APPLE بازندگان دیگر رقابت برندهای برتر در سه ماهه اول سال هستند.
APPLE بعد از سه فصل مداوم رشد سهم خود از بازار بعد از عرضه iPHONE، حالا گویا با کاهش سهم مواجه شده است.
سهم این تولید کننده آمریکایی با کاهش ۱/۰درصدی در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۰۷ در این فصل به ۶/۰درصد رسیده است.
به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار، کاهش سهم APPLE از بازار گوشی موبایل می‌تواند به دلیل انتظار کاربران برای ورود iPHONE مبتنی بر نسل سوم تلفن‌همراه (۳G) باشد.
SONY ERICSSON اما در میان دیگر تولید کنندگان بیشترین رکود را تجربه کرده است.
براساس آمار، میزان رشد صادرات گوشی‌های SONY ERICSSON از ۶۴درصد به ۲درصد در فصل اول سال ۲۰۰۸ رسیده است.
با این اوصاف گویا تولید کنندگان کره‌ای(LG وSAMSUNG) بیشترین میزان رشد سهم بازار را در این فصل به خودشان اختصاص داده‌اند.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند بازار کشورهای در حال توسعه همچنان پررونق‌ترین بازار برای گوشی‌های موبایل به شمار می‌آیند. در حقیقت به همین دلیل هم هست که با وجود عرضه مدل‌های جدید با قابلیت‌های متنوع و امکانات بیشتر، گوشی‌های ارزان‌تر هنوز پرفروش‌ترند.
ارزان‌ترین گوشی‌های موبایل
این روزها دیگر گوشی‌هایی با قیمت ارزان‌تر به عنوان مجوز ورود تولیدکنندگان به بازارهای جهانی و البته کسب سودی قابل توجه محسوب می‌شوند. جدیدترین بررسی مجله Forbes هم به بررسی ارزان‌ترین گوشی‌های موبایل در بازار جهانی پرداخته است.
در این گزارش، ۱۰ گوشی ارزان‌قیمت بازار جهانی به ترتیب زیر معرفی شده‌اند.
مدل ۱۲۰۰ از Nokia: این گوشی کاملا ساده با قیمت متوسط ۵۵ دلار به فروش می‌رسد. مدل ۱۲۰۰ با وجود نمایشگر سیاه و سفید، مجهز به کیبورد ضد گرد و خاک بوده و برای بازار کشورهایی مانند آفریقا، چین و هند طراحی و تولید شده است. مدل جدیدتر آن با نمایشگر رنگی که با مدل ۱۲۰۸ معرفی شده است، با قیمت ۶۴ دلار به فروش می‌رسد.
▪ مدل ۱۶۸۰ Classic از Nokia: این گوشی ۸۰ دلاری در واقع ارزان‌ترین گوشی موبایل دارای دوربین است. این گوشی قابلیت ذخیره ۱۰۰۰ نام در دفترچه تلفن و دسترسی به اینترنت را دارد.
▪ مدل ۷۰۷۰ Prism از Nokia: این گوشی با تاکید بیشتر روی طراحی، برای کاربران کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین تولید شده است. این گوشی که با قیمت ۸۰ دلار به فروش می‌رسد، امکاناتی مانند دسترسی به اینترنت، دفترچه تلفن و ماشین‌حساب را به کاربرانش می‌دهد.
▪ مدل B۱۰۰ از SAMSUNG: این گوشی ۴۳دلاری بیشترین عمر باتری را در میان دیگر گوشی‌های موبایل بازار دارد. در هر بار شارژ زمان آماده به کار این گوشی برابر ۴۵۰ساعت بوده و زمان مکالمه مداوم آن به ۹ساعت می‌رسد. در واقع B۱۰۰ برای کاربرانی که امکان شارژ مداوم گوشی خود را ندارند، مناسب است.
▪ مدل C۱۸۸ از SAMSUNG: این گوشی که برای کاربران چینی طراحی شده، دارای قابلیت‌هایی مانند نمایشگر رنگی، مکالمه در حالت بلندگو، عمرباتری طولانی و دسترسی به اینترنت است. C۱۸۸ با قیمتی در حدود ۵۰دلار به فروش می‌رسد.
▪ مدل W۲۳۰ از MOTOROLA: ارزان‌ترین گوشی مجهز به امکان پخش MP۳ که برای عرضه در بازار کشورهای چین، هند، فرانسه، آلمان، روسیه، آفریقای جنوبی و کشورهای آسیای شرقی تولید شده است. این گوشی که با قیمتی متغیر از ۵۰ تا ۱۰۰دلار به فروش می‌رسد، امکاناتی مانند رادیوی FM و قاب‌های رنگی و متنوع را به کاربرانش می‌دهد.
▪ مدل W۲۷۰ از MOTOROLA: این گوشی با قیمتی از ۵۰ تا ۱۰۰دلار بسته به منطقه فروش آن برای کاربران کشورهای هند، هنگ‌کنگ، تایوان، برزیل، اسپانیا و چین طراحی و تولید شده است. این گوشی مجهز به تکنولوژی حذف صداهای زاید محیطی در زمان مکالمه است که می‌تواند برای کاربران کشورهایی با شهرهای شلوغ مناسب باشد.
▪ مدل W۱۶۱ از MOTOROLA: این گوشی با طراحی باریک و سبک امکان ذخیره ۷۵۰ پیام متنی، رادیوی FM و ۳۵زنگ موبایل مختلف را دارا است. قیمت این گوشی بر اساس منطقه عرضه آن از ۵۰ تا ۱۰۰دلار متغیر است.
▪ مدل FLARE از LG: این گوشی ۳۰دلاری مجهز به امکان دسترسی به اینترنت، شماره‌گیر صوتی، بلوتوث و استفاده از خدمات اپراتور VIRGIN است.
▪ مدل ۱۹۰۰ از HOP-ON: یک گوشی بدون نمایشگر برای تماس‌های ضروری که با قیمت ۲۰ دلار به فروش می‌رسد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید