جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مخاطرات دوئل هیلاری و اوباما برای دموکرات‌ها


مخاطرات دوئل هیلاری و اوباما برای دموکرات‌ها
حزب دموکرات آمریکا، در حال حاضر، از داشتن موهبت دو نامزد متفاوت در رقابت های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور برخوردار است. اما این دو، برای دست یافتن به نامزدی نهایی حزب در انتخابات اکتبر آینده، با همدیگر مبارزه می کنند.
اکنون این سوال مطرح است که چه زمانی این «موهبت» به «مصیبت» تبدیل خواهد شد؟ به عبارت دیگر، آیا نزاع داخلی حزب، بیش از حد طولانی نشده است؟ و آیا این نزاع، آغازی برای از دست رفتن شانس پیروزی دموکرات ها در پیکارگاه اصلی (انتخابات ماه اکتبر) خواهد بود؟
سناتور هیلاری کلینتون، از نخستین روزهای فصل جدید رقابت ها، از رقیب هم حزب خود سناتور باراک اوباما عقب تر بوده است. اوباما، در این اواخر، با مشکلاتی روبرو شده که یک مورد آن، جنجالی است که بر سر اظهارات کشیش سابقش ایجاد شد.
ماه گذشته، انتشار بخش هایی از سخنرانی های تند جرمایا رایت - کشیش کلیسایی که اوباما در آن عضویت داشت - باعث بروز انتقادهای شدیدی از این نامزد انتخابات آمریکا شد. این کشیش، چند سال پیش، از آنچه برخورد متفاوت دولت آمریکا با سیاهپوستان می دانست انتقاد کرده و حملات یازده سپتامبر را نیز، نتیجه تعرض آمریکا به کشورهای دیگر خوانده بود. اوباما سخنان کشیش سابق خود را «تفرقه برانگیز و مخرب» خواند.
بنابراین، مبارزه انتخاباتی در ایالت های ایندیانا و کارولینای شمالی، و نیز پیروزی اخیر او در ایالت ویرجینیای غربی فرصتی برای سناتور کلینتون بود تا با اقتدار بیشتری به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد.
کلینتون توانست با اکثریت دو درصد آرا در ایندیانا به پیروزی برسد در حالی که اوباما، در ایالت کارولینای شمالی، با اختلاف کمی برنده شد و سناتور کلینتون، در این ایالت، نتوانست فاصله خود را با اوباما کم کند.
سناتور کلینتون همچنین در انتخابات مقدماتی در ویرجینیای غربی پیروزی قاطعی به دست آورد. با این وجود به نظر می رسد تقاضاها برای خروج سناتور کلینتون از روند مبارزات مقدماتی، در حال افزایش است.
از آنجایی که نه کلینتون و نه رقیبش باراک اوباما، نمی توانند حدنصاب لازم (۲۰۲۵ رای حزبی) برای نامزدی نهایی حزب دموکرات را به دست آورند، ادامه مبارزه انتخاباتی کلینتون بر این امید استوار است که او بتواند از طریق کسب رای نمایندگان ارشد در همایش حزبی، نامزدی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورد.
نمایندگان ارشد که شمار آنان به حدود هشتصد نفر می رسد شامل دموکراتهای عضو کنگره و سایر نهادهای فدرال و ایالتی و منتخبین شعبه های حزبی است که در همایش حزب شرکت می کنند و می توانند به تشخیص خود و بدون توجه به نتیجه رای گیری در انتخابات مقدماتی به داوطلب مورد نظر خود رای دهند.
اما تمام شواهد حاکی از این است که آرای نمایندگان ارشد نیز ممکن است نصیب باراک اوباما شود.
مبارزات سخت انتخاباتی سناتور کلینتون اکنون در سراشیبی قرار گرفته و ادامه مبارزه او با باراک اوباما، ممکن است به طور جدی، به ضرر دموکراتها تمام شود. هرچه این جدال ادامه یابد، شانس این حزب برای برنده شدن درانتخابات ماه اکتبر آینده آمریکا، کمتر می شود.
این در حالی است که باراک اوباما در حال صرف بودجه بیشتری نسبت به هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی خود است. او همچنین تلاش می کند، توجه اذهان عمومی را از کشمکش ها و نگرانی های میان دموکرات ها، به دشمن اصلی یعنی جان مک کین منحرف کند. مک کین نامزد جمهوری خواهان یکی از بزرگترین شگفتی های انتخابات مقدماتی آمریکاست و شانس برای پیروزی دارد.
این واقعیت که با وجود جنگ عراق، واکنش آشفته دولت آمریکا به طوفان نیو اورلئان و افزایش عدم محبوبیت جورج بوش در آمریکا، جمهوری خواهان هنوز هم شانس نگه داشتن کاخ سفید را دارند نگرانیهای زیادی را در میان مخالفان آنها به وجود آورده است.
پیروزی حزب جمهوریخواه در انتخابات، اینکه اصلا بخت یا شانس مطرح باشد، ذهن خیلی از رقبا را به خود مشغول نگه داشته است.
در مقابل با وجود چنین شانسی در میان جمهوری خواهان سوالی که پیش می آید این است که نبرد سناتور اوباما و سناتور کلینتون تا چه اندازه می تواند به موقعیت دموکرات ها در انتخابات آسیب برساند؟
آیا می توان یا اصلا آیا باید مانع از این امر شد؟ اکنون دموکرات ها دارای دو نماینده با صلاحیت هستند که هر کدام هم از حمایت بسیار قوی برخوردارند.
اگر تصمیم حزب دموکرات آمریکا این باشد که سناتور کلینتون رقیب نیرومندتری در مقابل سناتور مک کین است، با بزرگان حزب خواهد بود که او را به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات تعیین کنند.
در چنین وضعی به عقیده برخی صاحبنظران، امکان دارد که وجهه حزب دموکرات آنچنان خدشه دار شود که امید به پیروزی در انتخابات را نقش برآب کند.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید