چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


کابل، ایستگاه آخر


کابل، ایستگاه آخر
▪ کابل ایستگاه آخر
▪ نویسنده: آخیم ولگاتن میت دیرک شولتسه
▪ ناشر: اکون برلین
▪ ۳۲۰ صفحه، چاپ اول
کتاب «کابل .. ایستگاه آخر» یادداشت­های روزانه « آخیم ولگاتن ودرک شولتسه» سرباز آلمانی که به همراه ارتش آلمان پس از سقوط طالبان به افغانستان رفته، منتشر شد.
این کتاب به شیوه متکلم وحده نوشته شده و با زبانی بسیار ساده و شیوا وقایع روزانه یک سرباز آلمانی در افغانستان را بازگو می­کند.
در این کتاب ولگاتن تلاش کرده وضعیت نیروهای ایساف در افغانستان را تا حد ممکن توضیح داده و نکات سری ای را از وضعیت ارتش آلمان در افغانستان بازگو کند.
از نکات برجسته­ای که ولگاتن تلاش کرده آن را برجسته کرده و به آن اهمیت ویژه­ای دهد، دستمزد سربازان آلمانی است.
وی در بخشی از این کتاب می­نویسد، بر خلاف آنچه در رسانه­ها بزرگنمایی می­شود، ما علاوه بر دستمزد مشخصی که در طول حضورمان می­گرفتیم که دستمزد متوسط و چندان بالایی نبود، برای شرکت در عملیات خطرناک و خارج از محدوده تنها روزی ۹۳ یورو دریافت می­کردیم که آن هم با تاخیر به ما می­رسید.
وی در بخش دیگری از کتاب درباره اهداف حمله به افغانستان توضیحاتی ارائه می­دهد و می­نویسد، آنچه در افغانستان اهمیت بسیاری باید به آن داد، مسئله حقوق بشر و گسترش دموکراسی است. دو موضوع مهمی که ایالات متحده با دستاویز قرار دادن آن حمله به افغانستان را طرح­ریزی کرد. اما متاسفانه باید بگویم این موضوع تنها در حد شعار ماند زیرا بویژه در بخش حقوق بشر پیشرفت چندانی در آن کشور بدست نیامد.
آنچه که باعث می­شود این کتاب اهمیت خاصی بخود بگیرد، ارائه توضیحاتی تازه و بدیع درباره زندگی روزانه یک سرباز در خارج از خانه و کاشانه و جایی دورتر از میهنش است. ارائه مطالبی بسیار متفاوت با آنچه در روزنامه­ها و رسانه­های می­خوانیم، می­بینیم یا می­شنویم از مهمترین ویژگی­های این کتاب است.
ولگاتن در کتابش درباره این که ۱۱ سپتامبر آیا هدف اصلی حمله آمریکا به افغانستان بود یا خیر شک می کند و در برابر خوانندگانش این پرسش را مطرح می­کند که آیا لشکرکشی به افغانستان با آن هزینه­های زیاد در حالی که در نهایت طالبان از بین نرفت و با استفاده از فرصت توانست دوباره خود را بازسازی کند، کار صحیحی بود یا خیر؟ آیا بهتر نبود حتی اگر بنا بود گزینه نظامی به اجرا در آید یک فکر نهایی و همیشگی برای از بین بردن گروه­هایی مثل طالبان می­شد تا بیش از این مجبور به صرف هزینه مالی و انسانی نشویم؟
وی در نهایت با شک و شبه این پرسش را برای نتیجه­گیری کتابش انتخاب می­کند که شاید ۱۱ سپتامبر بهانه­ای بیش نبود تا ایالات متحده آمریکا بخواهد با فریب افکار جهانی به اهدافی دیگر برسد. اهدافی که تا کنون برای همه ما مخفی بوده است.
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید