سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای اثر دو ماده سرامیک سرد و ProRoot در میزان التهاب انساج پریودنتال پس از بستن پرفوراسیون فورکای دندان های سگ به روش هیستولوژیک


بررسی مقایسه ای اثر دو ماده سرامیک سرد و ProRoot در میزان التهاب انساج پریودنتال پس از بستن پرفوراسیون فورکای دندان های سگ به روش هیستولوژیک
● سابقه و هدف:
در درمان ریشه نیز مانند سایر درمان های دندانپزشکی، احتمال ایجاد خطا یا وضعیت های پیش بینی نشده که می توانند بر پیش آگهی درمان تاثیر گذارند وجود دارد. از جمله حوادث حین درمان ریشه، سوراخ شدن کف پالپ چمبر توسط فرز هنگام تهیه حفره دسترسی می باشد. نوع ماده بکار رفته در بستن پرفوراسیون فورکا تاثیر بسزایی در کنترل التهاب ناحیه و ترمیم انساج پریودنتال تخریب شده ناشی از پرفوراسیون دارد. امروزه ماده ProRoot جهت درمان این موارد بکار رفته و نتایج بسیار خوبی هم بدست آمده است ولی این ماده گران بوده و بایستی از خارج کشور تهیه شود.
اخیرا ماده ای ایرانی تحت عنوان سرامیک سرد در یزد ساخته و به بازار ارایه شده است که نسبتا ارزان و در دسترس می باشد. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای اثر دو ماده سرامیک سرد و ProRoot در ترمیم انساج پریودنتال پس از بستن پرفوراسیون فورکای دندان های سگ به روش هیستولوژیک می باشد.
● مواد و روش ها:
این مطالعه به روش مداخله ای (تجربی) در مدل حیوانی با طرح موازی بر روی ۳۵ دندان پرمولر ۴ سگ بالغ یکساله انجام گرفت. در این مطالعه پس از بیهوش کردن سگ ها و بی حس کردن دندان های پرمولر حفره دسترسی در سطح اکلوزال ایجاد شده و کانال های دندان با استفاده از روش Stepback و با استفاده از گوتاپرکا و سیلر AH۲۶ درمان ریشه شدند. سپس با استفاده از فرزهای بلند جراحی و هندپیس کف ۳۵ دندان های پرمولر به ابعاد ۳×۳ میلی متر پرفوره شدند. نواحی پرفوره توسط سرم فیزیولوژی شستشو داده شدند، تا خونریزی کنترل گردد. سپس این نواحی به صورت تصادفی توسط ProRoot و سرامیک سرد سیل گشتند ( ۱۴ عدد از دندان ها توسط ProRoot و ۱۵ عدد توسط سرامیک سرد). حفره دسترسی هر دو گروه توسط آمالگام پر شد. ۶ دندان به عنوان کنترل مثبت و منفی در نظر گرفته شدند. ۲ قلاده از سگ ها پس از یک ماه و دو قلاده پس از دو ماه به روش وایتال پرفیوژن کشته شدند. استخوان فک همراه با دندان ها جدا شده و در فرمالین ۱۰% قرار داده شد. پس از انجام مراحل لابراتواری و تهیه بلوک های پارافینی، نمونه ها با استفاده از میکروسکوپ توسط پاتولوژیست مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده توسط پاتولوژیست با استفاده از آزمونMann Whitney مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
● یافته ها:
تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که در شرایط یکسان ProRoot میزان ترمیم بیشتری را نشان می دهد ولی طی مطالعه یک و دو ماهه اختلاف چشمگیری بین دو ماده مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
با توجه به یافته های این تحقیق از آنجا که بین گروه های آزمایشی ProRoot و سرامیک سرد در مطالعه یک ماهه و دو ماهه اختلاف آماری معنی داری در طیف تغییرات میکروسکوپیک وجود نداشت و با توجه به ارزان و در دسترس بودن سرامیک سرد در صورت تایید سایر آزمایشات، سرامیک سرد می تواند به عنوان جایگزینProRoot جهت سیل پرفوراسیون های فورکیشن مورد استفاده قرار می گیرد.
مریم زارع جهرمی
سیدمحمد رضوی
بهاره ابراهیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید