پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تاثیرات خطاهای ناشی از جابجا شدن مارکرهای آنالیز حرکتی روی نقاط استخوانی در هنگام اندازه ‌گیری وضعیت و راستای سه بعدی استخوان کتف


تاثیرات خطاهای ناشی از جابجا شدن مارکرهای آنالیز حرکتی روی نقاط استخوانی در هنگام اندازه ‌گیری وضعیت و راستای سه بعدی استخوان کتف
● مقدمه:
ضعف و خستگی عضلات اسکاپولوتوراسیک می تواند منتهی به غیر طبیعی شدن وضعیت کتف و بهم خوردن ریتم اسکاپولوهومرال و اختلال در عملکرد شانه شود.
چون استخوان کتف بصورت سه بعدی حرکت می کند تکنیکهای دوبعدی نمی تواند بطور کامل نمایانگر حرکت آن باشد یکی از روش های نصب مارکر در ارزیابی سه بعدی حرکت، قرار دادن آن روی پوست نقاط استخوانی است در حالیکه در هنگام حرکت اندام، جابجایی مارکر پوستی از روی نشانه استخوانی زیرش می تواند منشا خطا در اندازه گیری پارامترهای کینماتیکی باشد.
هدف از این تحقیق بررسی خطای ناشی از جابجایی مارکرهای دستگاه آنالیز حرکتی در اندازه گیری متغیرهای کینماتیکی کتف و همچنین تعیین تکرارپذیری این روش می باشد.
● مواد و روش تحقیق:
به روش نمونه‌گیری غیر احتمالی ساده یک نمونه ۱۰ نفری از افراد سالم با دستگاه kinemetrix طی سه جلسه متوالی مورد تست قرار گرفتند. پس از نصب مارکرها روی زاویه تحتانی،‌ ریشه خار، اکرومیون و زواید خاری مهره های هفتم گردنی و پشتی و زایده اوله کرانون در وضعیتی که دستها در کنار بدن آویزان است اندام در هر وضعیت تست در زوایای ْ۴۵، ْ۹۰، ْ۱۲۰ و. دامنه کامل قرار داده شد، از طریق لمس نقاط استخوانی پیدا و مارکر مجددا روی آن چسبانیده و تصاویر سه بعدی مارکرها طی یک ثانیه ثبت ‌شد این پروسه در جلسه دوم نیز عینا تکرار ‌شد. در جلسه سوم پس از نصب اولیه مارکرها تا انتهای دامنه هیچگونه جابجایی در محل مارکر صورت نگرفت.
● یافته ها:
مقادیر میانگین ضرایب همبستگی متغیرهای مورد مطالعه در طی جلسات اول و دوم در دامنه ۰.۸۴-۰.۹۲۰ و در روش عدم تغییر مارکر در دامنه ۰.۷۷-۰.۵۴ قرار می گیرد.
● بحث و نتیجه گیری:
در اندازه گیری وضعیت و راستای سه بعدی استخوان کتف به علت جابجا شدن مارکرهای پوستی نصب شده روی نقاط استخوانی خطای قابل ملاحظه ایی در اندازه زوایای چرخش بسمت بالا و تیلت خلفی کتف حاصل گردید .
افسون نودهی مقدم
اسماعیل ابراهیمی
مجید عیوض ضیایی
مهیار صلواتی
حمیدرضا اصلانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید