پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه‌‌ای شاخص‌های ثباتی دینامیک در افراد مبتلا به درد پاتلوفمورال


بررسی مقایسه‌‌ای شاخص‌های ثباتی دینامیک در افراد مبتلا به درد پاتلوفمورال
کاهش حس عمقی درد و تغییر در الگوی فعالیت عضلانی در بیماران مبتلا به درد قدامی زانو دیده می‌شود. تعادل به اطلاعات سیستم های حس عمقی، بینایی، و ستیبولار و حس پیکری وابستگی دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که بیماران مبتلا به درد قدامی زانو تعادل ضعیف تری داشته باشند. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر درد مفصل پاتلوفمورال بر روی تعادل در افراد مبتلا به درد پاتلوفمورال و مقایسه وضعیت تعادل در افراد سالم و بیمار بود. شاخص های ثباتی اندازه گیری شده شامل قدامی - خلفی و طرفی بود.
روش بررسی: مطالعه انجام شده غیر تجربی از نوع شاهدی ـ موردی در دو گروه ۲۵ نفره افراد سالم و بیماران مبتلا به درد پاتلوفمورال بوده و هدف در این مرحله مقایسه متغیرهای مورد مطالعه در دو گروه افراد سالم و بیمار، همچنین یافتن مشکلات موجود در افراد بیمار در مقایسه با افراد سالم بود. روش نمونه‌گری غیر احتمالی از نوع نمونه‌گیری ساده، انتخاب شد.
جهت ارزیابی تعادل از سیستم ثباتی بایودکس استفاده گردید و آزمون تعادلی ثبات دینامیک مورد استفاده قرار گرفت.ارزیابی از هر دو گروه سالم و بیمار صورت گرفت.
یافته‌ها: مقادیر شاخص‌های تعادلی جهت حفظ تعادل بروی اندام مداخله نشان از وجود اختلاف معنی‌دار بین دو گروه بوده است. طوری که شاخص کلی تعادل، در حالت چشم باز و بسته، بین دو گروه دارای اختلاف معنی‌دار بوده است. اما شاخص های قدامی- خلفی و طرفی اختلافی را نشان ندادند.
نتیجه‌گیری: از آنجا که در افراد مبتلا به درد پاتلوفمورال حس عمقی کاهش یافته و فعالیت عضلانی نیز تغییر کرده است این افراد از تعادل ضعیف تری برخوردارند و خصوصا وقتی درک موقعیت فضایی توسط سیستم بینایی حذف شود تعادل آنها بیشتر مختل می‌شود.
حمیدرضا مختاری نیا
اسماعیل ابراهیمی
مهیار صلواتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید