جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر زاویه شروع و زاویه هدف بر اندازه گیری حس وضعیت مفصل زانو در مردان سالم


بررسی تاثیر زاویه شروع و زاویه هدف بر اندازه گیری حس وضعیت مفصل زانو در مردان سالم
● هدف:
اولیه از این تحقیق شبه تجربی ارزیابی تاثیر زوایای شروعی و هدف آزمون اندازه گیری حس وضعیت مفصل زانو بر دقت و ثبات اندازه گیریهای مربوط به حس وضعیت مفصل زانو بوده است.
● روش بررسی:
در این تحقیق از یک گروه مرد سالم ۲۰-۳۰ ساله با میانگین سنی ۲۲±۲.۴ سال (۲۰ نفر) به روش انتخاب غیر احتمالی ساده استفاده شده است. از افراد مورد آزمون، اندازه گیریهای مربوطه در حالت نشسته و با چشمان بسته صورت گرفت و حرکت خواسته شده، خم و راست کردن زانو بود. زوایای شروعی انتخاب شده در این تحقیق زوایای ۹۰o, ۴۵o, ۱۰o و زوایای هدف ۵۰o, ۳۰o و ۷۰o در نظر گرفته شد. این افراد به صورت تصادفی بازسازی مجدد زوایای هدف را از زوایای شروعی، فعالانه و در زنجیره حرکتی باز انجام می دادند.
● یافته ها:
در این تحقیق مشخص شد که هنگامیکه زوایای شروعی (زاویه شروعی میانی) و (زاویه شروعی انتهایی) انتخاب گردند، میانگین خطای مطلق، هنگام بازسازی زوایای هدف مختلف در مقایسه با زاویه شروعی کاهش می یابد. این مطالعه همچنین نشان داد که تاثیر زاویه هدف بستگی به فاصله زاویه ای بین زاویه شروعی و هدف آزمون و یا به عبارتی میزان حرکت انجام شده در هنگام انجام آزمون دارد. یافته دیگر این تحقیق، دقت و ثبات بیشتر اندازه گیریهای مربوطه، در حرکت خم شدن زانو می باشد.
● نتیجه گیری:
تحقیق حاضر نشان داد که زوایای شروعی و هدف آزمون، نتایج بدست آمده را تحت تاثیر قرار داده و بنابراین این متغیرها هنگام بیان نتایج و بررسی ارتباط بین مطالعات گوناگون می بایستی مدنظر قرار گیرند.
کامبیز نیسی
اسماعیل ابراهیمی
شاهین گوهرپی
منبع : پایگاه مقالات علمی


همچنین مشاهده کنید