جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قهرمانی؛ حاصل جوانگرایی و تمرینات منظم


قهرمانی؛ حاصل جوانگرایی و تمرینات منظم
تیم ملی تکواندو ایران بعد از ناکامی در رقابت های سال گذشته قهرمانی جهان چین و رقابتهای گزینشی منچستر انگلستان، با ترکیبی جوان توانست در رقابت های قهرمانی آسیا به مقام نخست برسد.
در هجدهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا که در شهر ژونگ رو چین در اوایل اردیبهشت ماه برگزار شد، پس از ۳۶ سال تیم مردان تکواندو ایران با کسب ۴ نشان طلا و یک نقره در مکان اول آسیا ایستاد. در این رقابت ها کوروش رجلی در وزن ۸۴ کیلوگرم، فرزاد عبداللهی در وزن ۷۸ کیلوگرم، محمد باقر معتمدی در وزن ۶۷ کیلوگرم و علیرضا نصر آزادانی در وزن ۷۲ کیلوگرم طلا گرفتند.
رضا نادریان نیز تک مدال نقره را به دست آورد تا نام ایران به عنوان قهرمان رده مردان قرار گیرد و جای کره جنوبی را بگیرد. در این رقابت ها تیم ملی زنان هم برای نخستین بار صاحب نشان طلا شد. فاطمه نعمتی این نشان را به دست آورد. سهیلا سیاحی نیز نشان برنز گرفت و تیم در آسیا در مکان چهارم قرار گرفت.
تیم تکواندو کشورمان که پیش از این جزو ۳ تیم برتر جهان و آسیا بوده است از سال ۲۰۰۲ عنوان نایب قهرمانی آسیا را دارد و حال این تیم، رشد قابل توجهی کرده است. تیم ایران با ترکیبی از نیروهای جوان و بدون حضور چهره های برتر المپیکی و جهانی در چین به راحتی حریفان قدری چون کره جنوبی، چین، تایوان و ویتنام را پشت سر گذاشت. این موفقیت نشان داد که تکواندو ایران متکی به تک ستاره های خود نیست و با برنامه ریزی در این مکان ایستاده و پرآوازه تر از قبل شده است. به طور قطع مسئولان فدراسیون تکواندو، بعد از روزهای تلخ سال گذشته، سریع نقاط ضعف را یافتند و به تقویت نقاط قوت تیم پرداختند و کادر فنی خوبی را چیدند.تیم ایران اکنون رقیب جدی کره جنوبی است که ۱۷ دوره قهرمان بوده است و به طور حتم چشم دیدن ایران را بر سکوی نخست ندارد؛ چرا که این قهرمانی با ۲۹ امتیاز اختلاف به دست آمد. شاید به نظر برسد قدرت کره جنوبی برتکواندو تمام شده است، اما این کشور بیکار نخواهد نشست. البته این که ایرانی ها این بار از نظر فنی قابل مقایسه با کره ای ها نبودند، اتحادیه تکواندو اروپا نیز بر آن اذعان می کند. وب سایت رسمی اتحادیه اروپا می نویسد: «ایرانی ها به سوی قهرمانی جهان خیز بلندی برداشته اند و این آغاز دور جدید تکواندو ایران است. پیشرفت ایران در عرصه ورزش های رزمی غیرقابل انکار است و می توان با مشاهده انتقال مربیان ایرانی این ادعا را ثابت کرد.»
● سطح بالای رقابت ها
سطح رقابت های قهرمانی آسیا بسیار بالا بوده است؛ چرا که بیشتر کشورها همچون تایلند، تایوان، چین و کره با نفرات المپیکی و اصلی خود به این رقابت ها آمده بودند. تایوان و چین در چهار وزن و ویتنام، فیلیپین، قزاقستان و ازبکستان با تک سهمیه های المپیکی خود حضور یافتند.
رضا مهماندوست سرمربی تیم ملی و محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو بر سطح بالا بودن این رقابت ها تأکید می کنند. علیرضا نصرآزادانی، فنی ترین تکواندوکار رقابت های قهرمانی آسیا می گوید: انتظار نداشتیم این رقابت ها آنقدر در سطحی بالا برگزار شود. حتی ۵ یا ۶ گزینه المپیکی از دور رقابت ها حذف شدند.کوروش رجلی، دارنده نشان طلای وزن هفتم نیز حرف آزادانی را تأیید می کند. او نیز می گوید: «اکثر نفرات آسیایی دارای سهمیه المپیک نیز شرکت کرده بودند. حتی کره دو ملی پوش المپیکی خود را در ترکیب اصلی تیمش قرار داده بود. شش نفر آنها نیز در رقابت های جهانی قبل شرکت کرده بودند.حسن ذوالقدر، مدیر فنی تیم ملی تکواندو نیز معتقد است، کره جنوبی هیچگاه نمی آید تا سهم نشان هایش را از دست بدهد. بنابراین با نفرات اصلی حاضر می شود و وجود آنها سطح رقابت ها را بالا برده بود.
● موفقیت با تیم جوان
پشت سر گذاشتن تیم ملی کره جنوبی بعد از ۳۶ سال با تکواندوکاران باتجربه ایرانی صورت نگرفت بلکه آنچه شگفتی این قهرمانی را زیاد می کند، ایستادن بر روی سکوی آسیا با جوانان است.
میانگین سنی تیم حاضر در قهرمانی آسیا، کمتر از ۲۲ سال بود. جوانان توانستند در سایه درایت نتیجه ای درخور شأن ایران کسب کنند. قهرمانی با تیم جوان شده، نکته ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.«فرجام دانش» سرمربی تیم تکواندو نوجوانان معتقد است «تیم جوان و گمنام ایران در چین بسیار عالی کار کرد. کادر فنی جدید با تزریق روحیه اعتماد به نفس و میدان دادن به آنها نشان داد، تکواندو ایران از چه پشتوانه پرقدرتی برخوردار است. نفرات جوان در اردوهای تیم ملی بزرگسالان شایستگی خود را نشان می دادند و امروز خوشحالیم که با درایت کادر فنی به حق خود رسیدند و این اقدام باعث شد تا به سلطه کره جنوبی بر تکواندوی آسیا خاتمه داده شود.»
غلامرضا ابراهیمی، دبیر فدراسیون تکواندو نیز به شایستگی جوانان اشاره می کند. او نیز اعتقاد دارد جوانان به خوبی پاسخ اعتماد کادر فنی را دادند و پشتوانه تکواندو ایران را به همگان اثبات کردند و موجب شگفتی شدند.
● هوگوی الکترونیکی عامل پیروزی
رقابت های قهرمانی آسیا در چین در حالی برگزار شد که برای نخستین بار از هوگوهای الکترونیکی ساخت کره به طور رسمی استفاده شد. خیلی از کشورهای آسیایی از جمله ایران مخالف استفاده از هوگوهای الکترونیکی در رقابت ها بودند حتی به دلیل ایرادات فنی خواستار استفاده نشدن از این وسیله شدند ولی مورد قبول واقع نشد. به هر حال تیم ملی ایران با وجود هوگوهای الکترونیکی در مکان نخست آسیا ایستاد. ورزشکاران ایران استفاده از هوگو را به نفع ایران می دانند. علیرضا نصرآزادانی معتقد است: این وسیله عالی بود، چرا که از نفوذ کره ای ها در داوری جلوگیری کرد و هر تکواندو کار ایرانی حق خود را گرفت. او می گوید:«به نظر من با این وسیله ایران حتی می تواند قهرمان جهان شود چرا که ایرانی ها قدرتی هستند و ضربات سنگین وارد می کنند که در کسب نتیجه با هوگو بسیار عالی است.»کوروش رجلی بزرگترین مزیت هوگو را دخالت نکردن داوران در امتیازدهی به رقابت ها می داند.وی می گوید: داوران، فقط در ضربات صورت امتیازدهی می کردند و مشکلی نیز از این حیث وجود نداشت. اگر روال به این نحو پیش برود، ایران همیشه بر روی سکوها می ایستد.
محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو، غلامرضا ابراهیمی، دبیر فدراسیون و حتی فرجام دانش، کارشناس تکواندو هوگو را عامل جلوگیری از نفوذ داورهای کره ای می داند. دانش می گوید: ملی پوشان همواره اسیر ناداوری های کره ای ها می شوند ولی این بار با هوگوی الکترونیکی به حق خود رسیدند. در دوره های قبل داوران براساس قرعه کشی انتخاب می شدند ولی حال این گونه نبود.دانش اعتقاد دارد کره ای ها این وسیله را حذف می کنند و یا به گونه ای آن را تغییر خواهند داد تا دخالت داوران در سرنوشت رقابت ها افزایش یابد چرا که کره ای ها خود را صاحب تکواندو جهان می دانند و به راحتی با این موضوع کنار نمی آیند.در این میان رضا مهماندوست، سرمربی تیم قهرمانی را ربطی به هوگوها نمی داند. او تنها کسی است که یقین دارد اگر از این هوگوها هم استفاده نمی شد باز هم ایران بر سکوی نخست می ایستاد. باید منتظر شد و دید ایران در رقابت های جهانی که از هوگو استفاده نمی کند با این جوانان چه کار خواهد کرد. آیا باز شگفتی ساز خواهد شد
● تمرینات رمز موفقیت
رمز موفقیت یک تیم در تمرینات منظم است. تیم ملی تکواندو، تمرینات شبانه روزی زیادی را دنبال کرد. این تیم برای کسب موفقیت دو ماه اردوی شبانه روزی را با همدلی برگزار کرد تا توانست در میدان بزرگ آسیایی امتیازهای کمی را به حریف واگذار کند. مهماندوست تأکید می کند اسم و تجربه قبلی نمی تواند چندان مؤثر باشد. اگر صد نشان هم داشته باشی ولی خوب تمرین نکنی، قهرمانی به دست نمی آید.
کوروش رجلی به برگزاری تمرینات خوب در اردوها اعتراف می کند. وی می گوید: «تمرینات فوق العاده ای را برگزار کردیم. به ویژه آن بخش که ضربات سر را روی میت راکتی، توپ و تمرینات دو نفره اجرا می کردیم. این نحوه تمرین و کار با هوگوی الکترونیکی تأثیر قابل توجهی در آمادگی ملی پوشان داشت.»علیرضا نصر آزادانی تمرینات عالی فنی و بدنسازی را عامل دیگر موفقیت می داند. او می گوید: «هرگز در رقابت ها احساس خستگی نکردیم و انگیزه بالایی که نفرات جوان تیم داشتند، موجب شد قهرمانی رقم بخورد.»
● مدال آوران در اردوی المپیکی
هادی ساعی، بهزاد خداداد و یوسف کرمی ۳ ملی پوش ایرانی هستند که در اردو به سرمی برند. بعد از این که جوانان در آسیا درخشیدند، سرمربی تیم ملی آنها را به اردوی المپیکی ها دعوت کرد.
فرجام دانش، کارشناس تکواندو این موضوع را عامل تلاش بیشتر نفرات شاخص برای پوشیدن پیراهن تیم ملی می داند.وی معتقد است: «هادی ساعی و یوسف کرمی نمی توانند به راحتی از کنار نام فرزاد عبدالهی و کوروش رجبی بگذرند. بهزاد خداداد و سایر مدعیان نیز باید تمرینات خود را دوچندان کنند.»رضا نادریان دارنده نشان نقره قهرمانی آسیا در چین نیز می گوید: «حال دیگر مشخص نیست چه کسی به المپیک می رود و کادر فنی از میان ما چه کسی را برای بازی های المپیک انتخاب می کند. بنابراین همه تلاش خواهند کرد و این رقابت را در اردو بالا می برد.»
● پیشرفت زنان ایران در تکواندو
زنان تکواندو کار ایران نیز بعد از شرکت کردن در چندین رقابت مهم برون مرزی توانستند در این رقابت ها به نخستین نشان طلای زنان در این رشته دست یابند. فاطمه نعمتی صاحب نشان طلا شد. وی حریفان خود را یکی یکی کنار زد و بر سکوی قهرمانی ایستاد تا رقیب سارا خوش جمال فکری در رفتن به بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن شود. در این مسابقه ها سیاحی نیز به نشان برنز رسید.حسن ذوالقدر، مدیر فنی تیم ملی تکواندو می گوید: «پس از انجام سرمایه گذاری های فراوان، انتظار کسب نتایج قابل قبول در بخش زنان را داشتیم. شاید پیش بینی نشان طلا کمی دشوار بود. ولی بانوان از تجربیات دوره های قبل خوب بهره بردند و توانستند بر حریف کره ای غلبه کنند. «محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو با اشاره به کسب طلای توسط فاطمه نعمتی می گوید: «این نشان حاصل چند سال تلاش و برنامه ریزی اخیر بود. من بارها گفته ام دختران تکواندو کار ایران به زودی شایستگی های خود را در عرصه های مختلف نشان خواهند داد. اکنون این زمان فرا رسیده است و به طور یقین بعد از این ما شاهد موفقیت های بیشتر تیم زنان کشورمان در رویدادهای مختلف جهانی و قاره ای خواهیم بود.»
سوسن صادقی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید