شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر تکنیک انحراف فکر بر میزان درد بیماران جراحی حاد شکمی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۸۵


بررسی تاثیر تکنیک انحراف فکر بر میزان درد بیماران جراحی حاد شکمی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۸۵
● سابقه و هدف:
تسکین درد یک نیاز اساسی و حق همه افراد است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر تکنیک انحراف فکر بر میزان درد بیماران جراحی حاد شکمی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد صورت گرفت.
● روش بررسی:
پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی است. نمونه های پژوهش را ۵۰ نفر از بیماران بستری در بخشهای جراحی عمومی تشکیل می دهند که واجد کلیه مشخصات افراد مورد پژوهش در این مطالعه بودند که به صورت تدریجی مبتنی بر هدف انتخاب شدند. از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.
● یافته ها:
در این پژوهش ۶۲% بیماران قبل از انجام تکنیک انحراف فکر دارای درد زیاد بودند و بعد از انجام تکنیک مذکور ۵۸% از درد متوسط رنج برده اند و میانگین درد قبل از انجام روش انحراف فکر ۸۸/۷ و بعد از انجام آن ۳۸/۴ و انحراف معیار ۹۰/۰ بوده است و حداکثر تاثیر انحراف فکر بر کاهش درد بیمارانی که عمل جراحی فتق رانی مختنق داشته اند با میانگین ۹۰/۰±۱۴/۴ و حداقل تاثیر آن در بیمارانی که تحت عمل جراحی برداشتن سنگ کیسه صفرا از طریق لاپاراسکوپ قرار گرفته اند با میانگین ۹۳/۰±۴۵/۲ بود.
● نتیجه گیری:
تکنیک انحراف فکر بر میزان درد بیماران جراحی حاد شکمی تاثیر دارد.
شهلا ملاحسینی
فائزه صحبایی
ابراهیم ابراهیمی
زینب صدیقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید