جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی ناهنجاری قلبی در کودکان مبتلا به شکاف‌های دهانی در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران


بررسی ناهنجاری قلبی در کودکان مبتلا به شکاف‌های دهانی در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران
● زمینه و هدف:
شکاف های دهانی از شایع ترین آنومالی های مادرزادی هستند. کودکان با شکاف دهانی اغلب با نقص های مادرزادی دیگری به خصوص ناهنجاری های قلبی همراهند. میزان بروز انواع ناهنجاری های همراه، در مطالعات مختلف متفاوت گزارش شده است. هدف این مطالعه بررسی میزان بروز ناهنجاری های قلبی همراه در کودکان با شکاف دهانی است.
● روش بررسی:
در این مطالعه کلیه شیرخواران با شکاف دهانی ارجاعی به بخشهای جراحی کودکان بیمارستانهای آموزشی مرکز طبی و بهرامی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۴ به طور پروسپکتیو وارد مطالعه گردیدند. بیماران توسط تیم آموزشی متشکل از متخصص کودکان، جراح کودکان و کاردیولوژیست کودکان معاینه و اکوکاردیوگرافی و ثبت شدند. تنها موالید زنده وارد مطالعه و آنومالیهای غیر قلبی و بیماران بدون اکوکاردیوگرافی منظور نشدند. اطلاعات شامل سن، جنس، سابقه ازدواج فامیلی و شکاف دهانی، نوع شکاف دهانی، نتایج اکوکاریوگرافی و انواع آنومالیهای همراه قلبی در پرونده ها جمع آوری و آنالیز گردید.
● یافته ها:
از ۲۸۴ بیمار مبتلا به شکاف شکاف دهانی، ۱۶۲ نفر پسر (۵۷%) و ۱۲۲ نفر دختر (۴۳%) بودند. در تقسیم بندی بر اساس محل ضایعه، ۷۹ بیمار شکاف لب (۲۷.۸%)، ۸۴ نفر شکاف کام (۲۹.۵%) و ۱۲۱ نفر (۴۲.۶%) شکاف کام و لب داشتند. میزان بروز انواع آنومالیهای مادرزادی قلبی همراه در مجموع ۶۰ مورد (۲۱.۱%) و شایع ترین آنومالی قلبی در این مطالعه ASD بود (۱۷ مورد معادل ۲۸.۳% آنومالی های قلبی).
● نتیجه گیری:
در بیماران با شکاف لب و کام قبل از هر گونه اقدام جراحی بررسی مشاوره قلبی و اکوکاردیوگرافی روتین انجام و در صورت وجود آنومالی قلبی اقدام درمانی مناسب انجام و آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک تجویز گردد.
هدایت اله نحوی
منصور ملاییان
فرزانه کاظمیان
مهرداد حسین پور
عبدالرزاق کیانی
سیده فاطمه خاتمی
ژامک خورگامی
مهرداد گودرزی
علیرضا ابراهیم سلطانی
جواد احمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید