جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی تکامل غده هیپوفیز رت و مقایسه اثر چند فیکساتیو در آماده‌ سازی بافتهای آن


بررسی تکامل غده هیپوفیز رت و مقایسه اثر چند فیکساتیو در آماده‌ سازی بافتهای آن
● زمینه و هدف:
غده هیپوفیز دارای سه لوب قدامی، میانی و خلفی می‌باشد که لوب قدامی و میانی را با هم آدنوهیپوفیز می‌نامند. آدنوهیپوفیز از اپیتلیوم سقف دهان اولیه با تشکیل بن ‌بست راتکه ایجاد می‌گردد و لوب خلفی با تشکیل اینفاندیبولوم از کف دیانسفالون منشا می‌گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین مراحل تکاملی و سیر تمایزات غده هیپوفیز و نیز یافتن فیکساتیو برتر در هنگام مطالعه مراحل تکاملی این غده انجام شد تا در مطالعات پیشرفته ‌تر مورد استفاده قرارگیرد.
● روش بررسی:
در این مطالعه تجربی، به منظور بررسی مراحل تکاملی غده هیپوفیز، جنین‌های رت از روز دهم تا روز بیستم در فیکساتیوهای نرمالین، کارنوی، بوئن و B۴G فیکس و سپس در پارافین قالب گیری شدند و برشهایی با ضخامت ۵ میکرومتر به صورت سریال از آنها تهیه گردید. سپس این برشها به روش متداول در آزمایشگاه بافت‌شناسی با هماتوکسیلین و ائوزین (H&E) رنگ‌آمیزی شدند و سپس به کمک میکروسکوپ نوری چند نفره Olympus-AH۲ مورد مطالعه و تصویربرداری قرارگرفتند.
● یافته‌ها:
تکامل آدنوهیپوفیز که با تشکیل بن‌بست راتکه شروع می‌گردد، از روز دهم قابل مشاهده بود و تغییرات مورفولوژیکی آن نیز با الگوی زمانی مشخص تا روز بیستم ادامه یافت. از ابتدای تشکیل بن‌بست راتکه تا روز هفدهم، همه سلول‌ های تشکیل ‌دهنده این بن‌بست نسبت به هماتوکسیلین واکنش نشان دادند. از روز هجدهم واکنش برخی از سلول‌ها نسبت به ائوزین آغاز شد. پس از آن با ادامه تکامل بر شدت واکنش این سلول‌ها نسبت به ائوزین افزوده گردید؛ همچنین شروع تکامل هیپوفیز خلفی با تشکیل اینفاندیبولوم از کف دیانسفالون در روز دهم قابل مشاهده بود. از طرفی نمونه‌هایی که در کارنوی فیکس شده بودند، نتایج بهتری را نشان دادند.
● نتیجه‌گیری:
مروری عملی بر تغییرات بن‌بست راتکه و سیر تمایزات سلولی آن با استفاده از این رنگ ‌آمیزی می‌تواند در تعیین مراحل تکاملی و انتخاب نوع فیکساتیو بهتر به هنگام استفاده از تکنیک‌ها و پروژه‌های پیشرفته‌ تر مورد استفاده قرار گیرد.
علیرضا ابراهیم زاده بیدسکان
محمدرضا نیک روش
محمدمهدی حسن زاده طاهری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید