جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فراوانی گال و شپش در ندامتگاه قزل حصار کرج در سال ۱۳۸۳


فراوانی گال و شپش در ندامتگاه قزل حصار کرج در سال ۱۳۸۳
● سابقه و هدف:
گال و شپش جزو بیماری های مسری بوده و می‌توانند در محیط های پرجمعیت مثل زندان باعث ایجاد اپیدمی و مشکلات بهداشتی فراوان شوند. در این تحقیق، فراوانی این دو عفونت در زندان قزل حصار کرج در سال ۱۳۸۳ بررسی شده است.
● مواد و روش ها:
این مطالعه با روش بررسی توصیفی بر روی ۱۴۰۴ نفر مددجوی ساکن در ندامتگاه قزل حصار کرج در سال ۱۳۸۳ انجام شد. این افراد توسط متخصصان پوست از نظر وجود گال و شپش معاینه شده و یافته ها با استفاده از آزمون های Chi-square و T مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
از ۱۴۰۴ نفر مددجوی معاینه شده ۳۱ نفر (۲.۲%) مبتلا به گال و ۱۲ نفر (۰.۹%) مبتلا به شپش تنه بودند. موردی از شپش سر و عانه مشاهده نشد. تمام افراد فوق مذکر بودند. ۱۰۰% بیماران مبتلا به گال و ۸۳% افراد مبتلا به شپش از خارش شکایت داشتند. بین مدت اقامت در ندامتگاه با ابتلا به گال و شپش ارتباط معنی دار دیده شد (p<۰.۰۰۱) و همچنین گال در افراد با سابقه اقامت کمتر و در اتاق های شلوغ تر شیوع بیشتری داشت (p<۰.۰۱). سابقه اعتیاد در بین افراد مبتلا به شپش بیشتر بود (p<۰.۰۱).
● نتیجه گیری:
توصیه می شود بر روی تمام زندانیان قبل از ورود به زندان معاینه کامل پوست انجام گیرد تا احتمال انتقال بیماری های مسری مثل گال و شپش در محیط زندان کاهش یابد.
محمد رحمتی رودسری
فرهاد ملک زاد
محمد ابراهیم زاده اردکانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید