سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

سنتز و فرمولاسیون دی متیل فتالات به عنوان دافع حشرات


سنتز و فرمولاسیون دی متیل فتالات به عنوان دافع حشرات
● زمینه و هدف:
قبل از سال ۱۹۴۰ معمولی ترین مواد دافع خوشبو عبارت از روغن سترونلا، روغن دانه میخک و کامفر بودند. بروز جنگ جهانی دوم و نیاز ارتش ها در مناطق گرمسیری باعث تحقیقات و متعاقبا تهیه چندین ماده بسیار مناسب برای دفع حشرات شد. از جمله مواد دفع بسیار موثر که برای این امر تهیه شده است می توان به دی متیل فتالات اشاره نمود. با توجه به کارآیی مطلوب این ترکیب، سنتز و فرمولاسیون آن به صورت یک فرآورده دارویی انجام پذیرفت .
● مواد و روش ها:
با شروع از فتالیک انیدرید در حضور متانول انیدر (بی آب) و در مجاورت اسید سولفوریک غلیظ دی متیل فتالات تهیه شد. سپس با کمک کاربوپل و هیدروکسی پروپیل متیل سلولز HPMC K۱۵(Hydroxy propyl methyl cellulose) امکان فرمولاسیون آن به شکل لوسیون و ژل بررسی شد. در بهترین فرمولاسیون به دست آمده از هیدروکسی پروپیل متیل سلولز HPMC K۱۵ (Hydroxy propyl methyl cellulose) به عنوان عامل ژلیفیان به میزان ۲% استفاده شده بود که حاوی ۴۵% اتانول و ۳۰% دی متیل فتالات بود.
● نتایج:
دی متیل فتالات با راندمان ۹۶% تهیه شد. ویکسوزیته ژل حاصل مناسب بود.
● نتیجه گیری:
امکان سنتز و تهیه فرآورده های حاوی دی متیل فتالات با استفاده از مواد در دسترس و ارزان قیمت داخلی بررسی شد. به نظر می رسد کاربوپل قادر به تشکیل ژل نباشد.
جعفر اکبری
محمدعلی ابراهیم زاده
حسین عسکری راد
عبدالحسین کوزه گر کالجی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید