پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اندازه‌گیری میزان ویتامین ث با روش تیتراسیون دو مرحله‌ای اکسیداسیون – احیا در انواع مرکبات


اندازه‌گیری میزان ویتامین ث با روش تیتراسیون دو مرحله‌ای اکسیداسیون – احیا در انواع مرکبات
● سابقه و هدف:
شواهد حاکی از آن است که مصرف میوه ها به علت دارا بودن مواد آنتی اکسیدانت، از قبیل ویتامین ث خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهند. از آنجا که مرکبات منبع غنی از این ویتامین می باشند این مطالعه مقدار این ویتامین را در برخی گونه های پر مصرف مرکبات اندازه گیری می کند.
● مواد و روش ها:
سیزده گونه رسیده و پرمصرف مرکبات از باغ های تحقیقاتی فجر ساری تهیه و میزان ویتامین ث با روش تیتراسیون دو مرحله ای اکسیداسیون – احیا اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و توکی آنالیز شد.
● یافته ها:
میانگین ویتامین ث در تمامی میوه ها ۱۸.۳±۸۵.۴ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر آب میوه (با محدوده ۵۷.۹ تا ۱۳۱.۶) بود. بیش ترین مقدار این ویتامین در پرتقال شهسواری، ۴.۲±۱۳۱.۶، و پرتقال خونی سانگینولا ۲.۲± ۱۰۰.۷ میلی گرم و کم ترین مقدار آن در تانجلو، ۲.۳±۵۷.۹ و نارنگی ۲.۲±۷۰.۲ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر آب میوه بود. ارتباطی بین مقدار ویتامین ث و اسید سیتریک موجود در آب میوه یافت نشد.
● استنتاج:
بین میزان ویتامین ث در انواع مرکبات مورد تحقیق در این مطالعه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت. به منظور دریافت مقدار بیش تری از ویتامین ث از طریق رژیم روزانه، مصرف مرکبات حاوی ویتامین ث بیش تر، پیشنهاد می گردد.
محمدعلی ابراهیم زاده
سیدجلال حسینی مهر
میترا محمودی
محمدرضا قایخلو
سیدمسعود حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید