پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه جراحی طویل کردن اولنا با کوتاه کردن رادیوس در مبتلایان به کین باخ


مقایسه جراحی طویل کردن اولنا با کوتاه کردن رادیوس در مبتلایان به کین باخ
● سابقه و هدف:
با توجه به مراجعه بیماران مبتلا به کین باخ و عدم توافق در ارجحیت تکنیک عمل طویل کردن اولنا و یا کوتاه کردن رادیوس، این تحقیق انجام گرفت.
● مواد و روش ها: تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی روی ۲۱ بیـماری که دارای تشخیص قطعی کین باخ STAGE II بودند، انجام گرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و در هر گروه عمل طویل کردن اولنا و یا کوتاه کردن رادیوس انجام گرفت. بیماران تا حصول union و نیز بروز عوارض تحت بررسی های کلینیکی و رادیولوژیکی قرار گرفتند و نتایج درمان در داخل گروه ها با آماره Sign و بین دو گروه با آماره دقیق فیشر مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
از تعداد ۲۱ بیمار تحت مطالعه، ۱۱ نفر با تکنیک کوتاه کردن رادیوس و ۱۰ نفر با طویل کردن اولنا مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران دو گروه به لحاظ سن و جنس مشابه بودند. نتایج درمان در تکنیک کوتاه کردن رادیوس بهتر از طویل کردن اولنا بود اما اختلاف به لحاظ آماری معنی دار نبود.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
با وجود اینکه نتایج درمان در دو روش اختلاف آماری نداشتند، اما به نظر می رسد روش کوتاه کردن رادیوس بر روش طویل کردن اولنا ارجح باشد. تحقیق روی تعداد نمونه بیشتر را توصیه می نماید.
سیدعلیرضا ابراهیم زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید