پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شام آخر جزیره


شام آخر جزیره
در طول ۲۰ سال گذشته تنها چهار بار سرنوشت قهرمانی لیگ برتر در روز واپسین رقم خورده و اکنون طرفداران منچستر و چلسی باید ساعاتی نفس‌گیر را پشت سر بگذارند تا قهرمان این فصل مشخص شود. این در حالی است که احتمالا تیمی قهرمان خواهد شد که تفاضل گل بهتری نسبت به حریف خود دارد. منچستر یونایتد صدرنشین در شرایطی میهمان ویگان خواهد بود که امتیازی مساوی با چلسی دارد که میزبان بولتون است اما تیم سرالکس فرگوسن با تفاضل گل ۱۷+ امید و شانس بیشتری برای بالا بردن جام قهرمانی دارد.
فرگوسن در صورت پیروزی مقابل ویگان می‌تواند دهمین عنوان قهرمانی لیگ برتر را به لیست افتخاراتش اضافه کند. اما این اسکاتلندی کهنه‌کار خاطره خوشی از رقم خوردن قهرمانی در روز آخر رقابت‌های لیگ برتر ندارد. در فصل ۹۵- ۱۹۹۴ بود که بلکبرن و منچستر یونایتد برای تعیین قهرمان در روز آخر به مصاف حریفان خود رفتند. بلکبرن با اختلاف دو امتیاز نسبت به منچستر در صدر جدول قرار داشت. آنها باید به مصاف لیورپول می‌رفتند و منچستر هم میهمان وستهام بود. بلکبرن دو بر یک بازی را به لیورپول واگذار کرد اما منچستر نتوانست وستهام را شکست دهد و به تساوی یک بر یک بسنده کرد. در آن سال اگر منچستر به عنوان قهرمانی می‌رسید می‌توانست قهرمان پنج دوره متوالی فوتبال جزیره بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ لقب بگیرد، اما فرگوسن معتقد است دیدار مقابل ویگان با آن تجربه کاملا متفاوت است. سرالکس می‌گوید: «من هیچ نگرانی بابت تیمی که در اختیار دارم، ندارم. من هیچ نگرانی بابت آمادگی، شرایط و اعتمادبه‌نفس آنها ندارم. ما در شرایطی مقابل ویگان به میدان خواهیم رفت که می‌توانیم با توجه به حمایت طرفداران خوبی که داریم عنوان قهرمانی را به دست آوریم.» در آن سوی میدان استیو بروسی هدایت ویگان را برعهده دارد که در آن سال کذایی همراه با منچستر یونایتد عنوان قهرمانی لیگ برتر را از دست داد.
او شاید بهتر از هر کسی حال و شرایط روحی بازیکنان منچستر را در این ساعات پردلهره درک می‌کند، اما مربی ویگان قصد ندارد در این بازی لطفی به سرالکس و شاگردانش بکند و او هم همانند هر مربی دیگری برای کسب پیروزی این‌بار مقابل استاد بزرگش به میدان خواهد رفت. بروسی با یادآوری آن سال می‌گوید: «ما شانس‌های زیادی را مقابل وستهام از دست دادیم در عین حال آنها دروازه‌بان بسیار خوبی داشتند.» بروسی که معتقد است بازیکنانش در این دیدار هم مانند سایر بازی‌ها عملکرد خودشان را به نمایش خواهند گذاشت در ادامه سخنانش گفت: «بازیکنان منچستر و مربی آنها بسیار باتجربه هستند. آنها به این دلیل در منچستر بازی می‌کنند که می‌توانند از عهده شرایط سخت بربیایند.» ویگان در حال حاضر در رده دوازدهم جدول لیگ برتر قرار دارد. آنها در پنج بازی اخیر خود شکستی متحمل نشده‌اند و از این بازی‌ها دو پیروزی و سه تساوی به دست آورده‌اند. ویگان در صورتی‌که در این بازی به پیروزی برسد ۴۸/۶ میلیون پوند دریافتی خواهد داشت ولی اگر بازی را واگذار کند تنها ۳۲/۴ میلیون پوند دریافت خواهد کرد و اما منچستر در صورت کسب عنوان قهرمانی ۵۰ میلیون پوند دریافتی خواهد داشت اما در صورت دوم شدن آنها ۶۸/۱۳ میلیون پوند دریافت خواهند کرد. شیاطین سرخ در ۱۳ بازی آخر در تمامی رقابت‌ها تنها یک‌بار شکست خورده‌اند که آن شکست هم شکست‌شان مقابل چلسی در استمفورد بریج بود. رکورد منچستر مقابل ویگان صددرصد است. آنها هر پنج دیداری که از سری رقابت‌های لیگ برتر مقابل ویگان قرار گرفته‌اند را با پیروزی پشت‌سر گذاشته‌اند و در مجموع ۱۶ گل زده و تنها چهار گل مقابل این تیم دریافت کرده‌اند.
۴۰ سال از زمانی که دو تیم انگلیسی در روز آخر رقابت‌ها با امتیازی مساوی پذیرای رقبای خود بوده‌اند گذشته است. در ۱۱ می ۱۹۶۸ منچسترسیتی با منچستر یونایتد چنین شرایطی داشتند که در نهایت منچسترسیتی توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد، اما این‌بار شانس یونایتد خیلی زیاد است. در آن سو آورام گرانت که تیمش باید به مصاف بولتون برود چلسی را شایسته کسب عنوان قهرمانی می‌داند. گرانت در این‌باره گفت: «فکر می‌کنم در طول ماه گذشته ما بهترین فوتبال را در انگلستان به نمایش گذاشته‌ایم.» چلسی در ۲۰ بازی اخیر خود شکستی متحمل نشده و آخرین شکست آنها مقابل آرسنال در ۱۶ دسامبر بوده. این تنها شکست آورام گرانت پس از شکست مقابل منچسترسیتی در آغاز کارش در چلسی بوده است. آنها علاوه بر شکست دادن منچستر در چند هفته اخیر اورتون و نیوکاسل را هم از پیش‌رو برداشته و در عین حال در لیگ قهرمانان هم با غلبه بر لیورپول به فینال لیگ قهرمانان رسیده‌اند. گرانت در ادامه حرف‌هایش افزود: «ما در حال حاضر بهترین فوتبال را مقابل بهترین تیم‌ها و بهترین مربیان انجام داده‌ایم.»
اما چلسی در صورت پیروزی مقابل بولتون اگر منچستر هم مقابل ویگان به پیروزی برسد عنوان قهرمانی را به دست نخواهد آورد. گرانت که قهرمانی را تقریبا از دست داده می‌بیند معتقد است در صورت بروز چنین شرایطی سرنوشت قهرمانی باید همانند سری A در بازی‌های پلی‌آف مشخص شود. مربی آبی‌پوشان در این خصوص گفت: «من سیستم حاکم بر ایتالیا را ترجیح می‌دهم. برخی اوقات شما موفق می‌شوید در مقابل تیم‌های ضعیف گل‌های بسیاری به ثمر برسانید اما زمانی‌که امتیازها مساوی است دو تیم باید مقابل هم به میدان بروند تا مشخص شود کدام تیم بهتر است. سه ماه پیش بود که سرالکس گفت این منچستر بهترین منچستری بوده که هدایتش را برعهده داشته اما آنها اگر قهرمان شوند فقط به خاطر تفاضل گل بهتر قهرمان شده‌اند. ما در رقابت‌های این فصل خیلی خوب بودیم و من واقعا به بازیکنانم افتخار می‌کنم. در طول این فصل ما در اکثر زمان فصل خوب بودیم اما در ماه گذشته به اوج رسیدیم که این مسئله برایمان اهمیت فراوانی داشت.»
در آستانه این دیدارها هم همانند سایر مسابقات مهم سرالکس جنگ روانی را آغاز کرده. مربی کهنه‌کار اولدترافورد مدعی شده بولتون چون ماندنش در لیگ برتر قطعی است برد و باخت مقابل چلسی برایش مهم نیست. گرانت در این‌باره هم گفت: «من فرگوسن را دوست دارم و به او احترام می‌گذارم اما این حرف‌های او کاملا طبیعی است و همه به آن عادت دارند. الکس خیلی چیزها می‌داند اما احتمالا نمی‌داند در بولتون چه می‌گذرد. درست است که ماندن آنها در لیگ قطعی است اما من مطمئنم آنها بهترین بازیشان را مقابل ما به نمایش خواهند گذاشت.»
فرگوسن در آستانه این بازی گفته بود: «همه می‌گویند ویگان در مقابل ما برای پیروز شدن به میدان نخواهد آمد اما هیچ‌کس تا الان حرفی در مورد بازیکنان بولتون نزده که اخیرا فقط به جشن و پایکوبی مشغول بوده‌اند.»
مینا شرفی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید