شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه توصیفی بیماران مبتلا به پیتیریازیس روزه مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان قائم مشهد در سال های ۸۲-۱۳۸۰


مطالعه توصیفی بیماران مبتلا به پیتیریازیس روزه مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان قائم مشهد در سال های ۸۲-۱۳۸۰
پیتیریازیس روزه (Pityriasis Rosea[PR]) بیماری پوستی گذرا با ظاهری مشخص است که در سراسر جهان نسبتا شایع است و در زمستان با شیوع بیشتری مشاهده می شود. به رغم وجود شواهد بسیار اپیدمیولوژیک که دلالت بر وجود یک عامل عفونی دارند، هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است. مطالعه حاضر برای ارزیابی شیوع سنی، جنسی، فصلی و تظاهرات بالینی بیماران مبتلا به PR صورت گرفت.
● روش اجرا:
در این مطالعه شیوع سنی، جنسی، ماه و فصل مراجعه، سابقه سرماخوردگی، محل herald patch، وجود خارش و اشکال بالینی در ۲۵۱ بیمار با تشخیص بالینی PR که از ۱۰/۷/۸۰ لغایت ۲۷/۱۲/۸۲ به درمانگاه پوست بیمارستان قایم مشهد مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.
● یافته ها:
نسبت بیماران مونث به بیماران مذکر ۱: ۲.۰۷ بود. بیش ترین شیوع سنی بیماری مربوط به سنین ۳۰-۱۵ سال و بیش ترین زمان مراجعه در فصل پاییز (۳۲.۹%) و در ماه های مهر (۱۴.۷%) و آبان (۱۱.۵%) بود. ۱۷.۹% بیماران از خارش شکایت داشتند و ۷.۶% آن ها دارای ضایعات با نمای بالینی پورپوریک بودند. ۱۴۶ بیمار (۵۸.۲%) به سابقه سرماخوردگی در دو ماه قبل از مراجعه اشاره می کردند که این سابقه در پاییز (۶۵.۸%) و در فصل زمستان (۶۴.۲%) به میزان بیش تری وجود داشت.
● نتیجه گیری:
به دلیل شیوع بیشتر این بیماری در فصل های سرد سال و سابقه سرماخوردگی تعداد زیادی از مراجعان هنوز ضروری است برای مشخص کردن یک عامل اتیولوژیک عفونی و به ویژه ویروسی بررسی های بیش تری انجام شود.
سرورالزمان فامیلی
سیدمسعود دادخواه
سعید ابراهیم زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید