جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مطالعه تاثیر رینوپلاستی زیبایی در وضعیت روانی مراجعین براساس پرسشنامه GHQ


مطالعه تاثیر رینوپلاستی زیبایی در وضعیت روانی مراجعین براساس پرسشنامه GHQ
به صورت تصادفی ۲۰ نفر از مراجعین متقاضی ریتوپلاسی به بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر مشهد در سال ۸۰ انتخاب شده و بررسی آنها توسط تست ۲۸ سوالی GHQ (General health Qvestioner) و یک پرسشنامه خودساخته شامل اطلاعات دموگرافیک فرد (سن، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت تحصیلی، شغل، قد و وزن)، سابقه اعمال جراحی و غیرزیبایی در فرد، افراد درجه یک فامیل، دوستان، سابقه رژیم غذایی جهت کاهش وزن، انتخاب تصاویر مورد نظر از بین گزینه‌های ارائه شده و پیش‌بینی میزان زیباتر شدن بینی بعد از جراحی، صورت می‌گرفت.
تستها به صورت pre test (روز قبل از جراحی)‌ و post test (یک ماه بعد از جراحی) تکمیل شده و ضمنا میزان رضایت‌مندی فرد از جراحی ثبت می‌شد.
در نتایج حاصله تفاوت جنسی واضحی دیده نشد، فراوانی افراد مجرد دو برابر بیش از متاهلین بود. حداکثر افراد (۸۰%) در رنج سنی ۲۴-۱۷ سال قرار داشتند. در ۶۰% افراد پیش‌بینی زیباتر شدن بینی بالای ۵۰% بود.
در نسبت GHQ انجام شده قبل از عمل ۵ نفر (۱۷%) مثبت بوده و بعد از عمل ۱ نفر (۳۰%) مثبت شده، ۸۳% بیماران از نتیجه عمل رضایت (نسبی و کامل) داشتند، از بین افرادی که ناراضی بودند ۸۰% تست GHQ قبل از عمل مثبت داشتند.
علایم سوماتیک و اضطراب بعد از عمل افزایش معنی‌داری پیدا کرد. میزان اختلال عملکرد اجتماعی مختصری بهبودی یافته، ولی میزان افسردگی تفاوتی نشان نداد. پیشنهاد می‌شود که در تحقیقات بعدی نیز GHQ در بررسی بیماران به کار گرفته شده و در صورتی که تحقیقات بعدی نیز نتایج مشابهی حاصل شود، به عنوان تست غربالگری به کار می‌رود، تا آن هنگام توصیه می‌شود که از رینوپلاستی افرادی که تست GHQ مثبت دارند، خودداری شود.
نعمت اله مختاری امیرمجدی
محمدرضا سرگلزایی
نسترن عیوضی
شاپور کریمی
سعید ابراهیم زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید