پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر داروی دیازپام در کاهش درد بعد از جراحی‌های عقل نهفته پایین


تاثیر داروی دیازپام در کاهش درد بعد از جراحی‌های عقل نهفته پایین
● بیان مساله:
کنترل درد در دندانپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهره‌گیری از داروهای آرامبخش (دیازپام) به عنوان داروی ضد اضطراب و بالا برنده آستانه درد، می‌تواند تجربه ذهنی و واکنش فرد نسبت به درد را تحت تأثیر قرار دده، آن را کاهش دهد.
● هدف:
مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر دیازپام در کاهش درد بعد از عمل جراحی دندان عقل نهفته فک پایین انجام شد.
● روش بررسی:‍
در این مطالعه مداخله‌ای که در بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، بیماران به دو گروه ۳۰ نفری (مورد، شاهد) تقسیم شدند. برای افراد گروه شاهد طبق معمول آنتی‌بیوتیک و مسکن و برای بیماران گروه مورد، علاوه بر داروهای فوق، دیازپام ۵ میلیگرمی به میزان ۳ نوبت در روز در طول ۳ روز پس از عمل جراحی تجویز شد. میزان باز شدن دهان بیماران به عنوان یک علامت کمکی بعد از یک هفته اندازه‌گیری شد. بیماران بعداز یک هفته مورد ارزیابی قرار گرفتند و اطلاعات حاصل از دو گروه با استفاده از آزمون X۲ با یکدیگر مقایسه گردید.
● یافته‌ها:
۶۰% از افراد گروه مورد (دریافت دارو) و ۱۳.۸% از افرد گروه شاهد اظهار نمودند که درد خیلی کمی داشته‌اند. احساس درد در دو گروه از نظر آماری دارای اختلاف معنی‌داری بود .(p<۰.۰۰۱) احساس درد شدید در گروه شاهد و مورد به ترتیب ۳۴.۵% و ۱۰% حاصل شد.
● نتیجه گیری:
می‌توان اظهار نمود که دارای دیازپام در کاهش درد بعد از عمل جراحی دندان عقل مؤثر است؛ این دارو همچنین بر تریسموس بعد از عمل که احتمالاً به علت ترومای عضلانی و یا در اثر درد، دهان بیمار کمتر می‌شود، تاثیر نسبی دارد.
ملک ابراهیم دانشور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید