پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه سندرم‌های تنفسی تحتانی ناشی از ویروس RSV در نوزادان و اطفال


مطالعه سندرم‌های تنفسی تحتانی ناشی از ویروس RSV در نوزادان و اطفال
● زمینه و اهداف:
ویروس سین سیتیال تنفسی (Respiratory Syncytial Virus; RSV ) یکی از مهمترین عوامل پاتوژن عفونتهای تنفسی ناحیه تحتانی در نوزادان و کودکان است که با افزایش سن از میزان شیوع و شدت بیماری کاسته می شود ولی برخی از پارامترهای اپیدمیولوژیکی می تواند در شدت بیماری موثر بوده و حتی ممکن است سبب افزایش مورتالیته در بیماران شود. با توجه به شیوع اپید میهای ناشی از این ویروس در فصل سرما ، شناخت صحیح این ویروس می تواند از مصرف بی مورد آنتی بیوتیکها جلوگیری نماید.
● روش بررسی:
پبه منظور مطالعه عفونتهای تنفسی ناشی از ویروس RSV در کودکان، تعداد ۲۵۲ کودک بیمار مبتلا به عفونت مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی با محدوده سنی ۱ تا ۲۸ ماهه به عنوان گروه بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد ۱۵۲ کودک با شرایط مشابه با گروه بیماران و بدون علایم تنفسی به عنوان گروه کنترل انتخاب شده و از نظر آنتی ژن ویروس RSV با روش ایمنوفلورسانس Immunoflourescence مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
نتایج بررسی نشان داد که ۶۲ مورد (%۲۴.۶) از گروه بیمار و فقط ۱ مورد (%۰.۶۵) از گروه کنترل از نظر آنتی ژن ویروس RSV مثبت بودند و آنالیز آماری اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان داد (p<۰.۰۵) .
میزان درصد بالای عفونت در ماه دی و در گروه سنی ۶-۱ ماهه مشاهده شد. در بررسی علایم بالینی بیماران، سندرمهای تنفسی تحتانی بخصوص پنمونی (۳۱%) و برونشیولیت (۵۵%) مشاهده شد. همچنین خس خس سینه (۴۱%) سیانوز (۴۶%) و علایم پوستی شبیه حساسیت (%۸) و کونژنکتیویت به میزان (%۹) مشاهده گردید. آنالیز آماری در مورد پارامترهای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و میزان تحصیلات، اختلاف معنی داری را از نظر درصد بیماری بین دو گروه نشان نداد.
● نتیجه گیری:
ویروس RSV از پاتوژنهای مهم تنفسی دوران کودکی بوده و دارای طیف وسیعی از سندرمهای مختلف است. این سندرمها می تواند با پارامترهای مختلف در ارتباط باشد. علی رغم تنوع در پارامترهای اپیدمیولوژیکی نتایج این بررسی چه از نظر درصد بیماری و چه از نظر نوع سندرمهای ایجاد شده با نتایج اغلب بررسیها مطابقت دارد و همچنین اهمیت تشخیص سریع بیماری با روش IF در جلوگیری از درمان بی مورد از اهداف مهم این بررسی می باشد
سیروس جداری سیفی
محمدابراهیم رهبانی نوبر
صادق ابراهیم پور مقدس
علی جلالی
احمد میرزاآقازاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید