جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سرواپیدمیولوژی عفونت ویروس اپشتین بار در بین گروهی از دانشجویان بدون علامت دانشگاه آزاد اسلامی کازرون


سرواپیدمیولوژی عفونت ویروس اپشتین بار در بین گروهی از دانشجویان بدون علامت دانشگاه آزاد اسلامی کازرون
● مقدمه:
ویروس اپشتین بار (EBV) یک هرپس ویروس است که بیش از ۹۵% بالغین را در جهان آلوده کرده است. عفونت معمولا بدون علامت می باشد. اما این ویروس با بیماری های مختلفی نظیر منونوکلئوز عفونی، کارسینوم فاز و فازنکس، لنفوم بورکیت، مالتیپل اسکلروزیس و بیماری های لنفوپرولیفراتیو سلول و لنفوم های هوچکینی و غیرهوچکینی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف شده، خصوصا گیرندگان پیوند در ارتباط است. هدف از این مطالعه بررسی سرواپیدمیولوژیک عفونت EBV در گروهی از دانشجویان بدون علامت دانشگاه آزاد اسلامی کازرون بوده است.
● روش کار:
در این مطالعه توصیفی، ۹۰ نفر از دانشجویان داوطلب بدون علامت بودند که همگی آنها در سنین بین ۲۵-۲۰ سال بودند و به طور تصادفی انتخاب شدند. ابتدا اطلاعات دموگرافیک جمع آوری شد. سپس از این افراد ۵ میلی لیتر خون گرفته شد و سرم آنها توسط سانتریفوژ جدا گردید. جهت تشخیص آنتی بادی های هتروفیل، بر روی سرم این افراد آزمایش Monospot test به روش هموگلوتیناسیون به وسیله کیت مربوطه انجام شد. همچنین برای تعیین آنتی بادی های IgM و IgG بر علیه کپسید ویروس (VCA) و IgG بر علیه آنتی ژن های هسته ای (EBNA) و Early Antigen (EA) ها، آزمایش ELISA توسط کیت های مربوطه انجام گرفت و OD ها در ۴۵۰ mm قرایت گردید. در پایان نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
● نتایج:
نتایج بدست آمده نشان می دهد، ۸۰ نفر (%۸۸.۹) از ۹۰ دانشجوی مورد مطالعه، دارای آنتی بادی بر علیه ویروس اپشتین بار بوده و آلودگی قبلی داشته اند. تست EBNA(IgG), VCA(IgG) و EA(IgG) به ترتیب در ۷۹ نفر ۸۰, (%۸۷.۸) نفر (%۸۸.۹) و ۲ نفر (%۲.۲) مثبت گردید. تست VCA (IgM) فقط در ۱ مورد (%۱.۱) و Monosopt test در ۴ نفر (%۴.۴) مثبت بود. ۱۰ نفر (%۱۱.۱) نیز فاقد هر نوع آنتی بادی بر علیه EBV بودند. ضمنا تفاوت معنی داری بین دانشجویان مختلف از نظر جنسیت، رشته تحصیلی و محل سکونت و میزان آلودگی به ویروس مشاده نشد.
● نتیجه گیری:
شیوع عفونت EBV در این پژوهش در دانشجویان مورد مطالعه، %۸۸.۹ تعیین شد که به مقادیر بدست آمده در سایر مطالعات انجام شده در ایران و دیگر نقاط دنیا خصوصا کشورهای در حال توسعه نزدیک است.
داریوش طیبی
مختار مختاری
سپهر صالحی
بهزاد محمدی
محمدرضا ابراهیم پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید