پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


فیلم ابرقهرمان Superhero Movie


فیلم ابرقهرمان  Superhero Movie
▪ نویسنده و کارگردان: کریگ میزین.
▪ موسیقی: جیمز ال. ونیبل.
▪ مدیر فیلمبرداری: تامس ئی. آکرمن.
▪ تدوین: اندرو اس. ایزن، کریگ هرینگ، دن اسکالک.
▪ طراح صحنه: باب زیمبکی.
▪ بازیگران: دریک بل[ریک ریکر/دراگن فلای]، سارا پاکستون[جیل جانسون]، کریستوفر مکدانلد[لو لندرز/ Hourglass]، لزلی نیلسن[عمو آلبرت]،جفری تمبور[دکتر وایتبای]، برنت اسپینر[دکتر استورم]، ماریون راس[عمه لوسیل]، کوین هارت[تری]، رایان هنسن[لنس لندرز]، تریسی مورگان[آقای زاویر]، رجینا هال[بانو زاویر]، کیت دیوید[کارلین]، پاملا آندرسون[دختر نامرئی]، کریگ بیرکو[ولورین].
▪ ٨٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ امریکا.
▪ نام دیگر: Superhero!
▪ ژانر: اکشن، کمدی، علمی تخیلی، مهیج.
ریک ریکر، که به والدینش را در کودکی از دست داده، نزد عمو آلبرت و عمه لوسیل زندگی می کند. هیچ کس در دبیرستان او را دوست ندارد و عملاً یک بازنده تمام عیار است. تا اینکه در یک بازدید از آزمایشگاهی علمی، ریک توسط سنجاقکی گزیده شده و صاحب قدرت های غیر عادی می شود. ریک تصمیم دارد از این قدرت ها برای انجام کارهای خوب و به دست آوردن دل جیل جانسون دختر همسایه که سخت شیفته اوست، استفاده کند.
همزمان لو لندرز حامی مالی آزمایشگاه که به شدت بیمار و در آستانه مرگ است، پروژه ای مخفی را هدایت می کند. او پس از اینکه تصمیم می گیرد دستگاه ساخته شده را روی خود امتحان کند، معالجه شده و با گرفتن زندگی دیگر انسان ها قادر به ادامه حیات می شود.
خیلی زود لندرز تحت نام ساعت شنی شهرتی منفی پیدا می کند، چون او باید برای زنده ماندن هر چه بیشتر بکشد. همین امر سبب می شود تا راه او و ریک ریکر که اکنون با پوشیدن لباسی سبز رنگ و با نام سنجاقک شهرتی در تادیب خلافکاران یافته، با هم تلاقی کند...
● چرا باید دید؟
کریگ میزین متولد ١٩٧١ بروکلین، نیویورک است. با نوشتن فیلمنامه RocketMan در ١٩٩٧ وارد سینمای آمریکا شده و با دومین فیلمنامه اش Senseless در سال بعد شهرتی اندک کسب کرد. دو سال بعد برای ساختن استثنایی ها روی صندلی کارگردانی نشست.
ولی عمده شهرتش را با نوشتن قسمت های سوم و چهارم فیلم ترسناک نزد تماشاگران ساده پسند این نوع کمدی ها به دست آورد. دومین تجربه کارگردانی او بعد از هشت سال همین فیلم ابرقهرمان است که تهیه کنندگی و نوشتن فیلمنامه آن را نیز بر عهده داشته است.
اگر مجموعه فیلم ترسناک را دیده باشید، با نوع شوخی های آن آشنا هستید. اگر از این شوخی ها خوش تان آمده، هجویه تمام عیار، ٣٥ میلیون دلاری و حتی عامیانه و هرزه درایانه میزین بر فیلم اسپایدرمن و کمی تا قسمتی مردان ایکس را خواهید پسندید.
بدیهی است چنین فیلمی که ریشه در فرهنگ آمریکایی و شوخی های سخیف رایج در آن دیار دارد، برای بسیاری جالب توجه باشد. مخصوصاً اگر دو فیلم مورد ارجاع سازندگانش را دیده باشد، این شوخی ها برایش جذاب تر خواهند بود.
دست انداختن اسطوره های معاصر نیز یکی از آن کارهایی است که در سال های اخیر در هالیوود به شدت رایج شده و بعد از درخشش هر فیلم یا قهرمانی بلافاصله هجویه و نقیضه آن روانه سینماها می شود.
این پدیده در نگاه اول می تواند نشان دهنده طرز نگاه کاسبکارانه هالیوودی ها به هر پدیده هنری/فرهنگی باشد، اما با کمی تعمق می شود سویه دیگر را نیز دید، یعنی تماشاگران این گونه فیلم ها که به دست انداختن هر چیزی می خندند. البته در مورد فیلم ابرقهرمان این اتفاق تکرار نشده و بازخورد مناسبی در گیشه نیافته است.
البته این امر ناشی از فروکش کردن تب این نوع هجویه سازی ها یا عدم قبول شان در میان تماشاگران نیست، بلکه ناشی از ملاط اندک افزوده شده به پیرنگ منبع ارجاع آن است.
میزین فیلمساز قابل اعتنایی نیست و در این فیلم نیز تمامی هم و غم خود را معطوف نوشتن شوخی های پایین تنه ای مخصوصاً برای عمو فرانک که نیلسن نقش وی را بازی می کند و سابقه ایفای چنین نقش هایی را در دارد یا استفاده مکرر از گوز که مدتی است سکه رایج صحنه های کمیک فیلم های عامه پسند شده است.
یقیناً چنین دستمایه ای اگر در دستان برادران زوکر که پیشکسوت این کار هستند، قرار می گرفت شاید نتیجه بهتری حاصل می شد. اما در شکل فعلی فقط برای ساعتی خنده سطحی و سپس فراموشی مناسب تر است. شاید بعدها هیچ کدام از شوخی هایش را به خاطر هم نیاورید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید