جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی عملکرد فیکساسیون شکستگی های استابولوم در کوتاه مدت


بررسی عملکرد فیکساسیون شکستگی های استابولوم در کوتاه مدت
● پیش زمینه:
شکستگی‌های استابولوم از جمله شکستگی های با انرژی بالاست که در صورت درمان مناسب، ناتوانی مختصری برای بیمار ایجاد می کند و در صورت عدم برخورد صحیح با این شکستگی، ناتوانی قابل توجهی گریبان گیر بیمار خواهد شد که به طور عمده ناشی از تغییرات دژنراتیو در مفصل ران بوده و می تواند در نهایت به تعویض کامل این مفصل بیانجامد. این مطالعه به منظور تعیین نتایج کوتاه مدت عمل جراحی این شکستگی انجام شد.
● مواد و روش ها:
مطالعه به صورت توصیفی از تیر ۸۱ لغایت مهر ۸۳ بر روی بیماران با شکستگی استابولوم انجام شد. اطلاعات بیماران با استفاده از پرسشنامه ها جمع آوری شد و از نظر شکستگی، عمل جراحی، عوارض، نتایج و پیگیری تحت بررسی قرار گرفتند. اطلاعات اولیه برای ۵۹ بیمار (۵۰ مرد و ۹ زن( با میانگین سنی ۳۴±۷.۴ و اطلاعات مربوط به عمل جراحی و نتایج آن برای ۳۶ بیمار که تحت عمل جراحی قرار گرفته و پیگیری شدند، بدست آمد.
● یافته ها:
شایع ترین مکانیسم آسیب، تصادف بیمار با ماشین؛ شایع ترین نوع آسیب، شکستگی دیواره خلفی استابولوم؛ و شایع ترین آسیب همراه در اندام فوقانی، همراه در اندام فوقانی، شکستگی متافیز دیستال رادیوس و در اندام تحتانی، در رفتگی خلفی مفصل هیپ همان طرف بود. آسیب عصب سیاتیک ناشی از ترومای اولیه ۶ مورد (%۱۱) و آسیب عصب پرونئال ناشی از عمل جراحی ۲ مورد (%۵.۶) بود. عفونت زخم در رویکرد خلفی نسبت به رویکرد ایلیواینگوینال شایع تر، و جرم غالب انتروباکتر و E Coli بود. استخوان سازی نابه جا در ۷ مورد (%۱۹.۴) ایجاد شد ولی باعث محدودیت حرکت مفصل ران نگردند. عملکرد مفصل ران در این افراد در دو زمان تقریبی ۶ و ۱۰ ماه پس از عمل با معیار WOMAC محاسبه شد. بیشترین معیار محاسبه شده مربوط به شکستگی دیواره خلفی، و کمترین در انواع T، شکستگی ستون خلفی همراه دیواره خلفی و شکستگی عرضی همراه دیواره خلفی دیده شد. معیار WOMAC در ماه دهم نسبت به ماه ششم در شکستگی دیواره خلفی بیشترین افزایش را داشت.
● نتیجه گیری:
نتایج بالینی و عملکرد مفصل ران نشان می دهد که این افراد خصوصا آنهایی که شکستگی دیواره خلفی دارند، در کوتاه مدت از عمل جراحی بهره خواهند برد. برای بررسی عملکرد ران این بیماران و جهت قضاوت دقیق تر، لازم است میزان جااندازی در مقاطع زمانی طولانی تر و با بررسی دقیق تر پرتو نگاری، ارزیابی شود.
حسین خطیبی
عادل ابراهیم پور
غلام حسین کاظمیان
محمدحسین چگینی کرد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید