چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه سرواپیدمیولوژیک ویروس هپاتیت دلتا در افراد HBsAg مثبت در تبریز


مطالعه سرواپیدمیولوژیک ویروس هپاتیت دلتا در افراد HBsAg مثبت در تبریز
● مقدمه:
ویروس هپاتیت دلتا یک ویرویید ناقص وابسته به ویروس هپاتیتB HBV است که از نظر خصوصیات اپیدمیولوژیک مشابه HBV بوده و می تواند در تغییر نوع عفونت و تشدید هپاتیت به شکل فولمینانت موثر باشد. شیوع آن فوق العاده متفاوت می باشد، با توجه به قرارگیری این ناحیه در منطقه آندمیک، بررسی این ویروس از اهداف اصلی این مطالعه است.
● مواد و روش:
تعداد ۱۳۰ بیمار و اهداکننده خون (دو نور)+ HBsAgاز سازمان انتقال خون تبریز به طور اتفاقی انتخاب و سرم آنها از نظر anti-HDV (IgM) و ALT مورد ارزیابی قرار گرفت. تمام نمونه های anti-HDV مثبت نیز از نظر anti-HBc نیز با روش الیزا مورد مطالعه قرار گرفتند.
● نتایج:
نتایج حاصل نشان می دهد که ۸ مورد (۶.۱۵%) از نمونه ها از نظر anti-HDV مثبت بودند که ۵ مورد مثبت (۷.۶%) به بیماران HBV+HDV مثبت و ۳ مورد مثبت (۴.۶%) به اهداکنندگان خون HBV+HDV مثبت تعلق داشت. در ۶۰% (۳ مورد) از بیماران HBV+HDV مثبت شاخص IgM-HBc مثبت بود در حالی که در اهداکنندگان مورد مثبتی مشاهده نشد هم چنین در تمام موارد HBV+HDV مثبت میزان ALT سرمی بالا بود.
● بحث:
برخلاف نتایج بررسی های انجام یافته میزان شیوع این ویروس در این منطقه کمتر می باشد که با توجه به یکسان بودن خصوصیات اپیدمیولوژیک این ویروس با HBV این مسئله می تواند با کنترل و پیشگیری هپاتیت نوع B مرتبط باشد. همانند سایر یافته ها میزان شیوع این ویروس در بیماران کبدی نسبت به افراد اهداکننده نرمال بالا بود لذا، نیاز به بررسی بیشتر با حجم بیشتری از نمونه است. اگر چه این ویروس از واکسن و مواد ضد ویروسی ویژه برخوردار نیست اما کنترل هپاتیت نوع B می تواند در مهار این ویروس موثر باشد.
سیداسماعیل ترابی
صادق ابراهیم پور
سیدهادی ملجایی
بهروز نقیلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید