جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رابطه بین سطوح هموسیستیین و ابتلا به سندرم متابولیک در ساکنین ۲۵ تا ۶۴ ساله پایگاه تحقیقات جمعیتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران


رابطه بین سطوح هموسیستیین و ابتلا به سندرم متابولیک در ساکنین ۲۵ تا ۶۴ ساله پایگاه تحقیقات جمعیتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
● مقدمه:
هموسیستیین به عنوان یکی از عوامل خطرزای جدید بیماری‌های قلبی-عروقی و سندرم متابولیک مطرح شده است. با توجه به شیوع و بار اقتصادی بالای این بیماری ها در کشور ما، بررسی وضعیت توزیع این عامل خطرزا اهمیت ویژه‌ای دارد.
● روش‌ها:
این مطالعه در ساکنین ۲۵ تا ۶۴ ساله پایگاه تحقیقات جمعیتی دانشگاه علوم پزشکی تهران (منطقه ۱۷ تهران )و بر اساس طرح MONICA سازمان بهداشت جهانی انجام شده است. تشخیص سندرم متابولیک براساس معیارهای ATP III صورت گرفت. سطوح هموسیستیین بالاتر از ۱۵ میکرو مول در لیتر ,, فولات پایین تر از ۱۱ نانو مول در لیتر و ویتامین ۱۲ B کمتر از ۱۸۵ پیکو مول در لیتر غیر طبیعی در نظر گرفته شد.
● یافته ها:
در کل جمعیت ۵۴.۵% به افزایش سطوح هموسیستیین، ۹۸.۲% دارای مقادیر پائین اسید فولیک و ۲۷% دارای مقادیر پایین ویتامین۱۲ B دچار بودند. هموسیستیین در مردان سطح بالاتری داشت. تفاوت سطوح میانگین هیچ یک از این سه عامل در مبتلایان و غیر مبتلایان به سندرم متابولیک معنی دار نبوده است. از بین این سه عامل فقط تفاوت شیوع اختلال هموسیستیین بین زنان مبتلا و غیر مبتلا به سندرم متابولیک( ۰.۰۱۰ =p) معنی دار است.
● نتیجه گیری:
مطابق این تحقیق، شیوع هموسیستیین بالا و کمبود اسید فولیک و ویتامین ۱۲B در جامعه ما بالاست. ارتباط خاصی نیز بین اختلال این عوامل و ابتلا به سندرم متابولیک دیده نشد. البته با توجه به نتایج متناقض مطالعات مختلف موجود در این زمینه و مرگ ومیر بالای ناشی از بیماری های قلب وعروق در کشور ما، نیاز به تحقیقات بیشتری در این رابطه وجود دارد.

کلید واژه: سندرم متابولیک ، هموسیستیین ، اسید فولیک ، ویتامین۱۲B ، بیماری‌های قلب و عروق
حسین فخرزاده
پانته آ ابراهیم پور
رسول پورابراهیم
رامین حشمت
محمدباقر اردشیرلاریجانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید