شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اثرات درمانی کلوتریمازول، نیستاتین و پوویدون آیوداین در درمان واژینیت کاندیدائی


اثرات درمانی کلوتریمازول، نیستاتین و پوویدون آیوداین در درمان واژینیت کاندیدائی
● مقدمه:
واژینیت کاندیدائی، یکی از شایعترین بیماری‌های قارچی دستگاه تناسلی زنان می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه سه روش درمانی قرص واژینال کلوتریمازول، قرص واژینال نیستاتین و ژل پوویدون ایوداین (بتادین) با یکدیگر در درمان این بیماری می باشد.
● روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی طی مدت ۸ ماه از شهریور لغایت فروردین ماه ۱۳۸۴ در زنان مراجعه کننده به درمانگاههای زنان بیمارستان قائم، امام رضا، امام زمان و مرکز بهداشتی علی بن ابیطالب انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه، مصاحبه اولیه و نتایج مشاهده و بررسی وجود کاندیدا در ترشحات واژن براساس تهیه لام مرطوب، رنگ آمیزی گرم، پاپانیکلائو و همچنین کشت در محیط کشت سایورد دکستروز آگار. در بین ۳۰۰ زن متاهل که با شکایت ترشحات غیرطبیعی واژینال، مراجعه نمودند، ۱۳۰ بیمار مبتلا به واژنیت کاندیدائی، به عنوان نمونه پژوهش براساس معیار ورود و خروج انتخاب و به طور کاملا تصادفی در سه گروه درمانی ۱) قرص کلوتریمازول واژینال ۲) قرص نیستاتین واژینال و ۳) ژل بتادین قرار گرفتند. مشخصات فردی، نتایج آزمایشگاهی و درمان در برگه مشاهده و پرسشنامه جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی و آزمون کای دو پردازش شد.
● نتایج:
نتایج نشان داد که در میان افراد مراجعه کننده با علایم واژینیت، %۴۳ مبتلا به واژینیت کاندیدائی بودند که بیشتر آنان در گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار داشتند. از نظر پاسخ درمانی، کلوتریمازول کارآیی بیشتری در درمان واژینیت کاندیدایی نسبت به بتادین نشان داد ولی تفاوت معنی داری با نیستاتین نداشت. همچنین اثرات درمانی نیستاتین در مقایسه با بتادین افزایش معنی داری نشان نداد. میزان عارضه جانبی بدنبال مصرف ژل بتادین بیشتر از قرص کلوتریمازول و نیستاتین بود.
● نتیجه گیری:
درمان واژینیت کاندیدائی توسط دو داروی کلوتریمازول و نیستاتین با عوارض جانبی کمتری همراه بوده و با توجه به کوتاهتر بودن مدت درمان، مصرف قرص واژینال کلوتریمازول نسبت به دو روش دیگر می تواند مورد توجه قرار گیرد. تحقیق روی گروه های بزرگتر توصیه می گردد.
عبدالمجید فتا
فاطمه توسلی
سیدهادی موسوی
شادیه ابراهیم بشری الامین
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید