چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان مصرف میوه و سبزی‌ها و شاخص‌های واگردش استخوان در زنان یائسه مبتلا به استئوپنی مراجعه کننده به مرکز سنجش استخوان بیمارستان شریعتی، سال ۸۳-۱۳۷۹


بررسی میزان مصرف میوه و سبزی‌ها و شاخص‌های واگردش استخوان در زنان یائسه مبتلا به استئوپنی مراجعه کننده به مرکز سنجش استخوان بیمارستان شریعتی، سال ۸۳-۱۳۷۹
● سابقه و هدف:
کاهش واگردش استخوان در زنان مبتلا به استئوپنی موجب کاهش خطر شکستگی های استخوانی می شود. با توجه به اهمیت الگوی غذایی در سلامت استخوان در این تحقیق میزان مصرف میوه و سبزی ها و شاخص های بیوشیمیایی واگردش استخوان در زنان یائسه متبلا به استئوپنی مراجعه کننده به مرکز سنجش استخوان بیمارستان شریعتی بین سالهای ۱۳۷۹-۸۴ بررسی شد.
● مواد و روش ها:
طراحی تحقیق به روش توصیفی بود. دریافت غذایی ۵۱ خانم مبتلا به استئوپنی با استفاده از دو روز یادآمد ۲۴ ساعته خوراک بررسی و الگوی غذایی آنها براساس گرم دریافتی از گروه های غذایی تعیین گردید. افراد براساس دریافت میوه و سبزی به دو گروه دریافت کننده کم و دریافت کننده زیاد تقسیم شدند. تخریب استخوان با شاخص – C تلوپپتید و ساخت استخوان با شاخص استئوکلسین تعیین شد. آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین ها و آزمون مجذور کای برای مقایسه توزیع فراوانی ها به کار رفت.
● یافته ها:
مصرف سبزی ها و میوه ها با استئوکلسین همبستگی معنی داری داشت (p<۰.۰۰۱، r=-۰.۴)، سطح استئوکلسین سرم در گروهی که ۴۰۰ گرم در روز از میوه و سبزی استفاده می کردند. به طور معنی داری پایی تر از گروه دیگر بود (۱۸±۶.۵ در مقایسه با ۳۰±۱۳.۷، p<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
مصرف ۴۰۰ گرم میوه و سبزی در روز با کاهش سطح سرمی شاخص های بیوشیمیایی متابولیسم استخوان همراه است و بنابراین این احتمال وجود دارد که در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی موثر باشد. انجام مطالعات مداخله ای برای تعیین دقیق تر تاثیر مصرف میوه و سبزی ها بر واگردش استخوان توصیه می شود.
سمیرا ابراهیم اف
آرش حسین نژاد
آناهیتا هوشیارراد
مظاهر رحمانی
ناصر ولایی
محمدباقر اردشیرلاریجانی
مسعود کیمیاگر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید