پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آرامش در حضور رنگ‌ها


آرامش در حضور رنگ‌ها
در هر خانه‌ای، اتاق نشیمن پر رفت و آمدترین مکان است؛ بنابراین باید در تعیین دکوراسیون آن توجه بیشتری به خرج داد. اتاق نشیمن باید محیطی گرم و دوستانه و در عین حال زیبا داشته باشد. با به کاربردن اندکی ذوق و سلیقه و استفاده از چند مجسمه، گلدان و... می‌توان از هر اتاق نشیمنی محیطی دلپذیر و زیبا ساخت. برای تزئین اتاق نشیمن راه‌های مختلفی وجود دارد به چند مورد از آن اشاره می‌شود. هنگامی که تصمیم به انتخاب وسایلی برای خانه گرفته‌اید از جمله مهم‌ترین مسائلی که باید در نظر بگیرید، انتخاب رنگ و مدل مناسب، با توجه به کاربرد و جایگاه وسایل در هر گوشه خانه است. مثلا مبلمان برای اتاق‌نشیمن با توجه به پارچه، طرح و مدل مبل نسبت به کوچکی یا بزرگی فضا و تعداد نفرات خانواده انتخاب می‌شود. علاوه بر انتخاب مبلمان مناسب و راحت، پرده نیز فاصله‌ای بین وسایل داخل اتاق و فضای بیرون است که باید رنگ و طرح آن، مناسب با وسایل خانه و رنگ دیوارها باشد. تمام وسایل یک اتاق نشیمن باید راحت به نظر برسند که علاوه بر هماهنگی و تناسب، ترجیحا از رنگ‌های آرامش بخش و شادی آفرین و متناسب با روحیات و سلیقه افراد خانه باشد.
البته بسیاری تصور می‌کنند که طرح‌های ساده آرامش بخش‌تر هستند یا برای یک سرویس مبلمان حتما باید از یک نقش پارچه استفاده شود یا با انتخاب چند مدل رویه و چند مدل پارچه با طرح‌های متفاوت، خللی در نوع چینش دکور اتاق ایجاد می‌شود. در حالی که می‌توان با استفاده از چندین مدل پارچه و رومبلی، با چینشی مناسب هر وسیله را در کنار وسایل دیگر به بهترین شکل جای داد. بدین‌ترتیب با استفاده از طرح‌های شلوغ با رنگ‌های هماهنگ، حتی می‌توان وسایل یک اتاق را با انواع پارچه، اما با رنگ‌های هم طیف انتخاب کرد. از جمله عوامل مهم دیگر که در چیدمان اتاق نشیمن موثر است نورپردازی است. گاهی وقت‌ها می‌شود با چند جا به جایی کوچک اتاق نشیمنی متفاوت و دلنشین‌تر داشت.
۱) محل لوازم موجود در اتاق نشیمن را تغییر دهید. مثلا می‌توانید نقطه‌ای را به عنوان مرکز در نظر بگیرید و مبل‌ها را مقابل آن بچیینید (مثل شومینه یا تلویزیون) یا می‌توانید به جای اینکه کاناپه را به دیوار بچسبانید. آن را کمی با فاصله از دیوار قرار دهید و پشت آن آباژوری زیبا یا گلدانی گل قرار دهید.
۲) در اتاق نشیمین خود، از رنگ‌های ملایم استفاده کنید. همان‌طور که می‌دانید، رنگ‌ها تاثیر مهمی در میزان‌ آرامش بخشی دارند؛ پس با توجه به رنگ‌های استفاده شده، اتاق نشیمن می‌تواند بسته به رنگ دلپذیر یا آزاردهنده باشد؛ بنابر این با انتخاب رنگ‌های ملایم و مناسب برای دیوارها، مهم‌ترین اصل برای تعیین دکوراسیون اتاق نشیمن را به انجام رسانده‌اید. شما دوست دارید که اتاق نشیمنتان فضایی گرم و دوستانه داشته باشد و باید گفت یکی از رنگ‌هایی که این خصوصیات را دارد، رنگ سبز است. با استفاده از سایه‌های مختلف رنگ سبز می‌توان اتاق نشیمنی زیبا و دلپذیر ساخت.
۳) استفاده از آینه برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا بسیار مناسب است. اگر اتاق نشیمن شما کوچک است، با نصب یک آینه بزرگ روی دیوار، می‌توانید تا حد زیادی فضا را بزرگ‌تر جلوه دهید. البته باید دقت کنید که آینه مقابل بخش شلوغ نشیمن قرار نگیرد.
۴) برای تزئین اتاق نشیمن می‌توانید از وسایل کوچک و زیبا استفاده کنید. مثلا در کنار کاناپه میز گرد کوتاهی قرار دهید و روی آن چند جلد مجله یا کتاب بگذارید. همچنین سعی کنید در گوشه و کنار از گلدان‌های گل استفاده کنید تا فضا نشاط‌انگیز شود. گوشه‌هایی‌ از فضا که‌ بسته‌ هستند و در معرض‌ رفت‌ و آمد قرار ندارند، یا دو سمت‌ شومینه‌ به‌ ویژه‌ اگر در کنج‌ واقع‌ شده‌ باشد با تعبیه‌ نیمکت‌ یا سکوهایی‌ می‌‌توان‌ فضای‌ نشیمن‌ مناسب‌ بدون‌ مبل‌ یا با استفاده‌ از یک‌ یا دو مبل‌ آزاد به‌ وجود آورد
۵) مجسمه‌های زیبا، نقش مهمی در آراستگی اتاق نشیمن دارند. گوشه‌های اتاق و روی میزها بهترین مکان برای قراردادن مجسمه‌ها هستند. البته چنانچه اتاق نشیمن شما کوچک باشد. بهتر است از مجسمه‌های کوچک به تعداد کم یا تنها یک مجسمه بزرگ استفاده کنید.
۶) آباژورها و چراغ‌های رومیزی، از دیگر لوازمی هستند که در زیبایی محیط تاثیر بسزایی دارند. بهتر است آنها را در گوشه‌های اتاق و کنار مجسمه‌ها قرار دهید. سعی کنید از نورهای مخفی در سقف اتاق‌ها و به‌ویژه اتاق‌های پذیرایی استفاده کنید.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید