جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جنگ،گوش به فرمان فناوری


جنگ،گوش به فرمان فناوری
از قرن بیستم میلادی فناوری اطلاعات به ابزاری حیاتی تبدیل شد که نبود آن می توانست چرخه قدرت بین سیاستمداران را با مشکل مواجه کند. از دهه ۱۹۹۰ فناوری اطلاعات نقشی بنیادی تر در سازمان ها، مراکز اجرایی و دستگاه های قضایی پیدا کرد و به دنبال آن عرصه را برای بروز خشونت بازتر کرد تا آنجا که به عقیده بسیاری از کارشناسان، علت اصلی آغاز و خاتمه در جنگ خلیج فارس، بوسنی، کوزوو و حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به واسطه فناوری بود و به عنوان نقش اصلی در این میدان محسوب می شود.
موسسه اجرای طرح های فناوری اطلاعات، جنگ و صلح واتسون (InfoTechWarPeace) سه سال پیش در آمریکا راه اندازی شد تا نقش فناوری اطلاعات در عصر حاضر و میزان نفوذ آن در فعالیت های نظامی و سیاسی را مورد بررسی قرار دهد.
این موسسه از کارشناسان زبده ای تشکیل شده است که علاوه بر تخصص در زمینه فناوری اطلاعات، از قوانین جنگی و نظامی نیز مطلع هستند و به همین خاطر به سادگی می توانند وضعیت فناوری را در دنیای خشن امروزی ارزیابی کنند.
پروفسور «جیمز در دریان» (James Der Derian) یکی از کارشناسان روابط بین الملل موسسه واتسون و مسوول بخش تحقیقات این مرکز می گوید: «ما در حال حاضر می کوشیم تئوری های سنتی را در کنار روش های فناورانه امروزی که افراد را با سرعت بیش تری به هدف نزدیک می کند، مورد بررسی قرار دهیم. این فرآیند به ما کمک می کند تا نه تنها اطلاعاتی را در مورد نقش فناوری اطلاعات برای ادامه خشونت و جنگ در یک منطقه کسب کنیم، بلکه توانایی های این ابزار را برای حل بحران در یک منطقه، جلوگیری از خشونت و خاتمه دادن به یک جنگ مورد استفاده قرار دهیم.»
امروزه این مرکز برای آن که بتواند جنبه های مثبت فناوری در یک نزاع را نمایان کند، سه هدف کلی را در نظر گرفته است. این اهداف شامل تحقیق و بررسی جنگ های بین المللی، چگونگی تصمیم گیری در شرایط بحرانی و افزایش آگاهی عموم مردم در زمینه تاثیر فناوری اطلاعات در جنگ ها را شامل می شود.
این سازمان برای افزایش دسترسی خود به اهداف یاد شده سایت اینترنتی جدیدی راه اندازی کرده است که به صورت مستمر به روز می شود. علاوه بر این، InfoTechWarPeace نمایشگاه دایمی راه اندازی کرده است که در آن تمام ادوات و تجهیزات نظامی که در آن به نوعی از فناوری اطلاعات و ابزارهای آن استفاده شده را به نمایش می گذارد.
● جنگ در دنیای آینده
کارشناسان بر این باورند که جنگ های آینده با به کارگیری کامپیوتر انجام خواهد شد و فناوری نوین اطلاع رسانی هرچه بیشتر در خدمت ارتش ها قرار خواهد گرفت. برای سربازان آینده، جنگ بدون کامپیوتر بی معنی است و چرخ بال ها، تانک ها، نفربرها و حتی تجهیزات سبک و فردی سربازان هرچه بیش تر الکترونیکی خواهند شد.
سربازان آینده در زمان وقوع یک جنگ حقیقی با فناوری پیشرفته اطلاع رسانی، سیستم های ویدیویی و اینترنت لحظه به لحظه از جایگاه خود موقعیت دشمن را زیر نظر می گیرند. نخستین نمونه های به کارگیری چنین روش هایی به عنوان نمونه در جریان جنگ بالکان و جنگ دوم خلیج فارس صورت گرفت.
در این میان بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (BBC) به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان می دهد دولت انگلیس برای نهایی کردن به کارگیری چنین سیستم ها و تجهیزاتی تا سال ۲۰۱۱ میلادی، نزدیک به یک میلیارد پوند هزینه خواهد کرد.
این در حالی است که در فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا نیز طرح های مشابهی در نظر گرفته شده است. آمریکا نیز در این میان می کوشد تا سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از چهار میلیارد دلار در برنامه بهینه سازی پیاده نظام خود سرمایه گذاری کرده و ۵۰ میلیارد دلار برای استفاده از فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی در ارتش خود هزینه کند.
طراحی سیستم های پیشرفته تصویربرداری ماهواره ای با قابلیت های برتر و توانمندی بالای نظارت به عنوان یک پیشرفت بزرگ علمی و عرصه توسعه فناوری های ارتباطی محسوب می شوند. بنابراین نمی توان از نظر دور داشت که کشورهای پیشرفته و صاحب فناوری ساخت ماهواره، به دنبال به دست آوردن امکانات گسترده تر در بهره گیری از فضا به منظور برتری های اطلاعاتی بر دیگر کشورها هستند. در این میان سنجش از دور به عنوان علمی با گستره وسیع قادر است با بهره گیری از ماهواره ها به اندازه گیری و ارزیابی عوارض بر روی زمین، هوا و دریا بدون حضور فیزیکی بپردازد.
برای آغاز جنگ آمریکا علیه عراق، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در روز ششم فوریه ۲۰۰۳ از عبارت «بازی تمام شد» استفاده کرد.
با گسترش بازی های رایانه ای جنگی، واقعیت تلخ جنگ به راحتی به دنیای مجازی کامپیوتر راه یافت و تراژدی ملموس جنگ با همه خشونت ها و زشتی های خود در خدمت سرگرمی های رایانه ای قرار گرفت؛ بازی هایی که به لحاظ سیاسی کاملا هدایت شده و حساب شده طراحی شده اند و در خدمت سیاست های سلطه جویانه قرار دارند.
در دنیای مجازی، هیچ کس زخمی یا کشته نمی شود و قربانیان خانواده ای ندارند که نگران سرنوشت شان باشد. بازی کننده رایانه ای در برخی واقعیت های جنگی غوطه ور می شود. ارتش آمریکا با جذب ماهرترین برنامه پردازان رایانه ای و خریداری موتورهای توانمند این گونه بازی ها، به تشویق آموزش و هدایت نیروهای هوادار خود می پردازد.
ارتش ایالات متحده هدف از طراحی این بازی را جذب تعداد بیشتری از جوانان به سوی مشاغل نظامی و هم سویی با خط مشی آمریکا در جریان جنگ های اخیر ضدتروریسم در افغانستان و عراق عنوان کرده است.
از مطرح ترین این گونه بازی های رایانه ای می توان به سه بازی «توفان صحرا»، «بازگشت به قلعه ولفن اشتاین» و «بازگشت به بغداد» اشاره کرد که در حجم گسترده ای در بازارهای جهانی عرضه شده و در آن سرباز ارتش آمریکا به عنوان نماد خیر در برابر شرارت معرفی شده است.
هرچند که از عمر نخستین بازی رایانه ای نزدیک به ۳۰ سال می گذرد و گسترش صنعت این گونه بازی ها به موضوعی غیرقابل انکار بدل شده و هیچ کس را نمی توان از پیشرفت در طراحی بازی های کامپیوتری بازداشت، ابزارهای رسانه ای دنیای امروز باید دستخوش تغییر و تحول بنیادین شود؛ تغییر و تحولی که سرانجام بازی های رایانه ای را از انحصار بی صدای طرز تفکری خاص و بدل شدن به سلاح تبلیغاتی خارج کند.
● جنگ در دنیای مجازی
با وجود اینکه دنیای خشن جنگ و نزاع فارغ از هرگونه پیشرفت های دنیای فناوری برای خود تصمیم گیری می کند، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که این روزها انقلاب اطلاعات در حال متحول سازی جنگ است و به زودی باعث خواهد شد که دیگر شاهد نبرد فرسایشی خونین نیروهای نظامی نباشیم.
هم اکنون اطلاعات در حال تبدیل شدن به منبعی استراتژیک است که می تواند خود را به عنوان یک عنصر بانفوذ و ارزشمند در عصر فراصنعتی، همانند نقش سرمایه و کار در عصر صنعتی مطرح کند.
انقلاب اطلاعات قادر است سلسله مراتب سازمان هایی که به صورت متعارف طراحی شده اند را از یکدیگر جدا کرده و به مرور زمان از بین می برد.
انقلاب اطلاعات در بیشتر مواقع قدرت را به نفع بازیگران کوچک تر و ضعیف تر اشاعه و توزیع مجدد می کند. این انقلاب از مرزهای فعلی مسوولیت ها عبور می کند و مرزهای جدیدی برای این مسوولیت ها ترسیم می کند تا به واسطه آن سیستم های بسته مجبور به باز شدن شوند.
انقلاب اطلاعات قادر است تغییر جهت در چگونگی کشمکش بین جوامع و و برپایی جنگ توسط نیروها را به دنبال داشته باشد. بر اساس این روند پیش بینی می شود که برخوردها و منازعات آینده در حوزه امنیت ملی با گذشته تفاوت های زیادی خواهد داشت.
محیط امنیت جهانی در آینده مملو از رقابت و جنگ بر سر دانش و اطلاعات خواهد بود. جنگ برای دستیابی به دانش سودمند و قابل استفاده جای روش های کنونی و متعارف جنگ را خواهد گرفت.
میثم لطفی
منبع: www.cnn.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید