شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اپیدمیولوژی علل مرگ و میر و روند تغییرات آن در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۰ در ایران


اپیدمیولوژی علل مرگ و میر و روند تغییرات آن در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۰ در ایران
● مقدمه:
یکی از مولفه‌های مهم در برنامه‌ریزی های مربوط به سلامت هرجامعه، آمار و علل مرگ و میر در آن جامعه است. در این مطالعه روند تغییرات علل مرگ و میر در ایران در طول ۲۳ سال گذشته مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.
● روش کار:
در این مطالعه اطلاعات مربوط به ۲،۵۹۸،۸۹۱ متوفی در فاصله سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۰ مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. داده های مربوط به تعداد و علل مرگ و میر تا سال ۱۳۷۴ در ۱۱ تا ۲۴ شهر انتخابی و از سال ۱۳۷۵ در کل کشور توسط دفتر توسعه و هماهنگی نظام آماری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از منابع گوناگون از قبیل سازمان ثبت احوال، گورستانها، بیمارستانها و خانه های بهداشت جمع آوری شده است. برای گروه بندی علل مرگ و میر از طبقه بندی بین المللی بیماریها (ICD) استفاده شده است. برای آنالیز روند تغییرات زمانی علل مرگ و میر، نسبت تناسبی میرایی (PMR) برای هر سال و دوره های پنج ساله محاسبه و مورد مقایسه قرار گرفت.
● یافته ها:
نتایج نشان می دهند که مرگ به علت بیماریهای دستگاه گردش خون و سوانح و حوادث در تمام سالهای مورد بررسی به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار داشته است. علل فوق و سرطانها، بیماریهای دستگاه تنفس، ناهنجاری های مادرزادی و کروموزومی، بیماری های دستگاه گوارش، بیماری های عفونی و انگلی، بیماریهای نوزادان و بیماریهای کلیوی و دستگاه ادراری در مجموع ۸۰ درصد علتهای مرگ را تشکیل می دهند. گروه سرطانها در فاصله سالهای ۵۸ تا ۶۰ پنجمین علت مرگ و میر بوده است که در سالهای ۶۱-۶۵ به چهارمین و در سالهای بعد به سومین علت تبدیل شده است. در حالی که بیماریهای عفونی و انگلی که در سالهای ۵۸-۶۰ در رتبه هفتم قرار داشته در دهه ۶۰ به رتبه ششم و در فاصله سالهای ۷۱-۷۵ مجددا به رتبه هفتم رسیده و در سالهای ۷۶-۸۰ به رتبه نهم تنزل پیدا کرده است. همچنین مرگ به علت بیماریهای دستگاه تنفسی از رتبه سوم در سالهای ۵۸-۶۰ به رتبه پنجم در سالهای ۷۶-۸۰ رسیده است.
● نتیجه گیری:
بررسی روند علتهای مرگ در مدت ۲۳ سال اخیر نشان می دهد که مرگ به علت بیماریهای واگیردار سیر نزولی و به علت بیماریهای غیر واگیردار بویژه سرطانها و سوانح و حوادث سیر صعودی داشته است. این امر ضرورت برنامه ریزی برای کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیردار را بیش از پیش روشن می سازد.
پروین یاوری
علیرضا ابدی
یداله محرابی
منبع : آسمان پارس


همچنین مشاهده کنید