جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه تأثیر داروهای آموکسی‌سیلین و اریترومایسین بر درمان عفونت کلامیدیایی بدون علامت در زنان باردار


مقایسه تأثیر داروهای آموکسی‌سیلین و اریترومایسین بر درمان عفونت کلامیدیایی بدون علامت در زنان باردار
● مقدمه و هدف:
کلامیدیا تراکوماتیس به عنوان شایعترین بیماری جنسی در زنان سنین باروری شناخته می شود، بنابراین درمان مؤثر و مناسب این عفونت در بارداری از موضوعات مهم بهداشت عمومی می باشد. هدف از این مطالعه ، مقایسة تأثیر آموکسی سیلین و اریترومایسین بر درمان عفونت حاد و مزمن کلامیدیایی و پیشگیری از زایمان زودرس می‌باشد.
● مواد و روش کار :
این یک مطالعه کارآزمایی بالینی و همگروهی مداخله ای می باشد که در این مطالعه از میان ۳۳۳ زن باردار بدون علامت عفونت کلامیدیایی مراجعه کننده به درمانگاههای بارداری مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۸۲ ، ۹۲ مورد از آنها که مبتلا به عفونت کلامیدیایی بودند انتخاب گردیدند و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند که گروه آزمایش (۱) (۳۱نفر) با آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز، گروه آزمایش (۲) (۳۱نفر) با اریترومایسین ۴۰۰ میلی گرم ۴بار در روز و گروه کنترل (۳۰ نفر) با پلاسبو به مدت ۷ روز درمان شدند .۴ هفته پس از شروع درمان آزمایشها مجدداً فرستاده شد و هر سه گروه تا زمان زایمان پی گیری شدند.بیمارانی که با وجود درمان عفونت کلامیدیایی مثبت داشتند با درمان مجدد بهبود یافتند. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری مجذور کای ، دقیق فیشر و مک نمار انجام گرفت .
● یافته‌ها:
۳۳۳ زن باردار در این مطالعه شرکت داشتند که ۹۲ مورد آنها با شیوع ۶۲/۲۷درصد مبتلا به عفونت کلامیدیایی بودند. سن حاملگی موقع زایمان در سه گروه آزمایش ۱،۲ و کنترل تفاوتی نداشت. فراوانی عفونت حاد کلامیدیایی در گروه درمانی با داروی آموکسی سیلین و اریترومایسین به ترتیب(۷۸/۸۳ درصد قبل از درمان و ۴۸/۳۵ درصد بعد از درمان با ۰۰۱/p=۰) و (۵۱/۶۴درصد قبل از درمان و ۰۳/۲۹درصد بعد از درمان با ۰۰۱/p=۰) و همچنین فراوانی عفونت مزمن کلامیدیایی در گروه درمانی با داروی آموکسی سیلین و اریترومایسین به ترتیب(۳۵/۱۹درصد قبل از درمان و ۹/۱۲درصدبعد از درمان) و(۹۳/۴۱ درصد قبل از درمان و ۳۵/۱۹درصد بعد از درمان با ۰۱/p=۰) بوده است. از طرفی در مقایسة عوارض گوارشی ،در گروه درمانی با آموکسی سیلین ۶ نفر (۳۵/۱۹درصد) در مقابل ۱۰ نفر (۲۵/۳۲درصد) در گروه درمانی با اریترومایسین ،عوارض گوارشی را نشان دادند.
● نتیجه گیری:
عفونت کلامیدیایی باعث زایمان زودرس نمی شود.از طرفی داروهای آموکسی سیلین و اریترومایسین بر عفونت حاد کلامیدیایی تأثیر مثبت و مشابهی داشته، ولی داروی اریترومایسین نسبت به آموکسی سیلین بر درمان عفونت مزمن کلامیدیایی مؤثرتر بوده است .همچنین عوارض گوارشی در گروه درمانی با آموکسی سیلین کمتر از اریترومایسین دیده شد.
مژگان ندافی
خدیجه ابدالی
محمدابراهیم پارسانژاد
عبدالرضا رجایی فرد
معصومه کاویانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید