جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان و منابع استرس در دانشجویان پرستاری


بررسی میزان و منابع استرس در دانشجویان پرستاری
پرستاری حرفه‌ای پر استرس است. دانشجویان این رشته علاوه بر استرس‌های محیط آموزشی در معرض استرس‌‌های محیط بالینی نیز قرار می گیرند. میزان زیاد استرس یکی از عواملی است که باعث افت تحصیلی و بروز اختلالات جسمی و روحی در این گروه دانشجویان می گردد.
● هدف: این پژوهش به منظور تعیین منابع استرس زا و میزان استرس دانشجویان دانشکده های پرستاری شهرهای کرمان؛ زرند، بم و جیرفت انجام شده است.
روش کار: نمونه این پژوهش ۲۷۴ دانشجوی پرستاری مراکز فوق است که مایل به شرکت در پژوهش بوده و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار پارامتریک صورت گرفت.
● یافته ها: میانگین میزان استرسی که دانشجویان در معرض آن قرار دارند ۲.۹۶ در دامنه ۱-۵ می باشد. بیشترین میزان ها مربوط به کنار آمدن با مشکلات شخصی (x=۳.۴۰)، احساس مضطرب بودن (x=۳.۳۴) و زود عصبی و مشوش شدن (x=۳.۳۱) می باشد. بیشترین منابع ایجاد کننده این استرس ها نیز مربوط به: اختلاف بین آموزش های تئوری کلاسی با آنچه در بیمارستان اجرا می شود (x=۳.۵۰)، امکان پیشرفت تحصیلی و کسب کفایت لازم در شغل آینده (x=۳.۴۰) و نگرش و انتظارات سایرین نسبت به حرفه پرستاری (x=۳.۳۰) می باشد. در این پژوهش بین میزان استرس با زنده بودن مادر و تحصیلات پدر رابطه معنی داری مشاهده گردید (p<۰.۰۵). همچنین بین منابع استرس و شهر محل تحصیل، جنس، زنده بودن مادر، سن و وضعیت سکونت تفاوت معنی داری مشاهده گردید (p<۰.۰۵). رابطه معکوسی بین سن و میزان استرس دانشجویان مشاهده شد به نحوی که با افزایش سن میزان استرس کاهش پیدا می کند. همچنین میانگین منابع استرس زا در دانشجویان پسر کمتر از دانشجویان دختر می باشد.
به منظور کاهش میزان استرس دانشجویان پرستاری و به وجود آوردن شرایط لازم برای پیشرفت تحصیلی در آنها توصیه می شود منابع استرس زا در آنها تا حد امکان کاهش یافته و راه های مقابله با استرس به آنها آموزش داده شود.
فرخ اباذری
عباس عباس زاده
منصور عرب
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید