جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قبل از باران


قبل از باران
وستهام مزاحم منچستریونایتد پس از ۲۶ سال راه قهرمانی در انگلستان را آموخته بود و آماده می شد در فصل ۱۹۹۵- ۱۹۹۴ برای سومین بار فاتح لیگ برتر نام بگیرد اما رقیب بزرگی به نام بلکبرن مقابل آنها ایستادگی کرد. شاگردان فرگوسن تا هفته های میانی در صدر جدول جای داشتند، با این حال ناگهان قافیه را به تیم آلن شیرر واگذار کردند؛ هرچند تا هفته پایانی رقابت ادامه داشت. در واپسین روز لیگ، بلکبرن به پشتوانه برتری یک امتیازی راهی جدال با لیورپول شد و منچستریونایتد پنجه در پنجه وستهام انداخت. طبیعی بود لک لک های آنفیلد به خاطر دشمنی دیرینه با شیاطین سرخ، خیلی راحت تسلیم بلکبرن شوند اما در نهایت تعجب «جیمی ردنپ» یک تنه آبی وسفید ها را به زانو درآورد. هواداران لیورپول (میزبان بازی) برای اولین بار تیم جوانمرد خود را هو کردند! در سوی مقابل همه چیز برای قهرمانی مردان «کوکنی» آماده بود. وستهام تسلیم شد؟ نه! پدر جیمی ردنپ لطف پسرش به منچستریونایتد را تکمیل نکرد و با متوقف ساختن قرمزهای اولدترافورد، برای اولین بار از زمان اختراع آمپول، بلکبرن را صاحب جام لیگ کرد!
● سال های بی خاطره
تا قبل از آغاز هزاره جدید، فقط آرسنال تاحدودی مانع یکه تازی منچستریونایتد می شد اما از معرفی قهرمان در واپسین ثانیه های هفته پایانی خبر نبود.
▪ فصل۲۰۰۰- ۱۹۹۹
ساکنان تئاتر رؤیاها در حالی به هفته پایانی گام گذاشتند که با اختلاف ۱۵ امتیاز نسبت به آرسنال قهرمانی زودهنگام را جشن گرفته بود. آنها در بازی تشریفاتی هفته پایانی با گل دقیقه ۶۳ شرینگهام از سد آستون ویلای میزبان گذشتند؛ در حالی که آرسنال در زمین نیوکاسل ۴ بر ۲ مغلوب شد.
▪ فصل ۲۰۰۱- ۲۰۰۰
اختلاف ۱۰ امتیازی شیاطین سرخ و توپچی ها، انگیزه ها را از بین برده بود. در این شرایط منچستریونایتد ۳ بر یک مقابل تاتنهام تسلیم شد و آرسنال با نتیجه ۳ بر ۲ به ساوتهمپتون باخت. آب از آب تکان نخورد!
▪ فصل ۲۰۰۲- ۲۰۰۱
آرسنال زودتر از موعد به ۳ سال حکومت تیم فرگی بر لیگ برتر خاتمه داد. آنها در حالی با پیروزی ۴ بر ۳ مقابل اورتون اختلاف ۷ امتیازی با لیورپول را حفظ کردند که همتیمی های اوون پس از خرد کردن ایپسویچ برای اولین بار در چند سال گذشته بالاتر از منچستریونایتد در رتبه دوم ایستادند. قهرمان ۳ ساله جزیره با تساوی بدون گل مقابل چارلتون اجازه نداد هوادارانش بار دیگر به لیورپولی ها طعنه بزنند!
▪ فصل ۲۰۰۳- ۲۰۰۲
اگر کسی در هفته های میانی لیگ برتر راهی زندان می شد و یک سال بعد از حبس بیرون می آمد، باور نمی کرد آرسنال قبل از هفته پایانی، قهرمانی را به منچستریونایتد تقدیم کند. بله! واقعیت داشت. پرافتخارترین تیم لیگ برتر قبل از فرا رسیدن هفته پایانی، اختلاف ۵ امتیازی با تیم ونگر به وجود آورده بود و در هفته پایانی ۲ بر یک از سد اورتون گذشت. آرسنال ماتم زده چه کرد؟ ۳ بر صفر ساندرلند را شکست داد اما چه فایده!
▪ فصل ۲۰۰۴- ۲۰۰۳
تاریخ ورق خورد! آرسنالِ بدون باخت، قبل از جدال مقابل لسترسیتی و در زمین تاتنهام (دشمن قدیمی) جشن قهرمانی برپا کرده بود. پارچه نوشته
معدود آرسنالی های حاضر در وایت هارت لین با مضمون «ما قهرمان شدیم و شما سال هاست حتی نمی توانید خواب جام را ببینید!» گویای همه چیز بود؛ برخلاف پیروزی توأمان قهرمان و چلسی در هفته پایانی.
▪ فصل ۲۰۰۵- ۲۰۰۴
آرسنال مغلوب شد و چلسی نتوانست رکورد امتیاز های منچستریونایتد را بشکند. جای قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته در حالی تغییر یافت که آبی های لندن قبل از جدال هفته پایانی مقابل نیوکاسل از اختلاف ۱۱ امتیازی با آرسنال بدون شکست فصل گذشته لذت می بردند! این سرخوشی کار دست آنها داد چون اگر مقابل کلاغ ها متوقف نمی شدند، رکورددار کسب امتیاز در تاریخ لیگ برتر نام می گرفتند. آرسنال چه شد؟ توپچی ها پس از ۴۹ بازی بدون شکست، مغلوب منچستریونایتد (رقیب بزرگ دهه ۹۰) شدند؛ در حالی که ۷۰ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند. یک نفر تیتر زد؛ «۷۰ به ۳۰ اما نتیجه را ببین!»
▪ فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵
چلسی در راه کسب دومین قهرمانی پیاپی کار دشواری پیش رو نداشت و در این راستا قبل از هفته پایانی کار را تمام کرد. هر چند شکست آنها مقابل نیوکاسل (رقیب آشنای هفته های پایانی تیم های مدعی) و برتری پرگل منچستریونایتد مقابل چارلتون اختلاف را به ۸ امتیاز کاهش داد اما آبراموویچ بدون توجه به این قضیه همچنان به حرکات موزون خود به سبک روسی ادامه می داد.
▪ فصل ۲۰۰۷- ۲۰۰۶
می گفتند ماه از پشت ابر بیرون آمده است! منچستریونایتد و چلسی کاملاً بی انگیزه گام به کارزارپایانی گذاشتند چون از آن اختلاف ۵ امتیازی خبر داشتند. منچستریونایتد قهرمان شکست خورد و چلسی در شب گلزنی «جیمز ووگان» (پدیده ناپدید اورتون!) با یک تساوی فصل را به پایان رساند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید