پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نور دراتاق خواب


نور دراتاق خواب
تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است كه وقتی از خانه خارج شده اید، در ماشین یا در محل كار متوجه شوید جورابتان لنگه به لنگه است. یكی آبی و دیگری قهوه ای است. اگر این اتفاق برای شما افتاده یا اتفاقاتی مشابه از این قبیل مطمئن باشید كه تنها نیستید.
این اشكال از شما نیست و به نور اتاق خوابتان بر می گردد. اتاق خواب از آن اتاق هایی است كه نور یكی از اصلی ترین اجزای آن است و ركن اساسی آن به حساب می آید.
یك نور بسیار ملایم برای شب ها، باعث می شود تا شما به راحتی خوابتان ببرد و یك خواب راحت و آسوده داشته باشید. همچنین یك نور قوی باعث می شود شما صبح ها دچار مشكل بالا نشوید و برای پوشیدن لباس لازم نباشد اتاق خوابتان را ترك كنید. مهمترین چراغ و نور در اتاق خواب شما چراغ هایی است كه در كنار تخت خواب است. این چراغ ها برای زمانی كارایی دارند كه یكی از شما می خواهید كتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا كنید و فرد دیگری می خواهد بخوابد. برای قرار دادن این چراغ ها شما می توانید از دیوار پشت تخت استفاده كنید و چراغ را روی دیوار نصب كنید. دقیقاً مشابه چراغ هایی كه در هتل ها وبالای تخت از آن ها استفاده می شود. برای این كار از یك دیوار كاذب هم می شود استفاده كرد. چراغ ها را می توانید با استفاده از این دیوار پشت آن نصب كرد. اگر استفاده از هیچكدام از این ها را قبول ندارید و توانایی اجرای آن را ندارید می توانید از ساده ترین راه یعنی چراغ های خواب روی میز كنار تخت یا همان چراغ خواب رومیزی استفاده كنید.
اگر از چراغ های پشت تخت استفاده می كنید این نكته را باید مورد توجه قرار دهید كه ارتفاع چراغ ها پشت سرتان نباید زیاد باشد. اگر از تختخواب دو نفره استفاده می كنید حتماً آنها را جدا كنید و كلید را هم به صورت جدا قرار دهید . اگر هم به سراغ چراغ خواب های رومیزی رفته اید دقت كنید كه ارتفاع آنها طوری تنظیم شود كه نور مستقیم به صورت شما نخورد.
اما راه حل های دیگری هم هست كه شما می توانید در نور و تنظیم آن در اتاق خوابتان استفاده كنید.
- از كلیدهای دیمر یا همان تنظیم كنند های نور در اتاق خوابتان استفاده كنید. از این كلیدها حتی برای چراغ اصلی اتاق خواب هم می توانید استفاده كنید. بدین ترتیب شما می توانید نور را به دلخواه تنظیم كنید.
- اگر نور خورشید كه از پنجره اتاق داخل می شود مستقیم به صورت شما می خورد و باعث اذیت شما می شود، راه كار این است كه از پرده های حصیری یا كركره ای استفاده كنید تا از این مشكل نجات پیدا كنید.
- كلید چراغ ها را در كنار در ورودی اتاق قرار دهید تا به هنگام وارد شدن و همین طور خارج شدن از اتاق بتوانید چراغ ها را روشن و خاموش كنید. كلید چراغ ها را علاوه بر كنار در، كنار تختخواب هم بگذارید. بدین ترتیب شما دیگر نیازی به این ندارید كه برای خاموش كردن چراغ ها از تخت خواب بیرون بیایید.
- اگر از صندلی در اتاق استفاده می كنید، ارتفاع آنها مشكل برای شما ایجاد می كند. سعی كنید از صندلی های كوتاه افقی استفاده كنید. در غیر اینصورت سایه آنها روی صورت شما می افتد.
- از شمع در اتاقتان استفاده نكنید. البته تا زمانی كه مطمئن نشده اید قبل از اینكه خوابتان ببرد آن را خاموش خواهید كرد.
- اگر چراغ آویزان در نقطه ای است بین دیوار و پنجره مطمئن باشید هركاری كه شما انجام می دهید را همسایه شما از پنجره خواهد دید.
اتاق خواب كودكان
اتاق خواب كودكان نیاز به طراحی نوری متفاوت از اتاق خواب بزرگسالان دارد. اما باید حواستان باشد، این مدل را با بزرگتر شدن كودكتان تغییر دهید.
برای طراحی نور اتاق كودكان شیوه های مختلفی است. استفاده از چراغ های مختلف برای كودكان با نقش های رنگی. راه های زیر هم به شما كمك می كند.
- برای اتاق كودكانتان هم می توانید از كلیدهای دیمر استفاده كنید. این كار می تواند جو اتاق را طوری تنظیم كند كه كودكان احساس خواب آلودگی كنند و راحت تر و زودتر به خواب بروند.
- اگر در اتاق كودكانتان تلویزیون یا كامپیوتر وجود دارد به آنها اجازه ندهید در تاریكی كامل از آنها استفاده كنند. برای چشم آنها بهتر است از یك نور ملایم استفاده كنید. استفاده از دیمر یا كنترل كننده نور در این مورد نیز خوب است. همچنین از چراغ رومیزی هم برای این كار استفاده كنید.
- از چراغ های دیواری به جای آباژور یا چراغ های پایه دار برای اتاق استفاده كنید. ممكن است كودكتان با آن برخورد كند و ...
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید