جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
شخصیت متعادل و میانه
روح، نفس و عقل سه عنصر از عناصر اصلی ساختار وجود انسان میباشند که هر کدام از این سه عنصر در مثبت و یا منفی نمودن هویت آدمی نقش مهمی را ایفا میکنند و هرگونه عیب و نقصی در یکی از این عناصر، موجب آشفتگی و بینظمی در هویت انسان میشوند، دورهی سنی، سطح درک و فهم، اصول فکری و فرهنگی و محیط زندگی از جمله چیزهای هستند که در ساختار عناصر سهگانه تأثیرگذار میباشند.
به همین خاطر است که در رشتههای روانشناسی، اجتماعی و علوم تربیتی به این سه عنصر اصلی توجه بیشتری میشود و اصول، قواعد علمی و قانونی را برای آن طرحریزی مینمایند و تمامی جوانب و صور قدرت و ضعف هویت آدمی را مورد بررسی قرار میدهند تا بتوانند عوامل پیشرفت و عقب افتادگی را به بیانی شیوا و رسا بیان دارند و در نهایت شخصیتی متعادل و متوازن و میانه را معرفی کنند که مورد پذیرش خدا و مردم باشد.
پس برای مسلمان آگاه و فهیم لازم است که خود را به آن صفات مزین کند و خود را در آن قوالب جا دهد و به طرف آن قدم بردارد.
اینک ویژگیهای یک هویت متعادل و میانه:
۱) تعامل و واکنش متوازن:
گذر زمان، وقایع روزگار و مواضع گوناگون، از جمله نکاتی هستند که انسان را عجول پرورش میکنند و او را از میانهروی دور مینمایند و در نهایت آثاری منفی را بر پیکر او به جا میگذارند، پس لازم است هر کس به مقتضای اوضاع و شرایط و به اندازهی نیاز و طبق موضوع در میدانهای مختلف زندگی و در حین ارتباط با دیگران تعادل خویش را حفظ کند و از آن محافظت و پاسداری نماید.
و از جمله مواضعی که لازم است انسان واکنشی متعادل و میانه را در برابر آن نمایش دهد موارد زیر میباشند:
▪ در هنگامی که چیزهای مختلفی با هم قاطی و مخلوط و مفاهیم آنها مبهم و پیچیده میشود.
▪ در هنگام اجرای امور.
▪ کشش میان دو امر و تعامل میان دو واجب.
▪ در هنگام مسابقه و مبارزه.
▪ هنگام رو در رویی با مشکلات و مواضع سخت و ناگوار.
اینها مشتی از خروار در میان بسیاری از میدانها میباشد که لازم است انسان واکنشی میانه را در برابر آن اتخاذ نماید.
۲) تولید کننده و مولد:
این شخصیتی تولید کننده و سازنده است، زیرا طبق قوانین و برنامههای زندگی قدم بر میدارد و از تمامی عوامل خیر برای رسیدن به اهداف عالی خویش استفاده میکند.
تولیدات در زمینههای مادی، اقتصادی، سیاسی و... به همان اندازهی درخواست و اهداف تحقق مییابد و امکانپذیر میباشد و انسان نیز متناسب با آن قدم بر میدارد و تولید میکند.
اما بهترین روش آن است که انسان طبق فقه اولویات و مقایسه و متعادلسازی میان تولیدات قدم بردارد و دستاورد خویش را بر عرصهی زندگی به نمایش بگذارد.
۳) نرمش و انعطافپذیری
نرمش صفت جذابی است که در زمینههای مختلف زندگی انسان را برای پذیرش صفات متعالی آماده و مهیا میسازد.
و از جمله قدرتهای که انسان در این زمینه کسب میکند نکات زیر میباشد:
▪ توانایی بر شکلگیریهای گوناگون و عادات مختلف.
▪ توانایی کامل بر برنامهریزی و طراحیهای صحیح و درست.
▪ توانایی بر تعامل با محیطهای گوناگون و شخصیتهای مختلف.
▪ توانایی بر تغییرات مثبت و متعالی.
▪ توانایی بر رویارویی با فاجعهها و مشکلات.
▪ توانایی برای تحولات در میدانهای تلاش و کوشش.
▪ توانایی بر کنترل وسائل و روش استفاده از آنها.
۴) به کارگیری تجربههای شخصی و استفاده کردن از تجربههای دیگران:
شخصیتهای پیروز و نوآور و خلاق، این گزینه را بسیار مورد استفاده قرار میدهند و از دیدنیها و شنیدنیها و خواندنیها بهره میگیرند؛ به طوری که بدیها را به دیوار میزنند و بهترینها را دنبال میکنند و همچنین از تجربهها و تواناییهای پیروزمندانهی خویش در میدانهای مختلف زندگی بهره برداری میکنند.
پس شخصیت متعادل کسی است که در تمامی میدانها پا به پای ضروریات زندگی نکات زیر را دنبال میکند:
▪ حلال مشکلات
▪ تکمیل پروژهها
▪ تسهیل فرامین
▪ چگونگی ارتباطات
و در برنامهی اسلامی نیز با توجه به قرآن و سنت نبوی استفاده کردن از تجربهها، مسأله ای واضح و دنبال شدنی است، زیرا مدام قرآن به ما یاد میدهد که تجربههای پیغمبران و امتهای گذشته را مورد بررسی خویش قرار دهیم و از آنها پند و اندرز بگیریم (وکلاً نقص علیک من أنباء الرسل ما نثبت به فؤادک وجاءک فی هذه الحق وموعظة وذکری للمؤمنین = این همه از اخبار پیامبران بر تو فرو میخوانیم، کلا برای این است که بدان دلت را بر جای و استوار بداریم. برای تو در ضمن این حق آمده است و برای مؤمنان پند و یاد آوری مهمی ذکر شده است ) ‹‹ ۱۲۰ / سورة هود ›› ( لقد کان فی قصصهم عبرة لأولی الباب ( و پیغمبر (ص) نیز جهت پند و اندرز و پرورش امت خویش، ضرب المثلها و داستانهای گذشتگان ( همانند سه نفری که وارد غار شدند ) را برای پیروان خویش تعریف میکند. و خود نیز از تجربیات عصر خویش استفاده میکرد و آنها را به کار میگرفت ؛ مسألهی تلقیح درختهای خرما در کتابهای سیره مشهور و زبان زد خاص و عام است.
به طور عموم این مسأله از جانب دین حنیف و عقل سلیم مقبول و مؤید میباشد و شخصیتهای متعادل به صورت متوازن از این مسأله بهره میبرند و بدون هیچ گونه افراط و تفریط و یا تعصبی با آن برخورد میکنند.
۵) تعامل و برخورد اجتماعی
به خاطر اهمیت داشتن این ویژگی لازم است از همه بیشتر به این مسأله اهمیت بدهیم، زیرا انسان طبیعتا موجودی اجتماعی است و داشتن این طبیعت ویژگیهای عقلانیت و روحانی بودن و تعادل درونی و رفتار با هم نوعان خویش را در انسان به وجود میآورد، پس شرعا و عقلا لازم است بر حسب واقعیات و نیازمندیها با دیگران رفتار نمود.
این ویژگی تمامی میدانهای زندگی را در بر میگیرد و در بسیاری اوقات پایه و مغناطیسی برای شهروندی و همبستگی و رهیافت متقابل میباشد.
پس لازم است اشخاص فهیم و دانا قوانین این ویژگی و عامل اساسی تأثیر گذاری را بپذیرد.
و اینک جهت آسان جلوه دادن مسئولیات این ویژگی پایههای محکم و اساسی آن را معرفی مینماییم:
▪ احساس به وابستگی شهروندی
▪ توجهی متعادل و میانه به دایرهی عاطفهها
▪ اجرا کردن مسئولیتهای شهروندی
▪ ضایع نکردن حقوق شهروندی به دلیل مشکلات جانبی
▪ تقسیم کردن دائرههای اجتماعی طبق نقشهای میانه و متوازن
▪ صبر کردن در برابر مشکلات شهروندی با استفاده از روحیهای متعالی و تفاهم واقعی
۶) تعادل در میان کلیهی میدانهای زندگی
بدون شک هر کدام از ما از جوانب مختلفی با زندگی ارتباط و هماهنگی داریم پس انسان عاقل و منظم کسی است که با استفاده از نسبتهایی متوازن در میان کلیهی میدانها، تعادل و توازنی دقیق و مدام را راه اندازی میکند و متعادلانه میان آنها زندگی را به سر میبرد.
و این را هم اضافه کنم که تساوی نسبتها با هم مهم نیستند، بلکه آنچه مهم و حساس میباشد عبارت است از اینکه اهتمامی جدی به آن نسبتها در کلیهی زمینههای زندگی بشود ؛ به عنوان مثال:
تاجر میتواند ۵۰./. از وقت خویش را مخصوص تجارت و مسایل اقتصادی نماید و تنها ۱۰./. و یا کمتر را برای کسب علم و دانش باقی بگذارد، ولی باید به طوری دقیق و جدی روی آن درصد پافشاری کند و از آن غافل نشود. و بعد دستاور موفق و عالی خود را برای دیگران بیان دارد و به نمایش بگذارد. و باید همین گونه در کلیهی زمینهها به درصد تعیین شده توجه و اهتمام داده شود.
و به نظر نگارنده زمینههای اصلی در زندگی- نه به طور کلی - حول برنامههای زیر میچرخند.
۱) برنامهی تربیت فرهنگی، درونی، روانی و...
۲) برنامه و پروژههای امرار معاش و فراوردههای حلال
۳) در حد نیاز آگاهی از سیاست روز، دعوت، نقشه کشی و طراحی کردن
۴) پروژههای اجتماعی میان زندگی خانواده و ارتباط با دیگران همراه با رعایت کردن اختلاف مقام و منزلت اجتماعی و مرحلهی سنی و اهتمام دادن مرحله ای برای هر جنسی بر حسب ظروف و شرایط خویش.
به این امید که همهی ما بتوانیم در زندگی متعادلانه و به گونهای میانه قدم برداریم و زندگی را سپری بنماییم.
نویسنده: اسماعیل رفندی
مترجم: سردار شمامی
مترجم: سردار شمامی
منبع : پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان دولت رئیس جمهور توماج صالحی رئیسی گشت ارشاد رهبر انقلاب کارگران سریلانکا پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم
کنکور تهران حجاب سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس اصفهان سلامت فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو قیمت دلار دلار بازار خودرو مسکن بانک مرکزی ایران خودرو ارز قیمت سکه سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه اسرائیل روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس چین طوفان الاقصی اوکراین ترکیه عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس والیبال
تیک تاک همراه اول ناسا اپل فیلترینگ وزیر ارتباطات مایکروسافت عیسی زارع پور
مالاریا کاهش وزن پیری سلامت روان داروخانه